نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

سلامت باتری یک خودروی برقی بعد از ۵۸۰ هزار کیلومتر کارکرد چقدر است؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
سلامت باتری یک خودروی برقی بعد از ۵۸۰ هزار کیلومتر کارکرد چقدر است؟

آخرین خودرو/ حتماً شما هم تجربه کرده‌اید که باتری تلفن همراه یا لپتاپ به مرور دچار افت شارژ دهی شده و بعد از مدتی دیگر نمی‌تواند مثل روزهای اول کارایی داشته باشد. این موضوع درباره باتری خودروهای برقی نیز صادق است، چرا که باتری‌های کنونی عموماً از ساختار و تکنولوژی مشابهی برخوردار هستند. حال این سوال پیش می‌آید که میزان افت شارژ دهی باتری یک خودروی برقی در بلندمدت چقدر است؟
 
تجربه یک شهروند اهل کره جنوبی، نشان می‌دهد افت شارژدهی خودروهای برقی در بلند مدت اگرچه اجتناب‌ناپذیر است، اما آنقدری نیست که دردسرساز شود. لی یونگ-هیوم که مالک یک دستگاه هیوندای آیونیک ۵ می‌باشد، به دلیل شغل خود مجبور است مسیرهای طولانی را طی کند. وی در مدت ۲ سال و ۹ ماه بیش از ۵۸۰ هزار کیلومتر با خودروی خود رانندگی کرده است

عملکرد فوق‌العاده باتری در کاربردهای واقعی و روزمره
پس از پیمودن ۵۸۰ هزار کیلومتر، توجه بخش تحقیق گروه هیوندای-کیا به این خودرو جلب شده و مهندسان تصمیم گرفته‌اند وضعیت باتری و پیشرانه را بررسی کنند. با آنکه در طول این مدت هیچ مشکلی گزارش نشده، اما هیوندای باتری و موتور خودرو را به صورت رایگان تعویض کرده تا بتواند درباره آنها و اجزای به کار رفته بررسی‌های دقیقی انجام دهد.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد میزان سلامت باتری هیوندای آیونیک ۵ متعلق به لی یونگ-هیوم پس از این مسافت طولانی، ۸۷.۷ درصد بوده است. نکته مهم‌تر اینکه یونگ-هیوم عمدتاً از شارژ سریع استفاده می‌کرده؛ فرایندی که به ‌طور معمول فشار زیادی به باتری وارد می‌کند.

مقایسه هزینه نگهداری با خودروهای بنزینی
لی اظهار کرده که در زمان استفاده از خودروهای بنزینی، مجبور بود هر ۱۵ روز یک بار روغن موتور را تعویض کند و به صورت مداوم قطعات پیشرانه را تعمیر یا تعویض نماید. اما در آیونیک ۵ او تنها به تعویض اقلام مصرفی ساده مانند لنت ترمز و تایر نیاز داشته است.

بر اساس محاسبات هیوندای، اگر لی با خودرویی مانند هیوندای توسان ۱.۶ لیتری توربو شارژ همین مسافت را طی می‌کرد، می‌بایست هزینه‌ای بین ۸,۶۱۲ تا ۹,۳۳۰ دلار بابت سرویس‌های دوره‌ای، شامل ۶۶ بار تعویض روغن، ۸ بار تعویض شمع، ۱۳ بار تعویض روغن ترمز و ۱۱ بار تعویض روغن گیربکس پرداخت می‌کرد. در مقابل، هزینه نگهداری آیونیک ۵ تنها ۱,۰۷۶ دلار بوده که اختلافی چشمگیر را نشان می‌دهد.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت
هزینه سوخت نیز تفاوت چشمگیری دارد؛ هیوندای برآورد کرده که در کارکردی مشابه، توسان بنزینی نیاز به سوختی به ارزش ۵۷,۴۱۲ دلار دارد، در حالی که هزینه شارژ آیونیک ۵ تنها ۳۵,۸۸۲ دلار بوده است. این یعنی صرفه‌جویی ۲۱,۵۳۰ دلاری!

اولین خرابی پس از ۶۵۰ هزار کیلومتر
هیوندای آیونیک ۵ شهروند کره‌ای پس از طی ۶۵۰ هزار دچار اولین ایراد مهم شده و شارژر داخلی خودرو از کار افتاده است. این ایراد باعث شده دیگر امکان شارژ با سرعت معمولی وجود نداشته باشد. به گفته هیوندای، این موضوع به دلیل پایان عمر طبیعی شارژر بوده و بخشی از چرخه عمر قطعات الکترونیکی محسوب می‌شود.

اکنون این آیونیک ۵ همچنان در وضعیت عملیاتی به سر می‌برد و بیش از ۶۷۱ هزار کیلومتر کارکرد دارد. ظاهراً با تغییر شغل مالک، این خودرو بالاخره کمی استراحت خواهد کرد!

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره