برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سازمان جهانی بهداشت در مورد واکسن روسی کرونا چه می‌گوید؟

منبع
يورو نيوز
بروزرسانی
سازمان جهانی بهداشت در مورد واکسن روسی کرونا چه می‌گوید؟

يورو نيوز/ تازه‌ترين گزارش سازمان جهاني بهداشت از ۲۸ واکسن کرونا که در سرتاسر جهان در حال طي مراحل ارزيابي باليني است، نشان مي‌دهد که واکسن موسسه تحقيقاتي «نيکلاي گامليا» در مرحله نخست ارزيابي قرار داشته و بدون طي دو مرحله بعدي از سوي روسيه به طور رسمي ثبت شده است.

بر پايه گزارش سازمان جهاني بهداشت، واکسن مرکز ملي اپيدمولوژي و ميکروبيولوژي روسيه به نام «نيکلاي گامليا» تاکنون در قالب مرحله نخست ارزيابي بر روي دو گروه ۹ نفره و يک گروه ۲۰ نفره آزمايش شده است.
اين گزارش حاکيست که در حال حاضر تنها سه واکسن اروپايي و آمريکايي دانشگاه آکسفورد، شرکت مُدرنا و بيون‌تک در حال گذراندن مرحله سوم ارزيابي باليني خود هستند. همچنين سه واکسن چيني نيز در حال طي مرحله سوم ارزيابي خود قرار دارند.

دانشمندان معتقدند، تشخيص اين که يک واکسن موجب فعال‌سازي سيستم ايمني بدن در مقابل يک ويروس مي‌شود يا خير، نياز به سه مرحل آزمايش دارد که مرحله نخست آن با تعداد محدودي داوطلب دريافت واکسن انجام مي‌شود ولي در مرحله دوم واکسن به صدها نفر تزريق مي‌شود و براي اثبات کارآيي و ايمني آن، در مرحله سوم بر روي ۲۰ تا ۴۰ هزار انسان آزمايش مي‌شود. بر همين اساس، شرکت‌هاي مُدرنا و بيون‌تک در مرحله سوم، آزمايش واکسن خود را بر روي ۳۰ هزار داوطلب ساکن مناطق جغرافيايي مختلف، آغاز کرده‌اند.


سازمان بهداشت جهاني هفته گذشته نيز از روسيه خواسته بود که به رعايت دستورالعمل‌هاي تعيين شده براي توليد واکسن‌هاي ايمن و مؤثر پايبند باشد.

خانم ليندماير هشدار داده بود که بي‌توجهي به اين دستورالعمل‌ها مي‌تواند موجب بروز عوارض منفي خطرناکي در دريافت کنندگان واکسن‌هاي ناايمن شود که شايد از عوراض بيماري کرونا بدتر باشد.
کريستين ليندماير، سخنگوي سازمان جهاني بهداشت، گفته بود:«بعضي اوقات محققان از کشف سرنخي خبر مي‌دهند که في‌ذاته خبر خوبي است ولي اين ادعا با ساخت واکسني که کارآيي بالايي داشته باشد، زمين تا آسمان فاصله دارد.»
سخنگوي سازمان جهاني بهداشت همچنين تصريح کرده بود که تاکنون(۴ اوت) هيچ اطلاعات و گزارش رسمي از موفقيت قابل اتکاي واکسن روسي به دست ما نرسيده است.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar