اقتصاد نيوز/ بازار خودرو ايران برخلاف رنگ و لعابي که در خيابان هاي پايتخت مشاهده مي کنيم هنوز يک بازار خودروسازي دولتي است و بخش خصوصي و وارد کننده ها تنها ۱۳.۵ درصد اين بازار را در اختيار دارند. مابقي آن به دو توليد کننده بزرگ خودرو کشور اختصاص دارد که اگر چه سهامشان در بورس عرضه شده اما از نظر ساختار و تصميم گيري کاملا دولتي به حساب مي آيند.
 بررسي آمار سهم عرضه‌کنندگان خودرو طي 9 ماه گذشته به‌خوبي گوياي آن است که خودروسازاني قادر به افزايش سهم بازار طي مدت زمان مذکور بودند که نسبت به تنوع بخشي محصولات خود اقدام کرده‌اند. به‌عنوان مثال گروه صنعتي سايپا با رشد نزديک به 3 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته توانسته سهم خود در بازار خودرو را به 5/ 38 درصد افزايش دهد. اين موضوع در حالي است که ايران خودرو با کاهش سهم مواجه شده است. البته سايپا تنوع محصولش در آمار را مديون زيرمجموعه اش يعني پارس خودرو است.
بنابر آمار سهم بازار خودروهاي داخلي طي 9 ماه گذشته، دو شرکت بزرگ خودروساز کشور توانستند بيش از 86 درصد بازار خودرو را از آن خود کنند و ساير عرضه‌کنندگان خودرو اعم از واردکنندگان و خودروسازان خصوصي، 3/ 13 درصد باقيمانده را پوشش داده‌اند.بنا بر آمار 9 ماهه سهم بازار خودروها طي سال‌جاري، ايران‌خودرو با دارا بودن 48 درصد سهم همچنان در صدر قرار دارد و بعد از آن سايپا با سهم 5/ 38 درصدي توانسته در مقام دوم جاي بگيرد. اين موضوع در حالي است که سهم ايران‌خودرو در مقايسه با سال گذشته نشان از افت بيش از 2 درصدي دارد، اما سايپا با رشد نزديک به 3 درصدي توانسته سهم خود را در اين مدت به 5/ 38 درصد برساند. در اين بين اما توليدکنندگان خصوصي که سال گذشته توانسته بودند سهم 10 درصدي بازار را از آن خود کنند هم‌اکنون سهم 5/ 8 درصدي دارند. همچنين بازار وارداتي‌ها که سال گذشته با افت شديد مواجه بوده، با ورود برندهاي جديد طي سال‌جاري در حال بهبود سهم خود است؛ به‌طوري‌که بنابر آمار 9ماهه سال‌جاري سهم واردکنندگان از 8/ 3 درصد سال گذشته به 8/ 4 درصد در سال‌جاري افزايش يافته است.
در اين بين بررسي سهم بازار از نظر ارزش خودروهاي سواري از ابتداي سال 95 تا پايان آذرماه نيز نشان از سلطه بلامنازع خودروسازان دولتي دارد؛ به‌طوري‌که ايران‌خودرو با دارا بودن 36 درصد از سهم بازار از نظر در صدر جدول قرار دارد. پس از آن سايپا با دارا بودن 28 درصد از سهم بازار ارزشي در رتبه دوم جاي گرفته است. در اين ميان، واردکنندگان خودرو با سهم 22 درصدي در رتبه سوم و در انتها توليدکنندگان بخش خصوصي با 11 درصد قرار دارند. هرچند آمار سهم بازار در کشور نشان از آن دارد که توليدکنندگان داخلي يعني ايران‌خودرو و سايپا همچنان در صدر قرار دارند و خودروسازان خصوصي و واردکنندگان هنوز امکان رقابت نزديک با دولتي‌ها را ندارند، اما آمارهاي ارائه شده در اين زمينه نشان از افزايش رقابت ميان بازيگران مختلف فعال در بازار دارد.
هرچه هست، آمار 9 ماه ابتداي سال‌جاري مي‌گويد که شرکت‌هاي بخش خصوصي در مجموع 5/ 8 درصد از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده‌اند. اين در شرايطي است که سهم بازار اين شرکت‌ها در مدت مشابه سال گذشته 10 درصد بوده است. سهم بازار اين شرکت‌ها که اکثرا به توليد خودروهاي چيني مشغول هستند در حالي کاهشي است که آمار توليد خودروسازان بخشي خصوصي از ابتداي سال‌جاري تا پايان آذرماه نشان از افزايش اندک اين بخش داشته است؛ به‌نحوي‌که توليدکنندگان بخش خصوصي توانستند يک دوازدهم سهم کل توليد را به خود اختصاص دهند. در حال حاضر توليدکنندگان چيني به غير از چند مدل برتر، با کاهش اقبال از سوي مشتريان مواجه شدند. بسياري از کارشناسان کاهش سهم اين بخش را به‌دليل خوابيدن تب و تاب خريد خودروهاي چيني مي‌داند که کيفيت مدنظر مشتريان را دارا نيست؛ بنابراين برخي از مشتريان به‌دليل تغيير و تحولات صورت گرفته در بازار خودروها سهم خود را از دست داده‌اند.
واردات خودرو در 9 ماه سال جاري با رشد 62 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. اين موضوع در حالي است که چندي پيش تغيير و تحولاتي در دستورالعمل واردات خودرو به کشور صورت گرفت؛ بنابراين در شرايطي واردات خودرو توانسته رشد قابل‌قبولي داشته باشد که سهم بازار خودروهاي وارداتي نيز طي 9 ماه سال‌جاري از رشد حکايت دارد. وارداتي‌ها در کل با کسب سهم 8/ 4 درصدي توانسته‌اند نسبت به سال گذشته رشد يک درصدي در سهم بازار خود را به دست بياورند.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد