تاریخچه موتور سیکلت سازی ترایومف

آخرین خودرو/ یکی از پیشگامان تولید موتورسیکلت در جهان ترایومف است که تاریخ تاسیس آن به سال ۱۹۸۳ باز میگردد که در این مطلب به تاریخچه آن می پردازیم.
یکی از پیشگامان تولید موتورسیکلت در جهان شرکت ترایومف است که تاریخ تاسیس آن به سال ۱۹۸۳ باز میگردد. در واقع ترایومف ابتدا یک شرکت موتورسیکلت ساز انگلیسی بود که فعالیت آن در شهر کاونتری آغاز شد و بعد از نقل مکان به Meriden در سال ۱۹۸۳ ورشکست شد اما در همان سال برند ترایومف به شخص دیگری سپرده شد و جان دوباره گرفت و اکنون به یکی از بزرگترین برندهای موتورسیکلتساز تبدیل شده است. در ادامه به تاریخچه ترایومف و سرگذشت آن خواهیم پرداخت.
تأسیس شرکت ترایومف و سالهای ابتدایی آن
در سال ۱۸۸۳ فردی به نام زیگفرید بتمان که اصالت آلمانی داشت از نورنبرگ به شهر کاونتری انگلستان مهاجرت کرد و شرکت مهندسی ترایومف را تاسیس کرد و در سال ۱۸۸۴ درصورتی که ۲۰ سال سن داشت شرکتی را برای صادرات و واردات تأسیس کرد. زیگفرید بتمان این شرکت را در لندن تاسیس نمود و نام آن را S.Bettmann & Co ImportExport Agency گذاشت و انواع چرخ خیاطی و دوچرخه را از آلمان وارد میکرد و به نام خود به فروش میرساند. این شخص در سال ۱۸۸۶ نام شرکت را به شرکت دوچرخههای ترایومفTriumph Cycle) Company) تغییر داد و سال بعد یعنی در سال ۱۸۸۷ به واسطه همکاری با شرکت تایرهای بادی دانلوپ نام شرکت را به شرکت ترایومف جدید New Triumph Co.Ltd تغییر داد. در همان سال یک شخص آلمانی دیگر به نام موریس شولته که از نورنبرگ بود به شراکت با زیگفرید پیوست و آن را برای تبدیل ترایومف به یک سازنده تشویق کرد. بتمان نیز با پیشنهاد شولته موافقت نمود و بعد از خرید زمین در کاونتری برای ساخت کارخانه، سرانجام در سال ۱۸۸۹ اولین دوچرخه برند ترایومف را تولید کرد که بخش اعظمی از آن توسط این کارخانه و بدون کمک سایر برندها ساخته شده بود و این اقدام زمینهای برای تولیدات بیشتر و رشد و شکوفایی ترایومف بود. سپس در سال ۱۸۹۶ کارخانه دیگری در نورنبرگ برای ساخت دوچرخه تأسیس شد. در سال ۱۸۹۸ تصمیم گرفته شد در کارخانه کاونتری علاوهبر دوچرخه، موتورسیکلت نیز ساخته شود که در سال ۱۹۰۲ این ایده عملی شد و اولین موتورسیکلت که درواقع یک دوچرخه مجهز به پیشرانه بود تولید شد که از یک انجین بلژیکی به نام Minerva بهره میبرد. در سال ۱۹۰۳ که تا این زمان ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت به فروش رسیده بود، تولید موتورسیکلت در کارخانه نورنبرگ نیز آغاز شد. تا این زمان تولیدات ترایومف به اقتباس از دیگر تولیدکنندگان ساخته میشد اما این شرکت در سال ۱۹۰۴ محصولاتی با طراحی خود را تولید کرد و در سال ۱۹۰۵ موفق شد اولین موتورسیکلت را که صفر تا صد طراحی و تولید آن را انجام داده بود تولید کند و در همان سال بیش از ۲۵۰ دستگاه از آن را تولید کرد. با افزایش تولید، ترایومف به مکانی بزرگتر برای ادامه فعالیت نیاز داشت به همین دلیل در سال ۱۹۰۷ کارخانه بزرگتری افتتاح شد که ظرفیت تولید ۱۰۰۰ دستگاه را داشت. همچنین در این کارخانه محصولات برند ارزانتری به نام گلوریا را نیز تولید میکردند. برای این که تشخیص داده شود محصولات ترایومف ساخت کدام یک از شرکتهای انگلیس یا آلمان است، تصمیم بر این شد که محصولات کارخانه نورنبرگ را با برند اوریال عرضه کنند اما به دلیل وجود شرکتی با همین نام در فرانسه، این تولیدات را با برند TWN که مخفف عبارت کارخانه ترایومف نورنبرگ (Triumph Werkr Nurenberg) بود عرضه کردند.
ترایومف در جریان جنگ جهانی اول و پس از آن
با شروع جنگ جهانی اول تامین موتورسیکلت برای نیروها اهمیت یافت و این موضوع فرصتی برای ترایومف بود تا ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. بنابراین این شرکت برای نیروهای متفقین بیش از ۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کرد که شامل Model H Roadster بودند. پس از اتمام جنگ جهانی اول موریس شولته تصمیم گرفت به جای دوچرخه خودرو تولید کند که زیگفرید بتمان با این موضوع موافقت نکرد و به همین دلیل بین این دو شریک اختلاف افتاد و شولته شرکت را ترک کرد. اما در دهه ۱۹۲۰ کارخانهای در کاونتری که متعلق به شرکت خودروسازی هیلمن بود خریداری شد و در سال ۱۹۲۳ خودرویی به نام Triumph Motor Company تولید شد. در همین سالها طراحی معروف به نام هری ریکاردو که طراحی موتورهای احتراقی درون سوز را انجام میداد، برای موتورسیکلتهای ترایومف یک انجین طراحی کرد. در واسط دهه ۱۹۲۰ ترایومف بیش از ۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و خودرو تولید کرد و به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ این محصولات در انگلیس شناخته شد. ازجمله موفقترین خودروهای تولید شده برند ترایومف محصولاتی به نام سوپرسون و سوپرست بودند که در سال ۱۹۲۸ تولید شدند.
وضعیت ترایومف در دهه ۱۹۳۰
در سال ۱۹۲۹ به دلیل وخیم شدن اوضاع اقتصادی اروپا، تأسیسات آلمانی ترایومف فروخته شد. سپس این شرکت با شرکت آدلر ادغام و نام شرکت ترایومف- آدلر Company Triumph-Adler برای آن برگزیده شد. اما تولید موتورسیکلت آن با برند TWN تا سال ۱۹۵۷ همچنان ادامه داشت. در سال ۱۹۳۲ به دلیل مشکلات مالی زیاد بخش دوچرخه سازی ترایومف به شرکت دوچرخهسازی رالی فروخته شد و با وجود این شرایط بحرانی، بتمان در سال ۱۹۳۳ پست رئیس هیئت مدیره را ترک کرد. همچنین در سال ۱۹۳۶ به دلیل ضرردهی بخش خودروسازی ترایومف، آن را از بخش موتورسیکلت سازی جدا نموده و در سال ۱۹۳۹ آن را به Standard Motor Company فروختند. اما بخش موتورسیکلت سازی ترایومف که برند Ariel در سال ۱۹۳۶ آن را خریده بود وضعیت بهتری داشت و در همان سال صادرات خود را به آمریکا انجام داد. جک سنگستر، مالک شرکت Ariel به همراه مالک ترایومف شرکتی به نام شرکت مهندسی ترایومف را تأسیس کردند و مدیریت آن به مدیران سابق Ariel سپرده شد. یکی از مدیران این شرکت شخصی به نام ادوارد ترنر بود که یک موتورسیکلت با حجم ۵۰۰ سیسی 5T را طراحی کرد که تا دهه ۱۹۸۰ به الگویی برای همه موتورسیکلتهای دو سیلندر تبدیل شد. البته این اولین موتورسیکلت دو سیلندر این شرکت نبود و بلکه اولین آن در سال ۱۹۳۳ توسط Val page طراحی شده بود که در آن زمان به محبوبیت چندان زیادی دست نیافت.
وضعیت ترایومف در جنگ جهانی دوم و پس از آن
قبل از شروع جنگ جهانی دوم موتورسیکلتهای شرکت ترایومف در کارخانه کاونتری تولید میشدند اما بعد از حملاتی که در سپتامبر سال ۱۹۴۰ تا می سال ۱۹۴۱ صورت گرفت، کارخانههای این شهر ویران شدند. سپس تجهیزات باقی مانده بازیابی شده و بعد از انتقال به Meriden در سال ۱۹۲۴ مجددا خط تولید به راه افتاد و موتورسیکلت Speed Twin که قبل از شروع جنگ طراحی شده بود به تولید انبوه رسید. اما به دلیل بدهیهایی که انگلیس به آمریکا داشت حدود ۷۰ درصد از محصولات تولیدی ترایومف به آمریکا تحویل داده شد. همچنین آمریکا از ترایومف درخواست ساخت موتورسیکلتهای تورینگ را داده بود که ترایومف نیز مدل ۶۵۰ سیسی Speed Twin را ساخت و نام آن را Thunderbird گذاشت.
ترایومف در طول سالهاس ۱۹۵۰ تا کنون
در سال ۱۹۵۱ سنگستر مالک ترایومف، شرکت را به رقیب خود یعنی BSA فروخت و خود در سال ۱۹۶۵ به ریاست هیئت مدیره این گروه منسوب شد. در سال ۱۹۵۶ مارلون براندو هنر پیشه معروف در فیلم وحشی از موتورسیکلت Thunderbird 6T استفاده کرد و سبب معروفیت این موتورسیکلت شد.
در دهه ۱۹۶۰ دو مدل اسکوتر به نام Tigress و Tina توسط شرکت ترایومف تولید شد. در این زمان بیش از ۶۰ درصد تولیدات ترایومف و ۸۰ درصد از محصولات ABS به دیگر کشورها صادر میشود که این مسئله باعث نفوذ برندهای ژاپنی شد. با وجود اینکه در سال ۱۹۶۹ حدود ۵۰ درصد از سهم بازار موتورسیکلتهای بالای ۵۰۰ سیسی در اختیار برند ترایومف بود اما این شرکت نتوانست با تکنولوژی روز رقبا همگام شود و فرایندهای تولید آن عقب افتاد. همچنین در دهه ۱۹۷۰ ترایومف ملزم شد مطابق قوانین ایالت متحده آمریکا، پدال ترمز و اهرم دنده محصولات خود را مانند موتورسیکلتهای ژاپنی تولید کند که این قانون هزینههای سنگینی بر دوش ترایومف گذاشت. همچنین در این دهه باوجود تلاشهای بسیار و باز طراحی محصولات، ترایومف توانایی رقابت با محصولات هوندا و کاوازکی را نداشت. در سال ۱۹۷۱ شرکت ABS Group حدود ۸.۵ میلیون پوند متضرر شد که ۳ میلیون از این مبلغ مربوط به برند ABS بود و به همین دلیل دولت انگلیس این برند را به هلدینگ منگنز برنز فروخت. پس از آن با حمایت دولت انگلیس سه برند Norton، Triumph و BSA با هم ادغام شده و به سلطه شرکتی جدید به نام Norton Villiers Triumph (NVT) درآمدند. اما این شرکت نیز در سال ۱۹۷۷ از هم پاشیده شد و امتیاز برند ترایومف توسط تعاونی کارگران کارخانه ترایومف در مریدان و به کمک دولت خریداری شد و به کمپانی Triumph Motorcycles (Meriden) Limited تبدیل گردید. این شرکت تنها با دو موتورسیکلت ۷۵۰ سیسی تولید را آغاز کرد و تا سال ۱۹۸۳ به حیات خود ادامه داد و مدلهای مختلفی را عرضه کرد. اما این شرکت نیز در سال ۱۹۸۳ به دلیل بدهی زیاد ورشکسته شد و شخصی به نام جان بلور نام و امتیاز شرکت ترایومف را خریداری کرد. این شخص در ابتدا نام شرکت را Bonneville Coventry Ltd گذاشت و تا سال ۲۰۰۰ محصولات متنوع و جدیدی را تولید و عرضه کرد. اما سپس این شرکت به نام Triumph Motorcycle (Hinckley) Ltd به فعالیت خود ادامه داد و در حال حاضر محصولات تولیدی آن محبوبیت زیادی دارند.