
مقایسه نیسان سیلفی آمیتیس خودرو با دانگ فنگ شاین مکس هیبرید

آخرین خودرو/ نیسان سیلفی و دانگ فنگ شاین مکس دو سدان هیبریدی وارداتی بازار ایران هستند که توسط شرکت آمیتیس خودرو و ایران خودرو عرضه شده اند.
در روزگار فعلی، خودروهای هیبریدی مورد توجه شرکتهای تولیدکننده و مشتریان در سراسر جهان قرار گرفتهاند که تبوتاب آن به بازار ایران نیز وارد شده و با ازسرگیری واردات خودرو، حالا شاهد حضور اینگونه محصولات با پیشرانههای محرک برقی-بنزینی در کشورمان هستیم. نیسان سیلفی آمیتیس به همراه دانگ فنگ شاین مکس، دو نمونه از سدانهای نسبتاً جدید و مجهز به سیستم پیشرانه هیبریدی در بازار ایران هستند که میخواهیم نقاط ضعف و قوت آنها را نسبت به یکدیگر بررسی کنیم.
درباره نیسان سیلفی آمیتیس و دانگ فنگ شاین مکس
نیسان سیلفی یک سدان تقریباً کامپکت و نسبتاً جمعوجور از تولیدات گروه خودروسازی نیسان ژاپن است که نخستین بار در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و تاکنون در قالب چهار نسل به بازارهای مختلف عرضه شده است. این خودرو که در بازارهای آمریکای شمالی با نام سنترا هم فروخته میشود، در قالب مدلهای بنزینی و هیبریدی به بازار ایران آمده که شرکت آمیتیس نسخه هیبریدی با سطح آپشنهای نسبتاً پایینتر را برای واردات انتخاب کرده است.
در طرف دیگر، شرکت ایرانخودرو هم دستی بر واردات خودروهای گروه دانگ فنگ دارد و از میان آنها به سراغ سدان سایز متوسط شاین مکس بنزینی و هیبریدی رفته که در بازار چین با نشان آئولوس به دست مشتریان میرسد. این خودرو نخستین بار در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۱ رونمایی شد و در برخی از بازارهای خاورمیانه با نام دانگ فنگ A۶۰ مکس عرضه میشود.
ویدیوی معرفی دانگ فنگ شاین مکس هیبرید
ویدیوی معرفی نیسان سیلفی آمیتیس خودرو
مقایسه طراحی بدنه
از لحاظ طراحی بدنه میتوان گفت که هر دو سدان وارداتی ژاپنی و چینی موردنظر ما در اینجا، تصمیم داشتهاند خیلی به سراغ طرحهای شرقی و پیچیده نروند. به این ترتیب، استایل بدنه این دو خودرو تلفیقی از خطوط کلاسیک، زوایای نسبتاً تند در برخی موارد و انحناهای منطقی است که باعث شده ظاهری جذاب، همهپسند و تا حدودی اصیل برای آنها رقم بخورد.
البته با توجه به آنکه دانگ فنگ شاین مکس اصولاً خودروی جدیدتری محسوب میشود و در نسل اول خود به سر میبرد، قطعاً بهکارگیری برخی اصول شرقی و المانهای نوین خودروهای چینی در این محصول مشهود خواهد بود. بهویژه زمانی که به نمای جلوی این خودرو دقت میکنید، ویژگیهای خاص جلوپنجره و فرم خشن چراغهای جلو میتواند پرستیژ خاصی برای نمای روبروی این سدان خانوادگی ایجاد کند. اصول علم هندسه که در طراحی نمای جلو بهکار رفته، کاملاً با عناصر قسمت عقب نیز همخوانی دارد و باعث شده که در مجموع، یک سدان خانوادگی با طراحی نیمهلوکس و تا حدی اسپرت برای شاین مکس رقم بخورد.
اما سیلفی سعی داشته تا زبان طراحی کمپانی نیسان در زمینه خودروهای سدان را تا حد زیادی حفظ کند و تا پیش از عرضه نسخه فیسلیفت ۲۰۲۳، از همان جلوپنجره و عناصر مشابه دیگر محصولات نیسان استفاده میکرد که حالا با یک چهره جدید شامل جلوپنجره بزرگ و ظاهری کمی مجللتر پا به بازار ایران گذاشته است. در مجموع میتوان گفت که شاید نسبت به حریف چینی، استایل باوقارتری را از خود به نمایش میگذارد.
مقایسه طراحی داخلی
نمای داخلی این دو خودرو تقریباً جهتگیری متفاوتی را دنبال کرده و به نوعی تداعیگر تضاد بین سنت و مدرنیته است.
وقتی وارد کابین دانگ فنگ شاین مکس میشوید، با یک طراحی نسبتاً مینیمال اما آیندهنگرانه و نوین روبهرو خواهید شد که با کمترین انحناها همراه شده، اما در عین حال دلنشین و زیبا به نظر میرسد. تم افقی داشبورد این خودرو بر آرامش ذهن تأثیرگذار است و استفاده از نوارهای فسفری میتواند تأکیدی بر هیبریدی بودن این خودرو باشد. نوع طراحی محل نمایشگر و همچنین پنل باریک افقی سیستم تهویه در بالای آن نیز در نوع خود متفاوت به نظر میرسد که میتواند از نقاط قوت طراحی این کابین محسوب شود.
طراحی نسبتاً فانتزی غربیلک فرمان، صفحه کیلومتر بزرگ دیجیتال با قابلیت تغییر تم، و متریال با کیفیت در داشبورد و رودریها از جمله ویژگیهای مثبت فضای داخلی شاین مکس هیبرید به شمار میرود.
اما طراحان داخلی نیسان سیلفی بیشتر روی اصالت و فرهنگ کلاسیک طراحی داخلی تأکید داشتهاند و با الهامگیری از محصولات پرطرفدار آلمانی، یک داشبورد جذاب و تا حدودی اسپرت را برای این ماشین ژاپنی به وجود آوردهاند. دریچههای تهویه سهتایی، نمایشگر مالتیمدیا شناور، غربیلک فرمان خوشدست و اسپرت به همراه متریال نرم و با کیفیت، از شاخصههای فضای داخلی نیسان سیلفی محسوب میشود.
سطح کیفی مواد استفادهشده در کابین هر دو خودرو تقریباً برابر است و فرم صندلیهای آنها نیز به خوبی دربرگیرنده بدن کاربران خواهد بود؛ خصوصاً که در مسافرتهای طولانی احتمالاً خستگی و کوفتگی کمتری در بدن سرنشینان ایجاد خواهد شد.
نیسان سیلفی آمیتیس خودرو
از لحاظ میزان فضای پای موجود در ردیف دوم میتوان گفت هر دو خودرو تقریباً جادار و راحت هستند، به نحوی که ۲ تا ۳ سرنشین بزرگسال بلندقد میتوانند به راحتی از این بخش استفاده کنند. اما نکته اینجاست که فاصله محوری دانگ فنگ شاین مکس و به طور کلی ابعاد این خودروی چینی نسبت به حریف ژاپنی بزرگتر است و همین مورد میتواند دلیل بر بزرگتر جلوهکردن فضای ردیف دوم کابین شاین مکس هیبریدی باشد.
در مورد فضای صندوق عقب هم باید بدانید که نیسان سیلفی حدود ۵۴۶ لیتر فضا برای لوازم و چمدانهای مسافرتی کاربران خود اختصاص داده است، اما این رقم در دانگ فنگ شاین مکس هیبرید به ۳۲۰ لیتر محدود شده که برای سدان خانوادگی در این ابعاد، بسیار کوچک به نظر میرسد.
مقایسه مشخصات فنی نیسان سیلفی آمیتیس با شاین مکس هیبرید
نوع سیستم هیبریدی به کار رفته در این دو خودرو با یکدیگر متفاوت است و نباید این نکته را نادیده گرفت. خودروی نیسان سیلفی هیبرید در اصل به یک سیستم محرک الکتریکی شبیه خودروهای برقی مجهز شده که یک موتور بنزینی سه سیلندر ۱.۲ لیتری نیز وظیفه تأمین نیروی مورد نیاز ژنراتور برای شارژ باتری لیتیومی این خودرو را بر عهده دارد.
اما نیروی پیشبرنده خودرو صرفاً از طریق موتور الکتریکی به قدرت ۱۷۴ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر تأمین میشود که از طریق یک سیستم انتقال قدرت تکسرعته به چرخهای جلو میرسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو حدود ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی عنوان شده و شتاب صفر تا صد آن نیز تقریباً معادل ۹.۵ ثانیه است.
در طرف دیگر سیستم هیبریدی دانگ فنگ شاین مکس ترکیبی از موتور برقی-بنزینی بوده و از یک گیربکس ویژه خودروهای هیبرید موسوم به DHT برای انتقال قدرت هر دو موتور به چرخهای جلو استفاده میکند. حداکثر قدرت ترکیبی این پیشرانه هیبریدی معادل ۱۷۴ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور برآورد شده که راهی چرخهای جلو میشود. میزان مصرف سوخت شاین مکس هیبریدی تقریباً برابر حریف ژاپنی بوده و معادل ۴.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ارزیابی میشود. اما شتاب صفر تا صد آن به طور محسوسی بهتر بوده و حدود ۷.۵ ثانیه است که نسبت به بسیاری از حریفان از جمله سیلفی هیبریدی سریعتر محسوب میشود.
خودرو | شاین مکس هیبرید | نیسان سیلفی |
موتور | چهارسیلندر- ۱۶سوپاپ –توربوشارژر هیبرید | سه سیلندر- ۱۲سوپاپ –تنفس طبیعی هیبرید |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۱۹۸لیتر |
توان خروجی | ۱۷۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر | ۱۳۴اسب بخار –۳۰۰نیوتن متر |
گیربکس | ضریب متغیر هیبرید DHT | تک سرعته اتوماتیک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۷.۵ ثانیه | ۹.۵ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۴.۳ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | – | ۱۷۵ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۵۶۰ کیلوگرم | ۱۴۸۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر | ۴۱ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۷۵-۱۸۷۰-۴۷۹۷میلیمتر | ۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹میلیمتر |
فاصله محوری | ۷۰ ۲۷ میلیمتر | ۲۷۱۲ میلیمتر |
حجم صندوق | ۳۲۰ لیتر | ۵۴۶ لیتر |
در مورد سیستم تعلیق هم باید بدانید که شاین مکس به دلیل استفاده از تعلیق مولتیلینک مستقل برای قسمت عقب، میتواند پایداری بهتر و سواری کمی نرمتر نسبت به نیسان سیلفی با سیستم تعلیق عقب نیمهمستقل تورشن بیم ایجاد کند.
بنابراین اگر خودروی پرشتابتر با کیفیت سواری کمی نرمتر و پایداری تقریباً اطمینانبخشتر میخواهید، به نظر میرسد که شاین مکس نسبت به حریف ژاپنی کمی برتر باشد.
مقایسه آپشنهای نیسان سیلفی آمیتیس با شاین مکس هیبریدی
با توجه به سقف قیمتی در نظر گرفتهشده برای خودروهای وارداتی، این دو خودروی هیبریدی با سطح امکانات تقریباً قابل قبول اما نه چندان متنوع در ایران ظاهر شدهاند که مواردی نظیر سیستمهای کنترل کشش، پایداری، تهویه اتوماتیک، نمایشگر مالتیمدیا لمسی، ترمز پارک برقی، دوربین عقب و… را شامل میشود. در این میان، نیسان سیلفی دارای صندلی برقی راننده و شارژر بیسیم بوده و دانگ فنگ شاین مکس هیبرید نیز به سقف پانوراما و دوربین ۳۶۰ درجه مجهز است.
خودرو | نیسان سیلفی آمیتیس | شاین مکس هیبرید |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
هشدار نقطه کور | – | – |
رادار خط خوان | – | – |
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط | – | – |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | – | – |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
ترمز اضطراری اتوماتیک | – | – |
دیلایت | دارد | دارد |
سنسور نور | – | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | – | دارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۴عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | – |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | – | – |
سردکن صندلی جلو | – | – |
گرمکن صندلی جلو | – | – |
شارژر وایرلس | دارد | – |
دنده پشت فرمان | – | – |
اتوپارک | – | – |
سنسور باران | – | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | – | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | – | دارد |
نتیجهگیری
با توجه به نکاتی که پیرامون مقایسه نیسان سیلفی آمیتیس با شاین مکس هیبرید به اطلاعتان رساندیم، میتوان نتیجه گرفت که هر دو خودروی هیبریدی قادر به تأمین نیازهای خانوادگی در حد مناسب و با حداقل مصرف سوخت هستند.
در این میان، اگر خیلی محدودیت بودجه ندارید و میخواهید حتماً یک خودروی ژاپنی با صندوق عقب بزرگتر، بازار خرید و فروش نسبتاً پررونق و تأمین قطعات تقریباً دلگرمکننده به دلیل عرضه گستردهتر در بازار داشته باشید، به سراغ نیسان سیلفی آمیتیس بروید.
اما اگر بودجه کمتری دارید و به یک خودروی جادارتر با شتاب سریعتر و کیفیت سواری کمی لذتبخشتر نیاز دارید، شاین مکس میتواند نیازهای شما را بهتر برآورده کند. با این حال، به دلیل عرضه نسبتاً کمتر و سرنوشت تقریباً نامعلوم ورود بیشتر این خودرو به بازار ایران، خرید آن میتواند از بابت تأمین قطعات و خدمات پس از فروش برای مالک، به احتمال قوی مشکلات بیشتری به دنبال داشته باشد.