مدیرعامل ب ام و ؛ استراتژی فقط برقی به بن بست رسیده است

آخرین خودرو/ تا همین چند ماه قبل، بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان حذف کامل موتورهای درونسوز و تولید مدلهای الکتریکی را در دستور کار قرار داده بودند. اما در این بین، شرکت ب ام و مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و اعلام کرد تا جای ممکن به موتورهای بنزینی وفادار باقی خواهد ماند. حالا به نظر میرسد این رویکرد محتاطانه آلمانیها، کاملاً درست بوده است.
استراتژی متفاوت ب ام و در قبال خودروهای الکتریکی
ب ام و همواره بر این باور بوده که مسیر آینده صنعت خودرو، تنها از دل برقی سازی مطلق عبور نمیکند. در نشست سالانه اخیر این خودروساز در شهر مونیخ، آقای اولیور زیپسه مدیرعامل کمپانی بار دیگر تأکید کرد که شرکت تحت مدیریت وی همچنان به تولید و عرضه طیف متنوعی از خودروها از جمله بنزینی، دیزلی، هیبریدی، برقی و حتی هیدروژنی ادامه خواهد داد. آقای زیپسه در این نشست اظهار داشت:
«ما اهداف جاهطلبانه سیاستمداران را جدی میگیریم، اما به قوانین یک جانبه فنی که انتخابها را محدود میکنند اعتقادی نداریم. این اصل در مورد اقتصاد چرخشی نیز صادق است. تنها یک رویکرد جامع میتواند سرمایه گذاری ها را تحریک و امکانپذیر کند. زیرا الکتریکی سازی کامل، به عنوان یک فناوری مستقل، به بن بست منتهی میشود. این موضوع اکنون کاملاً روشن شده است.»
تفاوت بازارهای اروپایی و نیاز به انعطاف
مدیرعامل ب ام و با اشاره به تفاوتهای چشمگیر در بازار کشورهای مختلف اروپایی، به دو مثال مشخص پرداخته است. به گفته او، در بلژیک به واسطه مشوقهای دولتی، خودروهای برقی و هیبریدی در سال گذشته بیش از ۶۰٪ از سهم بازار را به خود اختصاص دادند. اما در ایتالیا، این رقم تنها ۴٪ بود. آقای زیپسه اعتقاد دارد پاسخ این سوال که چگونه میتوان به طور موثر، انتشار دیاکسیدکربن را کاهش داد، نگاه صفر و یکی نیست. مدیرعامل ب ام و در ادامه صحبتهای خود گفته:
«در حالی که برخی خودروسازان دیگر در حال بازنگری یا عقبنشینی از استراتژیهای پیشین خود هستند، ما دقیقاً در مسیر درست حرکت میکنیم. حتی سیاستگذاران هم اکنون در حال تغییر دیدگاه هستند؛ دولت جدید آلمان نیز از رویکردی متکی بر چند فناوری حمایت میکند و کمیسیون اروپا نیز به دنبال رقابتی تر کردن صنعت خودروی اروپا است.»
طبق آمار ارائهشده از سوی ب ام و، در سه ماهه اول سال جاری، خودروهای الکتریکی و هیبریدی این شرکت بیش از ۲۵٪ از فروش را تشکیل دادهاند که تقریباً ۲۰٪ از آنها تمام برقی بودهاند.
یکی دیگر از اقدامات جالب توجه در برنامه آینده ب ام و، عرضه نخستین خودروی هیدروژنی تولید انبوه در سال ۲۰۲۸ با همکاری شرکت تویوتا است. این موضوع نشان میدهد که ب ام و چشمانداز خود را فراتر از خودروهای برقی طراحی کرده و بر حفظ تنوع در تکنولوژی تمرکز دارد.