افشای مالک اصلی «جنابخان» از پشت پرده پیشنهاد دو میلیاردی در «خندوانه»!
فردا/ سعيد سالارزهي، در گفتگويي به تمام ابهامات درباره ي دلايل حضور نداشتن اين عروسک در فصل چهارم خندوانه پاسخ داد. بالاخره اتفاقي که نبايد ميافتاد، افتاد و جنابخان در شروع فصل چهارم از خندوانه خداحافظي کرد. جنابخان در فصل دوم و سوم، يکي از اعضاي اصلي خندوانه بود و طبيعتا نبودش در فصل چهارم، اين برنامه را با خلاي زيادي روبه رو ميکند. با اين حال، شواهد نشان ميدهد که فعلا خبري از جنابخان نيست و مذاکرات ميان سعيد سالارزهي به عنوان مالک جنابخان و برنامهي خندوانه و شبکه نسيم، به جايي نرسيده. اخيرا در خبري اعلام شده که خندوانه حاضر بوده جنابخان را در ازاي دو ميليارد تومان و ۱۰درصد از درآمد ارزش افزوده و فيلم سينمايي جنابخان از سالارزهي بخرد اما با مخالفت او روبه رو شده. در اين گفتوگو راجع به تمام مذاکرات، علت مخالفت با فروش جنابخان و بلايي که قرار است بعد از اين سر اين کاراکتر عروسکي بيايد، با سالارزهي گپ زدهايم. از ابتداي فصل چهارم خندوانه و ماجراي حذف جنابخان، مسئله مالکيت اين عروسک، به مسئله مبهمي براي بسياري از مخاطبان تبديل شده. اين ابهام مخصوصا بعد از صحبتهاي رامبد جوان و محمد بحراني روي آنتن برنامه خندوانه بيشتر شد. يک مقدار در اين باره توضيح دهيد. بعضي از مردم فکر ميکنند صرفا سازنده عروسک جنابخان هستم پس لازم است ابتدا توضيح مختصري در خصوص جنابخان بدهم. من دو موقعيت و مسئوليت متفاوت دارم. اول اينکه مالک مادي جنابخان هستم و دوم کارگردان و سرپرست اتاق فکر و نويسندگان و مالک معنوي آن. درواقع به عنوان تهيه کننده و سرمايه گذار، شرايط مالياي را فراهم کردهام تا گروهي پنجاه، شصت نفره به مدت بيش از دو سال دور هم جمع شوند، کاراکتر خلق کنند تا سريال توليد شود. در واقع هرگونه تصميمگيري دربارهي عروسک جنابخان از شکل عروسک گرفته تا ويژگيها، انتخاب صداپيشه، مجموعهي بازيگران و... همگي به عهدهي من بوده. الان اين مسئله که شما مالک جناب خان هستيد، جايي به ثبت رسيده؟ در وزارت ارشاد بخشي براي ثبت آثار هنري و ادبي وجود دارد که آنجا نويسندگان و طراحان ميتوانند آثار خود را به ثبت برسانند. من هم به عنوان کارگردان و سرپرست نويسندگان «کوچهي مرواريد» حقوق معنويام را ثبت کردهام. منظورم مالکيت شما روي عروسک جنابخان است! مثلا عادل بزدوده در مصاحبه با ما توضيح داد که عروسکهاي «شهر موشها۲» به اسم منيژه حکمت و علي سرتيپي ثبت شدهاند. عروسک جناب خان به اسم شما ثبت شده؟ بله، در خصوص مالکيت مادي، پروانه ساخت و پروانه نمايش وزارت ارشاد، اصليترين مدرک هر تهيه کنندهاي به حساب ميآيد و تمامي کاراکترها و شخصيتهاي داخل مجموعه به لحاظ مادي، متعلق به تهيه کننده يا مالک آن سريال خواهند بود. اين مسئله درباره من و کوچه مرواريد هم صدق ميکند ولي در سازمان ثبت اسناد و املاک که زيرمجموعه قوه قضائيه است شما ميتوانيد به صورت طرح صنعتي هم اين مالکيت را ثبت کنيد. البته جنابخان و همه عروسکهاي کوچه مرواريد علاوه بر اين دو مرکز، در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان و خانه سينما هم ثبت شدهاند. پس محمد بحراني و محمد نادري به عنوان صداپيشه، نويسنده و شخصيتپرداز، نميتوانند عنوان خالق جناب خان را داشته باشند؟ کلمه خالق يک اصطلاح تخصصي است. دربارهي جنابخان وقتي از خلق ادبي صحبت ميکنيم مسئله متفاوت از خلق فرم و شکل ميشود. در خصوص فرم و شکل بايد هديه هاشمي و نيما مجلسي را به عنوان خالق معرفي کرد ولي در بخش ادبي و هنري، اعضاي اتاق فکر و نويسندگان نقش اصلي را دارند و در اين بين، نويسندهي ۱۴قسمت کوچه مرواريد يعني محمد نادري، نقش بسيار زيادي دارد ولي نميتوان محمد نادري را به تنهايي خالق جنابخان دانست. دربارهي محمد بحراني هم مسئله به همين صورت است. درست است که نقش محمد بحراني در خلق و موفقيت جنابخان غيرقابل انکار است و تسلط او به خوانندگي و لهجهي آباداني، به علاوه خلاقيت و نبوغي که دارد جنابخان را به کاراکتري که الان ميشناسيم تبديل کرده اما بحراني خالق جنابخان نيست. همانطور که کاراکتر آقاي همساده و ببعي هم چنين شرايطي داشتند و نميشود گفت بحراني خالق آنها بوده. به باور من خلق جنابخان محصول يک کار گروهي بوده. کلا بعد از پايان فصل سوم خندوانه، چه اتفاقي افتاد؟ شما چه پيشنهادي داديد و چه مذاکراتي صورت گرفت و واکنش تلويزيون و رامبد جوان در اين مورد چه بود؟ ابتدا بايد بدانيد هدف من از سرمايهگذاري روي پروژهي کوچه مرواريد، مهيا کردن يک مرکز تخصصي در بخش خصوصي براي خلق آثار کودکان بود. پس هدف ما صرفا به جنابخان يا کوچه مرواريد ختم نميشود. براي همين معتقدم جنابخان همچنان بايد زير نظر اتاق فکر کوچه مرواريد و من کارش را ادامه دهد. از طرفي در دو سال گذشته از مجموع درآمدهاي زيادي که حضور جنابخان در برنامهي خندوانه از طريق اسپانسرها ايجاد کرده ما هيچ درآمدي نداشتيم. از طرف ديگر معتقدم اگر حضور جنابخان به همين شکل در خندوانه ادامه پيدا ميکرد، کاملا جذابيتش را از دست ميداد. فبه شما پيشنهاد شده در قبال دو ميليارد تومان پول و ۱۰درصد از درآمد ارزش افزوده و فيلم سينمايي جنابخان، اين عروسک را واگذار کنيد. چرا نپذيرفتيد؟ وقتي از مسئلهي مالي صحبت ميکردم طبيعتا منظورم اين بود که از محل درآمدها براي من هم به عنوان مالک جنابخان سهمي در نظر گرفته شود. منظورم فروش جنابخان نبود. من که بساز و بفروش هنري نيستم که بگويم جنابخان را خلق کرديم، حالا آن را بفروشيم و بعد برويم سراغ کاراکتر بعدي. به نظرم اين رفتار مغاير با اصل احترام به هنر و هنرمندان است. پس شما اصلا تمايلي به فروش جنابخان نداشتيد؟ ترجيح من سهمي از درآمدها بود ولي حتي اگر بحث فروش جدي شود خب شرط اول اين است که بيايند بگويند دوست عزيز! شما راضي به فروش جنابخان هستيد؟ اين اولين اصل انساني است که وقتي شخصي صاحب يک چيزي هست بايد راضي باشد که آن را بفروشد. حالا اگر راضي به فروش شد، بايد وارد مذاکره شويم و دوستان کارشناس بيايند نظر بدهند، قيمتگذاري کنيم و به قيمتي برسيم. اما چنين کاري هم در زمينه جنابخان انجام نشد. اين پيشنهاد دو ميلياردي را تلويزيون داده يا برنامه خندوانه؟ هيچوقت نفهميدم اين پيشنهادها را رامبد داده يا تلويزيون. هيچوقت با من مذاکرهي مستقيم نشده. مهم نيست چه قيمتي. مسئله اينجاست که به شکلي که اصلا محترمانه نيست، چنين پيشنهادي با پيغام به من داده ميشود و آخر سر هم يک تبصره ميآيد که اگر نفروشي احتمالا در ساخت فيلم سينمايي هم موفق نخواهي بود. دو ميليارد تومان برابر با قيمت يک آپارتمان ۱۰۰متري در سعادتآباد است. يعني من بايد جنابخان و زحمات گروه و همکارانم را با يک آپارتمان ۱۰۰متري عوض ميکردم. ضمن اينکه همين الان هم حدود سه و نيم تا چهار ميليارد هزينه شده تا جنابخان شکل گرفته. در بخش خصوصي، با مبلغي بسيار بالاتر از اينها داوطلب براي خريد وجود داشت. اگر کارم بساز بفروشي بود به آنها ميدادم. من از هيچکس دلخور نيستم اما فکر ميکنم بايد به يکديگر احترام بگذاريم و روش صحبت کردنمان، روشي انساني و صميمي باشد تا به نتيجه برسيم. روشهاي همراه با فشار، تطميع و غيراصولي جواب نميدهد. براي اينکه اين مشکل حل شود، آمادگي مذاکرهي مستقيم با سازمان صداوسيما را دارم و همهي تلاشم را ميکنم که اين کار انجام شود. اگر من مالک مادي و معنوي جنابخان هستم، بايد با صاحب خندوانه که سازمان صداوسيماست، وارد مذاکره شوم. با چه رقمي حاضر هستيد جنابخان را واگذار کنيد؟ همانطور که گفتم بايد يک درصدي از آوردهي اسپانسرها براي مالک جنابخان در نظر گرفته شود. چون از صددرصد اسپانسرهاي جذب شده، طبيعتا يک درصدي، عروسک جنابخان اثر داشته. اين درصد را کارشناسي ميکردند و همانطور که به صداپيشه و عروسکگردان سهمي تعلق ميگرفت، براي ما هم سهمي در نظر ميگرفتند. الان مسئله به اينجا رسيده که رامبد جوان روي آنتن اعلام کرده جنابخان ديگر نيست و محمد بحراني هم صراحتا گفته با فيلم سينمايي جنابخان همکاري نميکند. الان موضع شما در قبال اين مسئله چيست؟ بر مبناي اصول حرفهاي و اخلاقي معتقدم وقتي رامبد جوان و محمد بحراني، دعوت من را به عنوان تهيه کننده و کارگردان کوچه مرواريد پذيرفتند، پس به من، همکارانمان و تلاش چند سالهمان تعهد دارند. رامبد و محمد بازيگران سريال من هستند. موقتا آنها را دادهام به خندوانه تا در برنامه حضور داشته باشند. شايد مردم اين چيزها را ندانند اما خود اين دو نفر خوب ميدانند ماجراي جنابخان از کجا شروع شده، چه هدفي داشته و به کجا رسيده. حتي ۲۰ قسمت بعدي کوچه مرواريد با حضور جنابخان و رامبد جوان طراحي و نوشته شده. حتي اگر فرضا از ساخت سينمايي منصرف شويم، ساخت کوچه مرواريد ادامه خواهد داشت. طي اين دو سال چه اتفاقي افتاده که اين دو دوست عزيز تصميم گرفتهاند کل مجموعه را فداي خواست و نگاه شخصي خود بکنند؟ رامبد جوان و بحراني به عنوان يک شخصيت حقيقي ميتوانند بگويند ادامه نميدهيم اما به عنوان يک بازيگر حرفهاي بايد به گذشتهاش رجوع کنند. با توجه به تأکيد محمد بحراني روي اينکه در فيلم سينمايي حضور پيدا نميکند، تکليف اين مسئله چيست؟ به هر حال اگر بحراني کنار بکشد، عملا جناب خاني باقي نميماند. مگر اينکه از فرد ديگري براي ادامهي مسير جناب خان استفاده کنيد. فکر ميکنم محمد بحراني از اين نگران است که جنابخان در فيلم سينمايي آسيب ببيند. مسلما سعي ميکنم تمام تلاشم را براي رفع نگراني آقاي بحراني انجام دهم. تمام کساني که در اين حرفه تخصص دارند، ميدانند که فيلمنامه تعيين کننده است. ما سعي ميکنيم با فيلمنامه مناسب و انتخاب صحيح بازيگران، نگراني بحراني را از بين ببريم. اگر شرايط ايجاب کند که رامبد جوان کارگردان و بازيگر مقابل جنابخان نباشد، ما به رضا عطاران، محسن تنابنده و حميد فرخنژاد و چهرههاي مناسب ديگري فکر ميکنيم. من به عنوان سرپرست جنابخان معتقدم ميشود فيلمنامهي درستي براي جنابخان نوشت و اين کاراکتر را ارتقا داد. فکر ميکنيد محمد بحراني به خاطر نگراني از فيلم سينمايي گفت حاضر به همکاري نيست يا به خاطر اينکه شما اجازه حضور جنابخان را در خندوانه به او نداده بوديد؟ شخصا احساس نميکنم توطئهاي طراحي شده باشد. فکر ميکنم رامبد جوان و بحراني با تمام صداقتشان با اين مسئله روبه رو شدهاند و به حرفهايشان اعتقاد دارند. فکر ميکنم يک سلسله رفتارهاي غيراصولي و کارهاي اشتباهي از سوي همه و از جمله خود من شکل گرفته اما کاملا اتفاقي و حساب نشده بوده. در يک برنامه تلويزيوني من محاکمه و محکوم شدم. اين را واقعا بايد بگويم که عاشق مردم هستم. خوشحال ميشوم که جنابخان اين همه مورد توجه قرار گرفته. من هم به خاطر خودم، هم به خاطر جنابخان و هم به خاطر مردم، تعامل و مذاکره را درست ميدانم. چيز عجيب و غريبي هم نميگويم. ميگويم اگر درآمدي ايجاد کرده، من هم بايد از آن سهم داشته باشم. حتي اگر قرار است بفروشم، باز هم بايد روي اصول انجام شود. پيغام من را به مردم بدهيد. واقعا قصدم اين نبوده که به خاطر منافع شخصي اين کار را انجام دهم. اگر آدم پولدوستي بودم هرگز نميگذاشتم دو سال رايگان جنابخان در برنامه باشد. من در اخلاقيترين شکل با هشدارهاي قبلي به رامبد و تلويزيون سعي کردم همه چيز اصولي پيش برود. منتها نميدانم چرا اينطوري شد. من اگر پولدوست بودم در اين دو سال کلي پول گرفته بودم. من هم مردم را دوست دارم و هم جنابخان را. ضمن اينکه معتقدم اگر جنابخان ۲۰۰ قسمت ديگر در خندوانه باقي ميماند واقعا از بين ميرفت. پس به نظر شما صحبتهاي چند وقت پيش رامبد جوان پايان مذاکرات نيست؟ نه اصلا. من اعلام آمادگي ميکنم که در مذاکرات مستقيم و رسمي با سازمان صداوسيما شرکت کنم. بنشينيم خيلي اصولي با هم محترمانه صحبت کنيم و مشکلات حل شود. نقش مرضيه برومند در ماجراي جنابخان چه بود؟ در دومين قسمت برنامه خندوانه، رامبد جوان از محمد بحراني دعوت کرد به برنامه بيايد و راجع به نبود جنابخان صحبت کند. همان زمان، جوان جلوي دوربين، سعيد سالارزهي را خطاب قرار داد و گفت که برنامه بارها خواسته با سالارزهي وارد مذاکره شود و حتي يک بار هم مرضيه برومند به عنوان وکيل با سالارزهي وارد صحبت شده اما او نپذيرفته. اينکه ماجراي مرضيه برومند چيست و چه نقشي دارد، کاملا مبهم است. سالارزهي در اين باره ميگويد: «من اين اواخر براي کارهايم با مرضيه برومند مشورت ميکردم. او انسان بسيار شريف و بزرگي است و در حوزه کار کودک و عروسکي، بسيار شناخت و تجربه دارد. وقتي اين شرايط را ديدم، رفتم پيش او براي مشورت. پرسيدم به نظرتان چه کاري درست است و چه کاري غلط. خانم برومند گفت بگذاريد من با رامبد تماس بگيرم و ماجرا را پيگير شوم. بعد از يک هفته خانم برومند از طرف تيم خندوانه پيشنهادي مطرح کرد که اين مبلغ را بگير و برو و ديگر کاري به جنابخان نداشته باش. توصيه خانم برومند هم اين بود که پيشنهاد را قبول کن، چون اگر قبول نکني عملا ديگر نميتواني کار کني. ميتوانستم به اين فکر کنم که در مقابل هيچ، خب اين رقم قابل قبول است اما برمبناي اصولي که به آنها اعتقاد دارم به اين نتيجه رسيدم که اين کار درست نيست.» با کانال تلگرامي «با ما باش» همراه شويد