روزنامه جوان/ متن پيش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست. 


سود ايرباس و پژو براي فرانسه زودتر از سود طرف‌هاي ديگر 1+5 محقق شد / يکي از بزرگ‌ترين قراردادهاي صنعت هواپيمايي جهان و رکوردشکني فروش پژو در شش سال اخير، دو هديه‌اي بود که سود آن زودتر از ديگر طرف‌هاي مذاکره برجام به پليس بد مذاکرات رسيد.

يکي از بزرگ‌ترين قراردادهاي صنعت هواپيمايي جهان و رکوردشکني فروش پژو در شش سال اخير، دو هديه‌اي بود که سود آن زودتر از ديگر طرف‌هاي مذاکره برجام به پليس بد مذاکرات رسيد.

فرانسوي‌ها که در به نتيجه رسيدن مذاکرات همواره سنگ‌اندازي مي‌کردند و نقش پليس بد را براي خود تعريف کرده‌ بودند، اکنون در مسابقه کسب منفعت، پيشتاز رقباي خود شده‌اند.

روز گذشته شرکت پژو فرانسه از رکوردشکني اين شرکت در فروش محصولاتش پس از توافق هسته‌اي با ايران خبر داد. شرکت پژو سيتروئن اعلام کرد با لغو تحريم‌هاي ايران در سال 2016 بهترين عملکرد را از سال 2010 داشته و با رشد 8/5 درصدي در اين سال مواجه شده و براي نخستين بار از سال 2011، از مرز فروش 3 ميليون دستگاه گذشته است. اين در حالي است که فروش خودروهاي پژو در اروپا 56/3 درصد نسبت به سال گذشته کمترشده و آمار ميزان فروشش در چين و جنوب شرق آسيا 16 درصد کاهش را نشان مي‌دهد. با اين حال در غرب آسيا و شمال آفريقا 112.8 درصد رشد داشته است. رشد در اين منطقه ناشي از لغو تحريم‌هاي ايران و افزايش فروش در اين کشور بوده است.

اما اين تنها دستاورد فرانسه در پسا برجام نبود، زيرا روز گذشته شهرتولوز فرانسه (محل دفترمرکزي ايرباس) ميزبان مدير عامل شرکت ايران اير بود تا يک فروند هواپيما از قرارداد فروش 100 هواپيماي ايرباس را تحويل بگيرد. قرار است امروز اين هواپيماي 90 نفره، فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد مهرآباد تهران ترک کند.

اين هواپيما نخستين فروند از هواپيماهاي ايرباس است که پيش قرارداد آن در اواخر سال گذشته با سفر رئيس‌جمهوري اسلامي ايران به پاريس بين ايران اير و ايرباس امضا شد. در مجموع شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با ايرباس براي خريد 100 فروند هواپيما و با شرکت بوئينگ براي خريد 80 فروند هواپيما قرارداد امضا کرده است و قرار است به‌زودي قرارداد خريد 20 فروند هواپيماي 70 نفره را با شرکت ATR يکي از شرکت‌هاي زير مجموعه ايرباس امضا کند.

اين هواپيما پس از برگزاري يک مراسم توسط شرکت ايرباس رسماً به شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تحويل داده شد و مديرعامل ايرباس در اين مراسم اعلام کرده است که با تحويل اين هواپيما، همکاري‌هاي ايران اير و ايرباس رسماً آغاز شد و اميدواريم با تحويل اين هواپيماها توسعه اقتصادي ايران با سرعت بيشتري دنبال شود.

«فابيس برژير» با اشاره به اينکه قرار داد مذکور يکي از بزرگ‌ترين قراردادهاي صنعت هواپيمايي در جهان است، اظهار داشت: طبق قراردادي که با ايران اير منعقد شده هواپيماهاي بعدي نيز به تدريج به شرکت هواپيمايي ايران اير تحويل خواهد شد.
وي افزود: قرارداد ايران اير با ايرباس براي خريد اين هواپيماها با مجوز خزانه‌داري امريکا و قوانين بين‌المللي منعقد شده و ما درصدد هستيم طبق اين قرارداد، هواپيماهاي خريداري شده را به ايران اير تحويل دهيم و امسال نيز تعدادي از اين هواپيماها به اين شرکت تحويل خواهد شد. ظاهراً قرار است از اين هواپيما براي مسيرهاي داخلي استفاده شود و در پرواز آن براي فعاليت‌هاي بين‌المللي محدودهايي قايل شده‌اند.

ابهام در قرارداد ايرباس
اوايل مهرماه بود که اداره کنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريکا (OFAC) مجوز فروش هواپيما به ايران را به ايرباس و بويينگ داد و با صدور اين مجوز به شرکت‌هاي بويينگ و ايرباس براي فروش هواپيما به ايران، مذاکرات بين نمايندگان بويينگ و ايرباس با مديران هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) به مراحل نهايي رسيد. مسئولان مذاکره‌کننده مبلغ قرارداد با ايرباس را حدود 10 ميليارد عنوان کرده‌اند.
اين در حالي است که روز گذشته از سوي مدير عامل ايرباس مبلغ قرار داد 19 ميليارد دلار اعلام شده است.

شرايط مالي قرارداد ايران با کمپاني‌هاي سازنده هواپيما به ويژه ايرباس، پس از روي کار آمدن ترامپ به عنوان نماينده جمهوريخواهان و از منتقدان برجام در صورت اعمال تحريم‌‌هاي جديد موضوعي است که از سوي دو طرف محرمانه تلقي شده و شفاف‌سازي نمي‌شود. خبرگزاري فارس در اين باره نوشته است: يکي از موارد مهمي که به تازگي و با اصلاحيه جديد وزارت خزانه‌داري امريکا از سؤالات متداول پرسيده شده درباره برجام آشکار شده است، مسئله بازگشت‌پذيري تحريم‌ها (Snap Back) و «عطف‌به‌ماسبق شدن» آنها است. ‌

تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران و موافقان توافق با استناد به بندهاي برجام مدعي هستند که در صورت فعال شدن مکانيزم ماشه و بازگشت تحريم‌ها، همه قراردادهايي که در مدت اجراي برجام منعقد شده باشد، از گزند اعمال تحريم‌ها مصون بوده و به عبارت حقوقي بازگشت تحريم‌ها «عطفبه‌ما‌سبق» نخواهد شد، اين موضوع در بند 37 برجام و بندهاي 14 و 15 قطعنامه 2231 بيان شده است. وزير امور خارجه ايران در نشست شوراي راهبردي روابط خارجي با بيان اينکه برگشت‌پذيري عطف‌بما‌سبق نمي‌شود گفته بود که ‌در صورت بازگشت‌پذيري، توافقات باقي خواهد ماند و کسي نمي‌تواند مانع آن شود.

اما در اواخر آذرماه امسال اداره اوفک وزارت خزانه‌داري امريکا در اصلاحيه جديد FAQ (سوالات متداول پرسيده شده) در بند M4 و M5 توضيحي درباره وضعيت قراردادهاي منعقد شده با ايران در زمان بازگشت تحريم‌ها داده است‌، در اصلاحيه جديد در بخش M5 دو نکته مهم بيان شده است‌.
اول آنکه افراد غيرامريکايي-غيرايراني (يعني مخاطبين تحريم‌هاي ثانويه) پس از بازگشت تحريم‌ها در مدت 180 روز فرصت مشخص شده تنها بايد به دريافت مطالبات خود اقدام کنند و اگر در اين مدت اقدام جديدي شامل اعطاي وام يا فروش تجهيزات يا خدمات به ايران کنند، ممکن است مشمول تحريم‌هاي امريکا شوند.

و دوم آنکه براي امريکايي‌ها کمي شرايط راحت‌تر در نظر گرفته شده است و بيان شده که «کالا يا خدماتي که براي کاهش تدريجي عمليات‌ها در ايران يا تجارت مرتبط با ايران در دوره 180 روزه ضروري است» استثنا است، اما ارائه کالا يا خدمات يا اعطاي وام اضافي ممکن است مشمول تحريم‌هاي امريکا باشد. البته اين موضوع درباره سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي بيروني در ايران بيشتر صدق مي‌کند اما مي‌توان آن را به ديگر قرارداد‌ها نظير ايرباس هم تعميم داد.

مديرعامل منطقه خاورميانه ايرباس، در گفت‌‌وگو با خبرگزاري مهر در پاسخ به اين سؤال که آيا در صورت بازگشت تحريم‌هاي ايران‌ موضوع «بازگشت مبالغ پرداخت‌شده از سوي ايران» در قرارداد ايرباس مورد توجه است، گفته است: ايرباس هماهنگي نزديکي با قانونگذاران اتحاديه اروپا و امريکا دارد تا بر اين اساس، درک صحيح و مطابق با برجام از قرارداد با ايران‌اير داشته باشد، البته نمي‌توانم اطلاعاتي درباره جزئيات قرارداد در زمينه بازگشت تحريم‌ها ارائه کنم.
فواد عطار، حتي درباره شيوه پرداخت اقساط ايران‌اير به شرکت ايرباس هم توضيحات کامل نداده و فقط گفته است: ‌پرداخت‌ها مشابه همه مشتريان ما بوده و در تطابق کامل با قوانين و مقررات مربوطه از جمله برجام تنظيم شده است.

عطار درباره ضمانت‌ها و روش‌هاي مقابله‌اي براي عدم بازپرداخت اقساط نيز گفته است: درباره جزئيات قرارداد يا مفاد آن نمي‌توانم نظر يا توضيح خاصي ارائه کنم. بنا به گفته عطار ‌قرارداد با ايران‌اير يک توافق الزام‌آور است، دو طرف قرارداد قطعي براي تحويل 100 فروند هواپيما امضا کرده‌اند.

پژو سوار بر جام شانس
روز گذشته شرکت پژو سيتروئن اعلام کرد با لغو تحريم‌هاي ايران در سال 2016 بهترين عملکرد از سال 2010 را داشته و با رشد 5/8 درصدي در اين سال مواجه شده است. اين شرکت فرانسوي در حالي از افزايش فروش خود در ايران خبر مي‌دهد که به اصطلاح در مذاکرات هسته‌اي نقش پليس بد را ايفا کرد و در نهايت با روزهاي پسا برجام خودروسازان اين کشور سراغ شرکاي خودروساز ايراني آمدند و رکورد فروش را در اين سال‌ها به ثبت رساندند. با توافق هسته‌اي دور جديد همکاري فرانسوي‌ها با خودروسازان ايراني شروع شد و آنها براي جبران بدقولي‌هاي گذشته و کسب سهم زيادي از بازار بکر ايران قول‌هاي تازه‌اي در قراردادهاي جديد خود با خودروسازان ايراني داده‌اند.

در حال حاضر بيش از 11 ماه از امضاي قرارداد جديد خودروسازان با شرکاي فرانسوي مي‌گذرد اما گويا اين بار هم همانند قراردادهاي گذشته برنده اصلي فرانسوي‌ها هستند چراکه با وجود توافقات انجام شده هنوز روند داخلي‌سازي توليد محصولات مشترک با مشکلات زياي همراه است. کندي همکاري پژو در قرارداد جديد در حالي است که بنا به اعلام رئيس‌جمهور و مسئولان وزارت صنعت خط توليد 2008 اسفند ماه امسال آغاز خواهد شد اما هنوز قطعه ساز داخلي در کش و قوس دريافت تأييديه از سوي شرکت پژو براي توليد قطعات محصولات مشترک است. در کنار اين موضوعات پژو در تعاملات خود با قطعه‌سازان داخلي همچنان تمايلي به توليد مشترک قطعات «هاي تک» و استراتژيک ندارد که اين امر خود اين نگراني را به وجود مي‌آورد که آنها همچنان روال گذشته را طي کرده و خواستار وابستگي توليد محصولات مشترک به زنجيره تأمين قطعات خود باشند. در طرف ديگر خودروساز فرانسوي با تعلل در اجراي تعهدات خود در قراردادهاي جديد سعي در فروش محصولات در بازار ايران دارد. گواه اين مطلب اظهارات اخير گروه خودروسازي پژو سيتروئن فرانسه است که اعلام کرده افزايش فروش خودروهاي برند پژو در ايران و ادامه ترميم بازار خودروي اروپا موجب شد اين شرکت بهترين عملکرد سالانه خود از سال 2010 تاکنون را ثبت و مرز فروش 3 ميليون دستگاه خودرو عبور کند. به گزارش رويترز، اين خودروساز فرانسوي در بيانيه‌اي اعلام کرد فروش جهاني پژو از 973/2 ميليون خودرو در سال 2015 به 3/146 ميليون خودرو در سال 2016 افزايش يافته است.


با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد