سال ۲۰۲۱ پایان کار اسطوره ای به نام پاجرو
اسب بخار/ سال گذشته نسخه پاياني «پاجرو» در بازار ژاپن عرضه شد، اما فروش اين خودرو در برخي بازارها همچنان ادامه داشت. اکنون خبرهاي جديد حاکي از آن است که توليد اين مدل در سال ۲۰۲۱ پايان مي پذيرد.
به تازگي يکي از رسانه ها، خبرهايي را از کمپاني «ميتسوبيشي» منتشر کرده مبني بر اين که اين شرکت قصد دارد توليد اين شاسي بلند محبوب را براي هميشه متوقف کند. رکود چشمگير کارخانه اي که خط توليد اين خودرو در ژاپن بود، باعث شده مسئولان کمپاني اين تصميم را بگيرند. بنا بر اطلاعات موجود، با تعطيل شدن اين خط توليد بايد با پاجرو خداحافظي کرد. البته کمپاني به صورت رسمي پايان توليد پاجرو را اعلام نکرده است و انتظار مي رود اين اتفاق طي بيانيه اي رسمي در هفته آينده به عموم اعلام گردد.
نسل جديد پاجرو براي نخستين بار در نمايشگاه خودروي پاريس سال ۲۰۰۶ رونمايي شد و يکي از معدود خودروهايي است که بدون تغيير چندان، ۱۵ سال به حضور خود ادامه داده است. البته در اين سال ها، پاجرو فيس ليفت هاي مختلفي را تجربه کرده اما حالا آخرين سال حضور خود در بازار جهاني را تجربه مي کند.
نسخه پاياني پاجرو به تعداد ۷۰۰ دستگاه در ژاپن توليد شد و اين پايان توليد اين خودرو در سرزمين مادري اش بود. شاسي بلندي که روزگاري يکي از محبوب ترين هاي کلاس خود بود، در اين سال ها با کاهش تقاضاي چشمگيري روبهرو شد، به طوري که در سال ۲۰۱۸ در ژاپن ميتسوبيشي کم تر از ۱۰۰۰ دستگاه از آن را به مشتريان تحويل داد. دليل اصلي اين افت تقاضا، رتبه ضعيف اين خودرو در بهره وري اقتصادي آن است که باعث شده اين خودرو هميشه در سايه خودروهايي چون اوتلندر و اکليپس کراس قرار بگيرد.
در دهه هاي اخير نسل هاي مختلفي از ميتسوبيشي پاجرو به بازار ايران آمد و نمونه هايي از اين شاسي بلند آفرودي نيز در کارخانه «بهمن موتور» به مرحله توليد رسيد. در سال ۱۳۹۷ قرار بود توليد ميتسوبيشي دوباره در ايران آغاز شود و اين بار گروه «آرين سرمايه» و «کارخانه آرين پارس موتور» مسئوليت توليد خودروهاي مختلف ميتسوبيشي را بر عهده بگيرد. اکليپس کراس اولين خودروي توليدي ميتسوبيشي در دوره جديد بود که حتا نمونه هاي اوليه آن هم به ايران آمد، اما پس از آغاز تحريم هاي سال ۹۷ برنامه توليد خودروهاي ميتسوبيشي در ايران به حالت تعليق درآمد و فعلاً خبري از توليد محصولات مختلف اين نشان ژاپني در ايران نيست. در حال حاضر، گروه آرين سرمايه توليد «جک سان ري» را در کارخانه آرين پارس موتور آغاز کرده است.