ايران جيب/ در گزارشات پيشين با سومين نسل از ام وي ام X33S آشنا شديم و در فرصتي که در اختيارمان گذاشته شد، رانندگي شهري با آن را تجربه کرديم. يک شاسي بلند شهري نسبتا ارزان با پيشينه 6 ساله حضور در بازار کشورمان که در طي اين مدت با دستيابي به رقم فروش 50 هزار دستگاه، موفقيت چشمگيري را کسب کرده است. نسل اول و دوم گرچه به زيبايي نسل اخير نبوده و سطح امکانات آنها هم به ميزان تجهيزات X33S نيست اما شايد قيمت پايينشان نسبت به ديگر همرده ها موجب شد هر دو نسل فروش خوبي را در بازار ايران تجربه کنند.

حالا با ورود نسل سوم شاهد ارتقاي ملموسي در کيفيت ساخت، طراحي و امکانات اين خودرو هستيم که در کنار قيمت رقابتي خودرو آنرا تبديل به يکي از گزينه هاي قابل اعتنا پيشروي خريداران کرده است. اولين تجربه رانندگي ما با ام وي ام X33S در مدت 3 ساعت با خودروهايي تقريبا صفر کيلومتر انجام پذيرفت که قبال به آن پرداختيم. در آن گزارش در خصوص مشخصات و طراحي خودرو به تفصيل نوشته بوديم اما براي مخاطبان جديد به طور خالصه يادآور مي‌شويم که در نسخه جديدتر با طراحي مدرن و تغييراتي از جمله آيروديناميکتر شدن خودرو به جهت زيبايي، کاهش مقاومت هوا و کاهش مصرف سوخت روبرو هستيم که چهره آنرا کاملا دگرگون کرده اند. ضمن اين‌که استفاده از رينگ هاي 17 اينچي، طراحي چراغ هايي با گرافيک جديد، شيار روي کاپوت، جلوپنجره جديد، طراحي به روز شده لامپ هاي روشنايي در روز و مه شکن ها، طراحي سپر جديد با قابليت شکافت هوا، تعبيه روفريل، به‌کارگيري دستگيره و زه هاي کرومي در کناره هاي خودرو، در نظر گرفتن کاور يدک با ظاهري اسپرت، طراحي مدرنتر چراغ ها و مه شکن عقب و بالاخره بدنه دورنگ و رکاب هايي در نسخه اسپرت از ديگر جزئياتي هستند که در X33S آنرا کاملا متمايز از نسل قبلي ميکنند.

در فرصت مجددي که فراهم گرديد همراه با گروهي از دوستان با 4 دستگاه از اين خودرو در سفري يک روزه راهي منطقه تفريحي ديزين شديم تا تجربه خود با نسل جديد اين شرقي را اينبار در خارج از شهر به اشتراک بگذاريم. سفر خود را با دريافت سوئيچ قديمي ترين خودروي گروه که اتفاقا يک نمونه وارداتي بود، آغاز نموديم. خودروي مذکور با کارکردي در حدود 7000 کيلومتر، در طول مدت حضورش در کشور تست هاي فني زيادي را پشت سر گذاشته و براي دريافت مجوزهاي لازم در اختيار سازمان هاي مختلف قرار گرفته است. با چنين شرايطي به نظر مي رسيد که لازم است ويژگي هاي کيفي آن بيشتر از ديگر خودروهاي گروه به چالش کشيده شده باشد. در نگاه اول جزئيات ظاهري همچون عدم خوردگي در نقاطي چون چرم صندلي ها و دور فرمان جلب توجه مي نمود. نکته اي که يادآور حفظ کيفيت در اين بخش خودرو بود. هرچند که طي کردن مسافت هاي 4 و يا 7 هزار کيلومتري براي بررسي افت کيفيت خودروها خيلي قابل اعتنا نيست، اما از آنجايي‌که اين مسافت به دست رانندگان مختلف و در شرايط محيطي گوناگوني طي شده بود قابل توجه به نظر ميرسيد.

استارت خوردن خودرو بدون ارتعاش بوده و هنگام درگير کردن گيربکس CVT هيچگونه ضربه يا لرزش خاصي زير پا احساس نمي شود و شروع حرکت و فشردن پدال گاز در حالت اسپرت آن مصادف با دور گرفتن موتور تا مرز 6000 دور در دقيقه است. با عبور از عدد 5000 صداي محسوسي از موتور و اگزوز به گوش ميرسد که در آزمايش گذشته نيز شاهد آن بوديم و البته به گفته مسئولان شرکت اين مشکل در نمونه هاي توليد شده داخلي تا حد امکان برطرف شده است. همچنين به نظر مي رسيد که گيربکس CVT (با توجه به خصلت اين تيپ از گيربکس ها) با تغيير مداوم و پيوسته دنده ها مانع از شتابگيري سريعتر پيشرانه 2 ليتري 136 اسب بخاري شود اما با قرار دادن گيربکس در حالت دستي و تعويض بدون مکث دنده ها اين کندي تا حدود زيادي برطرف مي گرديد. فرمان پذيري خودرو در پيچ هاي جاده چالوس کاملا راضي‌کننده بود و ترمز حساس آن با کوچکترين اشاره اي عمل مي‌کرد. توجه داشته باشيد هنگامي که پيش فرض را در حالت اقتصادي Eco قرار ميدهيم با پايين ماندن دور موتور اتومبيل با صداي کمتري از موتور و اگزوز به حرکت ادامه ميدهد. تعليق نرم و راحت آن حتي براي سرنشينان پشتي نيز نسبتا مناسب تلقي ميشود و اتومبيل در سفر نسبتا طولاني هم مسافران خود را خسته نمي‌کند. در وضعيت اکو گيربکس 7 دنده اين اجازه را به شما ميدهد تا در بزرگراه ها با کروز‌کردن خودرو در آخرين دنده، آرامترين و البته کم مصرفترين حالت X33S را تجربه کنيد.

در طول مسير طي گفتگو با همکاران، تقريبا همگي بر اين نکته اتفاق نظر داشتيم که با طراحي مدرن و توجه زياد چيني ها به جزئيات چه در داخل و چه در خارج با حس سواري گرفتن از يک خودروي با کيفيت تر از قبل روبرو هستيم. درواقع چري با به‌کارگيري مهندسي پيشرفته، طراحي به روزتر و هويت يکپارچه در نسل هاي جديدتر خود نشان داده است که همچون کره اي ها و ژاپني ها به دنبال کسب شخصيتي مستقل در بازارهاي صادراتي خود است و اين ويژگي در X33S به خوبي ديده ميشود. با تعويض خودروها در ميانه راه پشت فرمان X33S مونتاژ شده در داخل (با کارکرد 4000 کيلومتر) نشستيم که به نظر ميرسيد کيفيت مواد به‌کار رفته در داشبورد و فرمان آن کمي متفاوتتر از نمونه هاي وارداتي باشد. ضمن اين‌که صداي توليدي موتور در دورهاي بالا –همان طور که مسئولان شرکت مدعي شده بودند- کمتر از نمونه وارداتي بود و بهبود عملکرد جعبه دنده CVT آن شتابگيري بهتر را نويد ميداد. سفر ما به سمت پيست زيباي ديزين چند ساعتي به طول انجاميد و در طول آن چند بار به سمت جاده هاي فرعي تغيير مسير داديم و با گذر از شيبهاي تند و رودخانه، مهارتهاي خارج جاده اي اين SUV شهري را حتي بيشتر از حد انتظار به چالش کشيديم.

مصرف سوخت به نمايش درآمده در کامپيوتر سفري X33S در طول مسير رفت_‌که عموما شيب روبه بالا بود_ با 4 نفر مسافر به 14.3 ليتر در 100 کيلومتر نيز رسيد و در مسير برگشت عدد 7.1 در صفحه کيلومتر به نمايش درآمد. سفر ما مجموعا حدود 14 ساعت به طول انجاميد و طي آن ويژگي هاي مثبتي همچون راحتي کابين و نرمي سيستم تعليق، طراحي مناسب و ارگونوميک داخلي و امکانات رفاهي نسبي همچون نمايشگر لمسي 8 اينچي، صندلي هاي چرمي با دوخت قرمز، سنسور دنده عقب با قابليت نمايش تصوير، بلوتوث و کامپيوتر سفري، تريم داخلي با دو رنگ مشکي و قرمز و تنظيم 6 حالته صندلي راننده براي X33S نظرمان را به خود جلب نمود. در کنار آن خشکي نسبي صندلي هاي عقب در مقايسه با جلو، نبود چراغ روشنايي کابين هنگام باز شدن درب در قسمت جلويي و صداي پيشرانه در دورهاي بالا نيز از جمله مواردي بود که نياز به اصلاح و بازنگري در آنها ديده ميشد.

درمجموع ميتوان گفت که X33S به عنوان يکياز ارزانترين شاسي بلندهاي شهري بازار، نسبت به نسل هاي گذشته خود ارتقاي چشمگيري را از لحاظ کيفي، طراحي و فني به خود مي بيند و پس از گذشت سه نسل، حالا تبديل به يک شاسي بلند شهري قابل اعتماد براي علاقمندان به اين رده از خودروها شده است.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد