اقتصادآنلاين/ کم کردن کيلومتر يکي از روش هاي اصلي دلالان براي فروش خودرو به قيمتي گران تر است.
اين موضوع که اکنون به شغلي براي بعضي از تعميرکاران غيرمعتبر تبديل شده است، يک ضايعه اجتماعي است و از نظر قانوني جرم به شمار مي آيد. زيرا باعث افزايش کلاه برداري در خريد و فروش خودروها مي شود و متاسفانه قانون گذار برخورد قاطعي با اين مشاغل کاذب نمي کند. هرچند که دستکاري شدن يا نشدن کيلومتر خودرو از ظواهر آن کاملاً قابل تشخيص مي باشد.
البته اين فعاليت غيرمجاز تنها در ايران رايج نيست، بلکه در کشور آلمان و در شهر مونيخ، در حدود 30 درصد خودرو ها و در بلژيک اين عدد در حدود 8.6 درصد از خودروهاي دست دوم است!

روش هايي که در کارشناسي کيلومتر خودرو به کار مي رود به شرح زير است:
بهترين روش براي خودروهايي که تعميرات خود را در نمايندگي ها انجام مي دهند، بررسي دفترچه نمايندگي و آگاهي از کيلومترهاي ثبت شده در آن نسبت به تاريخ است.

در بعضي از خودروها کيلومتر اصلي خودرو در کامپيوتر مرکزي آن ثبت مي شود. مي توانيد با استفاده از دستگاه دياگ، کيلومتر خودرو را بررسي کنيد و بدانيد در کيلومتر واقعي چه عددي ثبت شده است. به عنوان مثال در پژو پرشيا هاي ساخت پيش از سال 91 مي توان با استفاده از دياگ کيلومتر واقعي را تشخيص داد.

ظواهر کلي خودرو از وضعيت کارکرد آن خبر مي دهد. مي توانيد با بررسي اينکه پدال گاز و غربيلک چقد سائيدگي دارند و يا اينکه رادياتور خودرو و رودري در چه وضعيتي هستند، آن را بررسي کنيد که اين موضوع تا حد زيادي به تجربه شما در خريد و فروش خودرو بستگي دارد.
با وجود ارائه راهکارهاي فوق پيشنهاد مي شود، اگر مايل به خريد خودرو از فروشنده هاي سطح شهر هستيد، ابتدا آزمون کنيد که آيا فروشنده دلال خريد و فروش خودرو است يا اينکه واقعاً مصرف کننده بوده است. همچنين استفاده از کارشناسي خودرو کاملاً منطقي و عقلاني به نظر مي رسد.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد