نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

اولین رانندگی با کیا تاسمان، آیا پیکاپ کره‌ای حریف بزرگان خواهد شد؟

منبع
پدال
بروزرسانی
اولین رانندگی با کیا تاسمان، آیا پیکاپ کره‌ای حریف بزرگان خواهد شد؟

پدال/ تاسمان، اولین تلاش جدی کیا برای ورود به بازار پیکاپ‌ها، با طراحی بحث‌برانگیز و تمرکز بر راحتی و تطبیق‌پذیری، در آستانه ورود به بازارهایی مثل استرالیا است.
 
کیا تاسمان، پیکاپی دو کابین از یک برند کره‌ای، به یکی از پربحث‌ترین خودروهای سال تبدیل شده است. این خودرو تلاش کیا برای بهره‌برداری از محبوبیت پایدار وانت‌ها در بازار استرالیا و دیگر نقاط جهان است. نبود یک وانت تجاری، کیا را از قرار گرفتن در جمع سه برند برتر فروش در استرالیا بازداشته بود، اما از چند ماه دیگر این وضعیت تغییر خواهد کرد. کیا با طراحی جسورانه تاسمان، توجه‌ها را جلب کرده است. چه آن را دوست داشته باشید چه نه، برخلاف برخی رقبای چینی، نمی‌توان تاسمان را به کپی‌برداری از وانت‌های معروف متهم کرد.

رویکرد کیا در این خودرو با کابینی شبیه به شاسی‌بلندها و تنظیمات تعلیق و هندلینگ که برای سلیقه‌های متنوع استرالیایی بهینه شده‌اند، بر راحتی و تطبیق‌پذیری متمرکز است. پیش از عرضه رسمی نسخه تولیدی به بازار، کیا آر رسانه‌ها دعوت کرده است تا چند پروتوتایپ از نسخهٔ آفرودی X-Pro را در مسیرهای تعیین‌شده آزمایش کنند. طیف قیمتی تاسمان از ۲۷,۶۰۰ دلار آمریکا برای مدل پایه دو کابین آغاز می‌شود و به ۴۸,۲۰۰ دلار در نسخه پرچم‌دار X-Pro می‌رسد که در اینجا آزمایش کرده‌ایم.

داخل
اگر فکر می‌کردید فورد رنجر و فولکس‌واگن آماروک کابینی شبیه شاسی‌بلند دارند، تاسمان حس تجمل را به سطح جدیدی ارتقاء می‌دهد. طراحی داخلی تاسمان از دیگر مدل‌های کیا متمایز است، اما عناصر آشنایی از خودروهای سواری این برند حفظ شده‌اند. مواد نرم در سراسر کابین به‌کار رفته و با عناصر قهوه‌ای کنتراست زیبایی ایجاد کرده است. کابین مشکی-خاکستری نیز ارائه می‌شود که جذابیت کمتری دارد اما کیفیت ساخت و حس لوکس آن همچنان برجسته است. مدل X-Pro با روکش چرمی طرح‌دار، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه برای راننده، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های عقب و سانروف عرضه می‌شود. اگر با چشمان بسته به داخل تاسمان وارد شوید فکر خواهید کرد داخل یک شاسی‌بلند کیا نشسته‌اید.

دو صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی (برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی) داشبورد تاسمان را زینت بخشیده‌اند و اپل کارپلی و اندروید اتو بی‌سیم در تمام مدل‌ها استاندارد هستند. طراحی عمودی داشبورد و خطوط مستقیم، حس جاداری را تقویت می‌کنند. جزئیات دوخت و تریم‌ها جذاب‌اند و طراحی مشبک دریچه‌های تهویه نیز زیبا است. کیفیت کلی کابین، حداقل در این نسخه، اصلاً شبیه خودروهای تجاری نیست. نقاط در معرض تماس و دکمه‌ها حس استحکام دارند و در صندلی‌های عقب فضا برای بزرگ‌سالان، حتی با سه نفر، مناسب است.
 
زیر کاپوت
تاسمان ابتدا فقط با یک پیشرانه در استرالیا عرضه می‌شود که از نوع ۲.۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل با ۲۰۷ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور است و به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل می‌شود. علاوه بر این، در بازارهای دیگری مثل کره، یک موتور ۲.۵ لیتری بنزینی توربو با ۲۷۷ اسب بخار قدرت هم ارائه می‌شود که کیا فعلاً قصد عرضهٔ آن را در استرالیا ندارد. همچنین پیشرانه‌های هیبریدی و الکتریکی هم در حال بررسی هستند اما جزئیات رسمی هنوز اعلام نشده است.

رانندگی
طی دو روز، چند دور کوتاه با خودرویی که کیا آن را «حدود ۹۰ درصد مشابه نسخه تولیدی» توصیف کرد، رانندگی کردیم. فعالیت اول شامل عبور از آب و مسیرهای گلی بود. رانندگی ما بدون مشکل بود، اگرچه برخی ژورنالیست‌ها پس از چند دور، به دلیل گل‌آلود شدن لاستیک‌های آفرود، با کمبود چسبندگی مواجه شدند. تاسمان مجهز به سیستم چهارچرخ محرک با حالت 4A است که محور عقب را در صورت تشخیص لغزش فعال می‌کند. برخلاف بسیاری از وانت‌های دو کابین چهار سیلندر که حالت 2H (محرک عقب) دارند، این سیستم بیشتر شبیه خودروهای شاسی‌بلند است. برای مسیرهای شنی و گلی، از حالت 4A استفاده کردیم و سیستم به‌خوبی کار کرد.

برای عبور از روی شیارها، با استفاده از انتخاب‌گر چرخشی به حالت 4L (چهارچرخ کم‌سرعت) سوئیچ کردیم. این موانع فرصتی برای تست سیستم Ground View Monitor را فراهم کردند که با استفاده از دوربین‌های جلو و اطراف، نمای شفافی از شاسی ارائه می‌دهد و با گرافیک چرخ‌های جلو، جایگذاری خودرو را آسان‌تر می‌کند. این فناوری جدید نیست، اما کیفیت تصویر و گرافیک کیا بسیار واضح و کاربردی است. صفحات آفرود در سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نیز با نمایش زوایای شیب و غلتش، توزیع گشتاور، حرکت چرخ‌ها، فشار روغن، ولتاژ باتری و فشار لاستیک‌ها مفید هستند.

کابین تاسمان عایق بسیار خوبی دارد و موتور دیزل چهار سیلندر که از بیرون پرسروصدا به نظر می‌رسد در داخل کابین بسیار آرام است. صدای سطح جاده نیز به‌خوبی مهار شده و استحکام کلی خودرو عالی است؛ برخلاف بسیاری از وانت‌ها، صدای تق‌تق بین کابین و قسمت بار شنیده نمی‌شود. فرمان سبک اما نسبتاً دقیق و بااحساس است، هرچند که در مرکز کمی مبهم بود و نیاز به اصلاحات کوچک داشت. البته به گفتهٔ نمایندگان کیا، تنظیم فرمان برای بهبود حس مرکز در حال بازنگری است.

در روز دوم، صعودی از مسیری سنگی و شیاردار را تجربه کردیم تا قابلیت‌های سیستم چهارچرخ محرک و ویژگی X-Trek را بهتر نشان دهیم. X-Pro دارای قفل دیفرانسیل عقب الکترونیکی با کلید داخلی است درحالی‌که مدل‌های دیگر دیفرانسیل لغزش محدود دارند. ما از قفل دیفرانسیل استفاده نکردیم، اما تاسمان نشان داد که توزیع گشتاور فعال عقب چسبندگی و کنترل بهتری را در شرایط چسبندگی پایین فراهم می‌کند. ویژگی X-Trek در X-Pro شبیه حالت کرال کنترل در تویوتا لندکروزر است. این سیستم مثل کنترل حرکت در سراشیبی عمل می‌کند و سرعت ثابتی را در هنگام بالا رفتن از شیب‌ها بدون نیاز به فشردن پدال گاز حفظ می‌کند. با سوئیچ به حالت 4L و فشردن کلید X-Trek، می‌توانید سرعت را در پنج سطح تنظیم کنید. این ویژگی در زمین‌های ناهموار، از تکان‌های پدال گاز جلوگیری می‌کند و حرکتی روان‌تر ارائه می‌دهد.

Ground View Monitor در این صعود نیز مفید بود، به‌ویژه با توجه به کاپوت عمودی تاسمان که دید جلو را محدود می‌کند. تاسمان با فاصله از زمین ۲۵۲ میلی‌متری و زاویه خروج ۲۶.۲ درجه در X-Pro، تنها در عمیق‌ترین شیارها کمی به زمین کشیده شد. زوایای حمله و شکست هم به ترتیب ۳۲.۲ و ۲۵.۸ درجه هستند. برای مقایسه، فورد رنجر وایلدترک فاصله از زمین ۲۳۴ میلی‌متر، زوایای حمله/خروج/شکست ۳۰/۲۳/۲۱ درجه دارد. تنها نکته منفی، گیربکس هشت سرعته بود که گاهی در سرعت‌های حدود ۱۵ کیلومتر بر ساعت دنده‌ها گیر می‌کرد، یا خیلی زود دنده را بالا می‌برد و دور موتور را بیش‌ازحد پایین می‌آورد یا دیر دنده را معکوس می‌داد. این باعث تکان‌های آزاردهنده‌ای می‌شد که در صعودهای لغزنده می‌تواند نگران‌کننده باشد. البته می‌توان با پدال‌های تعویض دنده کنترل را در دست گرفت.

جمع‌بندی
هنوز زود است، اما به نظر می‌رسد کیا تاسمان تحت یک فرآیند توسعه بسیار دقیق قرار گرفته تا اطمینان حاصل شود که در بخش پرطرفدار وانت‌های دو کابین استرالیا تا حد ممکن رقابتی باشد. برداشت‌های اولیه از نسخه X-Pro بسیار مثبت است ولی برای مقایسه کامل با رقبای اصلی، باید آن را در جاده‌های آسفالت و در حال بکسل کردن تست کنیم. این فقط یک تجربه اولیه و کوتاه از وانت جدید کره‌ای بود و برای ارائه نظر نهایی باید تا عرضه نسخه تولیدی در جولای ۲۰۲۵ صبر کنیم.

مشخصات فنی

Kia Tasman X-Pro 2025
پیشرانه۲.۲ لیتری ۴ سیلندر توربودیزل
قدرت۲۰۷ اسب بخار
گشتاور۴۴۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخ
وزن۲۱۸۰ کیلوگرم
ظرفیت بار۱۱۰۰ کیلوگرم
ظرفیت یدک کشی۳.۵ تن
طول۵,۴۱۰ میلی‌متر
عرض۱,۹۳۰ میلی‌متر
ارتفاع۱,۹۲۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۳,۲۷۰ میلی‌متر
طول اتاق بار۱,۵۱۲ میلی‌متر
عرض اتاق بار۱,۵۷۲ میلی‌متر
عمق اتاق بار۵۴۰ میلی‌متر
قیمت۴۸,۲۰۰ دلار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره