
معرفی مسابقات موتو جی پی

آخرین خودرو/ مسابقه موتو جی پی یا گرند پریکس، مسابقهای برای رقابت بهترین شرکتهای سازنده موتورسیکلت و بهترین موتورسواران است
حرکت دسته جمعی موتورسیکلتها آن هم در معتبرترین و هیجانانگیزترین مسابقات موتورسواری یعنی موتو جی پی، صحنهای لذتبخش را برای افرادی به ارمغان میآورد که عاشق موتورسواری و این رقابتهای مهیج هستند. کمتر کسی پیدا میشود که به موتورسیکلت و موتورسواری علاقه داشته باشد اما بزرگترین رویداد و مسابقات آن یعنی MotoGP را نشناسد زیرا این مسابقه قدمت زیادی دارد و از زمان برگزاری تاکنون یکی از پرمخاطبترین رویدادهای ورزش موتورسواری محسوب میشود. این رقابت مهیج با حضور موتورسیکلتهای قوی و خیره کننده از مطرحترین برندهای دنیا و بهترین موتورسواران برپا میشود و به همین دلیل اشتیاق دنبال کردن نتایج را چند برابر میکند. برای آشنایی بیشتر با مسابقات جذاب موتو GP، تاریخچه، قوانین و نحوه برگزاری آن تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
معرفی مسابقات موتو GP و تاریخچه آن
مسابقه موتو جی پی یا گرند پریکس، مسابقهای برای رقابت بهترین شرکتهای سازنده موتورسیکلت و بهترین موتورسواران است و فرصتی را در اختیار جامعه موتوردوست قرار میدهد تا استعداد و تواناییهای خود را بسنجند و درصورت گذر از چند مرحله، به عنوان قهرمانی برسند. این مسابقه مهیج از سال ۱۹۴۸ تا کنون برگزار میشود و موتورسوران برتر را گرد هم جمع میکند و به همین دلیل عنوان قدیمیترین و معتبرترین مسابقه موتورسواری را دارد. این مسابقات متشکل از سه کلاس مختلف ازجمله موتو ۳، موتو۲ و موتو GP هستند که در یک مقاله جداگانه به معرفی دو کلاس دیگر آن یعنی موتو ۲ و موتو ۳ پرداختیم. در این مسابقات مشارکت کنندگان باید در پایینترین کلاس یعنی موتو ۳ به موفقیت برسند سپس وارد کلاس موتو ۲ شوند و در نهایت در بالاترین کلاس که موتو جی پی است شرکت کنند. مسابقه کلاس MotoGP نسبت به دو سطح دیگر آن چالشبرانگیزتر است و دسته موتورسواران این مسابقه مانند حرکت دستهجمعی زنبوران به حرکت در میآیند و صدای آنها مانند صدای زنبور در فضا میپیچد و در سرعت از هم پیشی میگیرند تا بتوانند دیگر رقبا را شکست دهند.
در مسابقات موتو جی پی موتورسواران از پیچهای متعدد عبور میکنند و با چالش و خطر زیادی مواجه هستند اما در هر صورت این هیحانات برای تماشگران جذاب است و باعث اشتیاق هر چه بیشتر آنها میشود. فدراسیون جهانی موتورسواری (Fédération Internationale de Motocyclisme) یا به اختصار FIM از سال ۱۹۴۸ تا کنون مجری مسابقات موتو جی پی است و کشورهای زیادی عضو آن هستند.
قوانین مسابقات MotoGP
از زمان راه اندازی مسابقات موتو جی پی تا کنون قوانین مختلفی برای مشارکت در آن وضع شده است که این قوانین شامل موتورسیکلت و راننده آن میشوند. ازجمله قوانین این مسابقه که تا کنون چند بار تغییر یافتهاند، مربوط به حجم انجین موتورسیکلت است. در ادامه به معرفی قوانین موتورسیکلت و شرایط رانندگان مسابقات موتو GP خواهیم پرداخت.
در مسابقه موتو جی پی تیمها این اختیار را دارند که موتورسیکلت خود را مطابق شرایط تنظیم کنند.
موتورسیکلتهای مسابقه موتو جی پی، ۱۰۰۰ سیسی و چهار سیلندر هستند و تقریبا ۲۸۰ اسب بخار قدرت دارند.
حداقل وزن موتورسیکلتی که در این رقابت شرکت میکند باید ۱۵۷ کیلوگرم باشد که در این کلاس، وزن موتورسوار محاسبه نمیشود.
حداکثر سرعتMoto GP تقریبا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است.
شاسی کلاس موتو جی پی نیز مانند دو کلاس موتو ۳ و ۲ از نمونههای اولیه است.
در این مسابقه در هر فصل هر موتورسوار میتواند هفت موتورسیکلت داشته باشد.
موتورسیکلتهای این کلاس نباید بیشتر از ۲۲ لیتر سوخت در هر مسابقه استفاده کنند.
مراحل و نحوه برگزاری یک فصل از مسابقه موتو GP
هر فصل از مسابقات موتو جی پی شامل ۲۰ گرندپری است و موتو GP نیز مانند مسابقات فرمول یک شامل مراحلی مانند تمرین، تعیین خط، اسپرینت ریس و مسابقه اصلی میشود. تمرینات این مسابقه در سه مرحله انجام میشود که دو مرحله از آن در روز جمعه و مرحله دیگر نیز در روز شنبه برگزار میشود و بعد از انجام تمرین و مشخص شدن خط، مسابقه اصلی در یکشنبه انجام میگیرد. هدف این مسابقات کسب بیشترین امتیاز برای قهرمانی در بخش راننده، قهرمانی در بخش سازنده و بخش تیمی است. امتیازات هر کدام از این سه بخش یکسان است اما به دلیل اینکه برخی از تیمها از سازندگان مشترک استفاده میکنند، در جدول امتیازدهی بخش سازنده، تنها امتیازات بالاترین رتبه موتورسیکلت هر سازنده محاسبه میشود.
تعیین خط در کلاس موتو GP در دو مرحله که به Q1 و Q2 شناخته میشوند صورت میگیرد و از بین ۲۲ موتورسواری که در این مسابقه شرکت میکنند، ۱۰ رانندهای که در طول سه تمرین، سریعترین زمان را به ثبت برساند مستقیم وارد مرحله دوم تعیین خط میشوند. سپس باید ۱۲ نفر باقی مانده در مرحله اول تعیین خط با هم مسابقه دهند تا دو نفر برتر از آنها مشخص شود و به جمع ۱۰ راننده دیگر بپیوندند. در مرحله Q2 نیز تعیین خط صورت میگیرد و شرکتکنندگان در رتبههای ۱ تا ۱۲ قرار میگیرند. موتورسواری که در این مرحله از دیگر رقبا سریعتر باشد در رتبه اول که به آن پول پوزیشن گفته میشود، قرار خواهد گرفت و زودتر از دیگر شرکتکنندگان مسابقه را شروع خواهد کرد.
بعد از این مرحله، اسپرینت ریس صورت میگیرد که از فصل ۲۰۲۳ به مسابقات موتو جی پی اضافه شد که همانند مسابقه اصلی است اما تعداد دورهای آن متفاوت بوده و در این مرحله ۹ راننده برتر امتیاز کسب میکنند. سرانجام بعد از طی کردن همه مراحل ذکر شده، مسابقه اصلی برگزار میشود که برای پیروزی لازم است با سبقتهای متوالی سریعتر از دیگر رقبا به خط پایان رسید. در مسابقه اصلی موتو جی پی هر موتورسوار باتوجه به جایگاهی که در هنگام تعیین خط کسب کرد در محل خود قرار میگیرد و مسابقه شروع میشود. این مسابقه باتوجه به نوع پیست مسافتی ۱۰۰ تا ۱۳۰ کیلومتری را شامل میشود و معمولا ۴۰ تا ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید.
همانطور که گفته شد MotoGP بالاترین سطح مسابقات جایزه بزرگ است و موتورسواران به سرعت برق و باد رانندگی میکنند و به همین دلیل در این رویداد شاهد تصادفات زیاد و خارج شدن موتورسیکلتهای زیادی از کنترل هستیم. هنگام تصادف یک موتورسوار در پیست مسابقه موتو GP، پرچم زرد نشان داده میشود و مسئولینی که به آنها مارشال گفته میشود، موتورسیکلت و موتورسوار را خیلی سریع از مسابقه خارج میکنند و درصورتی که موتورسوار نتواند به راحتی از پیست خارج شود، پرچم قرمز نشان داده خواهد شد.
برترین تیمها، سازندگان و رانندگان تاریخ مسابقات Moto GP
مسابقات موتو جی پی برای افراد زیادی اهمیت دارد و بسیاری از موتورسواران حرفهای و سازندگان موتورسیکلت تمام تلاش خود را بکار میگیرند تا بتوانند در این رقابت قهرمان شوند. در سال ۲۰۲۴، ۱۱ تیم در این مسابقات شرکت کردند که در مجموع موتورسیکلتهای همه آنها از ۶ سازنده موتورسیکلت بود. سازندههای این دور از مسابقات Moto GP شرکتهایی ازجمله دوکاتی، آپریلیا، یاماها، KTM، هوندا و گس گس بودند. در بین سازندگان مختلف این مسابقات، هوندا توانسته است با کسب ۱۰ قهرمانی، موفقترین سازنده و تیم آن یعنی رپسول هوندا به عنوان موفقترین تیم تاریخ موتو GP شناخته شود. همچنین در این مسابقه مهیج و جذاب تا کنون موتورسواران زیادی از سراسر دنیا حضور یافتهاند که برخی از آنها توانستهاند به واسطه تمرین و تلاش بسیار و قوای جسمی و ذهنی، افتخارات زیادی را کسب کنند که در ادامه موفقترین آنها در تاریخ برگزاری این مسابقات را معرفی خواهیم کرد.
جیاکومو آگوستینی
جیاکومو آگوستینی ایتالیایی یکی از برترین رانندگان مسابقات موتورسواری است که کارنامهای درخشان در طول این رقابتها کسب کرده است. این اسطوره هماکنون ۷۹ سال سن دارد و در طول فعالیت حرفهای خود به قهرمانیهای زیادی دست یافت. او در مجموع ۸ بار به مقام قهرمانی جهان در پایان فصل رسید که ۷ مورد از آن را به صورت متوالی از سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۲ به دست آورد. این موتورسوار باتجربه و ماهر در کنار مسابقات جایزه بزرگ ۵۰۰ سیسی در رقابتهای کلاس ۳۵۰ سیسی نیز شرکت کرد و در این کلاس نیز به ۷ قهرمانی دست یافت.
مارک ماکز
مارک مارکز ستاره دیگر مسابقات موتو جی پی است که ۶ دوره برای تیم رپسول هوندا مسابقه داد. این موتورسوار اسپانیایی تا کنون در این مسابقات به ۶ قهرمانی رسیده است و با وجود سن کم به جایگاهی ارزشمند در این رویداد دست یافته است. این راننده جوان فعالیت حرفهای خود را در سن ۱۷ سالگی آغاز کرد و در همان سال اول یعنی سال ۲۰۱۰ عنوان قهرمانی MotoGP را از آن خود کرد.
والنتینو رسی
در بین موتورسواران زیادی که تا کنون در مسابقات Moto GP حضور یافتهاند، یک راننده حرفهای ایتالیایی به نام والنتینو رسی نیز به قهرمانیهای زیادی دست یافته است. بعد از آگوستینی که در بالاترین کلاس به ۸ قهرمانی رسیده است، والنتینو رسی با ۷ عنوان قهرمانی، در رده بعدی قرار میگیرد. این موتورسوار قدرتمند در فصل ۲۰۱۹ برای تیم یاماها مسابقه داد. آقای والنتینو رسی از سال ۲۰۰۰ تا کنون در بیش از ۳۴۰ مسابقه جایزه بزرگ حضور یافته و با ۱۹۸ مرتبه ایستادن روی سکوی اول تا سوم مسابقات جایزه بزرگ، رکورد بیشترین ایستادن روی این سکوها را دارد. این راننده خبره در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ جمعا ۲۳ مرتبه در جایگاه اول تا سوم قرار گرفت و رکورد ۸۹ بار ایستادن در سکوی اول این مسابقات را تحت اختیار دارد.