ارزش واقعی خودروهای چهرههای سیاسی چقدر است؟
اقتصادآنلاين/ خودرويي که شخصيتهاي سياسي ايران سوار ميشوند، يکي از حاشيهسازترين بحثهاي فضاي مجازي است که گاهي حاشيههاي آن به رقابتهاي انتخاباتي و حزبي نيز کشيده شده است. ازاين ميان خودروي چهار چهره سياسي بحثبرانگيزتر از بقيه بودهاند. حالا تصاويري از اکبر هاشميرفسنجاني با بنز معروفش، علياکبر ولايتي با تويوتا آريون، علياکبر صالحي با سوزوکي ويتارا و علي ربيعي با ماکسيماي سفيد وجود دارد که بارها محل بحث شده است. اين موضوع درحالي رخ ميدهد که همه ماجراي خودروي سياسيهاي سرشناس به همين جا ختم نميشود. بنز قديمي هاشمي تنها به اندازه پرايد قيمت دارد و بنز جديد او يک خودروي تشريفاتي است که براي حفاظت از او دراختيارش قرار گرفته بود. مسئولان دفتر ساير چهرههاي سرشناس نيز ميگويند: خودروهايي که عکس آنها درفضاي مجازي موجود است، در واقع خودروي تشريفاتي هستند و خودروي شخصي بيشتر مردان سياسي پرشيا، مگان و ٤٠٥ است که همگي آنها دربازار قيمتهايي زير ١٠٠ميليون تومان دارند. فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو درباره خودروهاي تشريفاتي حرفهاي جالبي دارد. او توضيح ميدهد: مدل خودروهاي تشريفاتي براساس پست و جايگاه شخصيتها انتخاب ميشود و مهمترين فاکتور براي اين گزينش، استحکام بدنه و امنيت خودروست. ازاين ميان خودروي بنز بهعنوان مستحکمترين خودرو انتخاب اول براي چهرههايي با جايگاههاي بالاتر است. او ادامه ميدهد: علاوه بر آپشنهايي که توليدکنندگان خودرو براي مشتريان معمولي خود درنظر ميگيرند، آپشنهاي ويژهاي براي خودروهاي تشريفاتي درنظر گرفته ميشود که قيمت آنها را گاهي به بيشتر از دوبرابر قيمت آن براي شهروندان معمولي ميرساند. وي توضيح ميدهد: رايجترين اين آپشنها ضدگلولهکردن و ضدراکتکردن اين خودروهاست که هزينه ضدگلولهکردن خودرو حدود ٢٠٠هزار يورو معادل ٨٦٠ميليون تومان است و هزينه ضدراکتکردن خودرو حدود ٣٠٠هزار يورو معادل يکميليارد و٢٩٠ميليون تومان است. بنز هاشمي هم قيمت پرايد است بنز سردار سازندگي که دستمايه رقابتهاي انتخاباتي قرار گرفته بود، با سرنوشت تلخي مواجه شد. درگذشت اکبر هاشميرفسنجاني درست زماني اتفاق افتاد که محمدباقر قاليباف بنز او را سوژه کرده بود و اين ماجرا پس از درگذشت آيتالله، با واکنشهاي گستردهاي مواجه شد اما بنز رفسنجاني نخستينباري نبود که سوژه رسانهها ميشد و پيش از اين حتي دويچه وله آلماني هم به آن پرداخته بود. بنز قديمي و سرمهاي رنگ سري ١٢٦ هاشمي که در سالهاي ١٩٧٩ تا ١٩٩١به بازار عرضه شد. حالا به گفته علي مطهري نماينده مجلس تنها به اندازه يک پرايد قيمت دارد و در آگهيهاي فروش خودرو بين ٢٥ تا ٣٥ميليون تومان قيمتگذاري شده است. گرچه اين مدل بنز در زمان عرضه ثروتمندترين مشتريان جهان را به خود جذب کرده بود و تحت عنوان کلاس خاص به بازار عرضه شد، با اين وجود سردار سازندگي از سهسال گذشته از بنز قديمي خود دست کشيده بود و براي حضور درمراسم مختلف از بنز مدل E٢٨٠ استفاده ميکرد. مدلي که حالا دربازار خودرو معادل ٢١٥ تا ٢٨٥ميليون تومان قيمت دارد. با اين حال خانواده هاشمي گفتهاند که بنز جديد را نهادهاي حفاظتي دراختيار او گذاشته بودند و در دولت قبل براي جابهجايي سران کشورهاي خارجي مورد استفاده بوده است. تويوتاي ولايتي، خودروي شخصي نيست يکي ديگر از مسئولاني که پيش از اين درگزارش برخي رسانهها خودروي گرانقيمت و مدل بالاي او مورد اشاره قرار گرفته، علياکبر ولايتي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است. ولايتي درعکسهايي که از او موجود است، با تويوتا آريون ديده ميشود. خودرويي که دربازار ايران بسته به مدل آن تا ٢٠٠ميليون تومان قيمت دارد. با اين حال مهدي هدايتي، مسئول دفتر علياکبر ولايتي ضمن تکذيب اين موضوع که عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام از خودروهاي گرانقيمت و مدل بالا استفاده ميکند، ميگويد: خودروهاي تويوتايي که ولايتي گاهي اوقات از آن استفاده ميکند، متعلق به خود او نيست و يک خودروي تشريفاتي است که گاهي اوقات و دربرخي مراسم مورد استفاده قرار ميگيرد. به گفته هدايتي، خودروي شخصي علياکبر ولايتي يک دستگاه پژوي پرشياست و او خودروي شخصي مدل بالا و گرانقيمتي ندارد. صالحي با پرشيا رفت و آمد ميکند علياکبر صالحي با سوزوکي ويتارا ديده شده است. خودرويي که دربازار ايران حداکثر تا ١٥٠ميليون تومان قيمت دارد. روابطعمومي سازمان انرژي اتمي هم واکنش مشابهي نسبت به تردد علياکبر صالحي با خودروي مدل بالا و گرانقيمت دارد و توضيح ميدهد: رئيس سازمان انرژي اتمي، آدم سادهاي است و ساده زندگي ميکند و معمولا با خودروي پرشيا رفتوآمد ميکند. وي توضيح ميدهد: در دولت قبلي علياکبر صالحي، وزير امورخارجه بود و ازهمينرو اين احتمال وجود دارد که مشخصات خودرواش متفاوت ازساير مسئولان بوده و ممکن است عکسهايي که سالهاي گذشته دربرخي رسانهها منتشر شد، مربوط به آن دوره بوده است. علي ربيعي وزير هم با يک ماکسيماي سفيد حاشيهساز شده است. خودرويي که حالا در بازار ايران حداکثر ١١٢ميليون تومان قيمت دارد. روحانينژاد از دفتر نهاد رياستجمهوري هم ميگويد: برخي از مسئولان بايد حفاظت خاصي داشته باشند و ممکن است به همين منظور بايد خودروهاي مدل بالايي تدارک ديده شود که از نظر استحکام و بدنه و مسائل حفاظتي قابل قبول باشند. روحانينژاد عنوان ميکند: درمورد عکسهايي که از خودروي مدل بالا و گرانقيمت علي ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي منتشر شده، بايد بگويم که خودروي شخصي او نيست و متعلق به وزارتخانه متبوع ربيعي است. بنز E٢٨٠ کالاي لوکس است اما در حالي هر ازگاهي بنزسواريهاي برخي از مسئولان و مقامات به سوژهاي داغ تبديل ميشود و حتي در سالهاي اخير هم عدهاي تلاش کردند که بنز مدل E٢٨٠ رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام را دستمايهاي براي انتقاد قرار دهند که به تشخيص هيأتوزيران اين مدل خودرو کالاي لوکس قلمداد و از سهسال پيش واردات آن ممنوع شده است. در همين رابطه فرهاد احتشامزاده، رئيس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به ممنوعيت واردات بنز E٢٨٠در سه سال اخير ميگويد: حجم موتور اين خودرو بالاي ٢٥٠٠ سيسي است و به اشتباه کالاي لوکس تعريف شده است. البته احتشامزاده نسبت به کالاي لوکس تلقيشدن اين خودرو انتقاد دارد و اظهار ميدارد: من معتقدم که به اشتباه بنز E٢٨٠ جزو کالاي لوکس تلقي شده است اما دولت حاضر نيست که اين اشتباه را تصحيح کند. تشريفاتيها ممنوعيت واردات ندارند با وجود آنکه سه سال است واردات اين خودرو ممنوع است، اما فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو ميگويد که اينگونه خودروها، خودروهاي خاص هستند و شايد واردات آن براي افراد عادي ممنوع باشد اما هيأت وزيران ميتواند ترخيص و واردات اين خودروها را براي ارگانها و نهادهاي خاص صادر کند. زاوه با بيان اينکه خودروهاي خاص نياز به ثبت سفارش ندارد، اظهار ميدارد: دولت ميتواند بهطور مستقيم براي نهادها و ارگانها مجوز واردات اين قبيل خودروها را صادر کند. او با بيان اينکه خودروهايي که در اختيار نهادها و ارگانها است، متفاوت است، ميگويد: برخي از اين خودروها، خودروهاي معمولي هستند و ميتوانند توليد هرکشوري باشند و برخي ديگر خودروهاي خاص هستند که در برخي کشورها توليد ميشوند. به گفته اين کارشناس، خودروهاي ضد گلوله و بعضاً ضد راکتي که براي حفاظت شخصيتها مورد استفاده قرار ميگيرد، در کارخانه اصلي توليد ميشود و در مراکز ديگري کارهاي خاصي که مناسب اين کار شوند، روي آنها انجام ميشود. زاوه با اشاره به اينکه خودروهاي هر ارگان و سازماني مشخصات و ويژگيهاي خاص خود را دارد و به تبع آن قيمتهاي متفاوتي هم دارد، عنوان ميکند: قاعدتا خودرويي که براي جابهجايي سران کشورها در نهاد رياستجمهوري مورد استفاده قرار ميگيرد با خودروهاي وزرا تفاوت ميکند. حتي براي جابهجايي سران کشورها، اين موضوع که رئيسجمهوري کدام کشور باشد در انتخاب نوع خودرو تأثيرگذار است. قيمت خودروهاي تشريفاتي گاهي تا ٣ برابر ميرسد به گفته زاوه قيمت بنز E٢٨٠ و بنز الگانس که معمولا براي حفاظت شخصيتها مورد استفاده قرار ميگيرد و خودروي مورد استفاده هاشمي رفسنجاني هم بود، حدود ٥٠هزار يورو تا ٦٠هزار يورو معادل ٢١٥ تا ٢٥٨ميليون تومان است و بايد حدود ٢٠٠هزار يورو معادل ٨٦٠ميليون تومان براي ضد گلوله کردن آن و حدود ٣٠٠هزار يورو معادل يکميليارد و٢٩٠ميليون تومان براي ضد راکتکردن آن هزينه شود. اين درحالي است که آپشن ضدگلولهبودن هم رتبهبنديهاي مختلفي دارد و هزينهاي که براي ضدگلولهکردن اين خودرو انجام ميشود، بستگي به آن دارد که اين خودرو نسبت به گلوله چه اسلحههايي مقاوم باشد. به اين ترتيب ممکن است قيمت يک خودوري بنز که قيمت معمول آن ٥٠هزار يورو است با امکاناتي که روي آن نصب ميشود، تا چند ميليون يورو هم برسد. اما در سال ٨٦ خبري هم در برخي رسانهها منتشر شد، مبني بر اينکه در تاپ خودرو از زيرمجموعههاي ايرانخودرو، توليد بنزهاي سواري آغاز شده است. البته در حال حاضر خط توليد اين خودروها متوقف شده است اما به گفته زاوه در همان مقطع زماني هم اين کارخانه فقط بنزهاي استاندارد را توليد ميکرد و بنز ضدگلوله و ضد راکت توليد نميکرد. بنابراين خودروهايي که قابليت حفاظت داشته باشد، هميشه ازطريق واردات دراختيار شخصيتها و مقامات قرار گرفته است. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد