
تویوتا آیگو X با پیشرانه قویتر و نسخه هیبریدی وارد میدان میشود

آخرین خودرو/ تویوتا آیگو X، کوچکترین خودروی کمپانی ژاپنی در بازارهای جهانی، حالا با تغییرات مهمی در میانه عمر خود روبرو شده است. این خودرو که پیشتر یک هاچبک کلاس A بود، در سال ۲۰۲۲ هنگام ورود به نسل جدید دگردیسی مهمی را تجربه کرد و به یک کراس اوور تبدیل شد. پس از سه سال حالا تویوتا تصمیم گرفته نسخه فیس لیفت این کراس اوور را با تغییرات قابل توجه هم در نمای ظاهری و هم در بخش فنی راهی میدان کند.
حذف جعبه دنده دستی و افزایش قدرت پیشرانه
نسخه قبلی آیگو X با گیربکس دستی پنج سرعته قابل سفارش بود، اما مدل جدید تنها به گیربکس اتوماتیک مجهز است. همچنین موتور ۱ لیتری قبلی، جای خود را به یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی داده؛ این موتور که از یاریس به امانت گرفته شده، ۱۱۴ اسب بخار قدرت تولید میکند. این رقم در مقایسه با خروجی به موتور قبلی، افزایشی چشمگیر داشته و ۴۳ اسب بخار بیشتر است.
افزایش قدرت باعث بهبود محسوس عملکرد خودرو شده، طوری که زمان شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت فیس لیفت تویوتا آیگو X از ۱۴.۹ ثانیه به کمتر از ۱۰ ثانیه کاهش یافته است. چنین رکوردی برای یک خودروی جمع و جور شهری کاملاً مناسب ارزیابی میشود.
تویوتا آیگو X؛ تنها خودروی هیبریدی کامل در کلاس A
تویوتا ایگو X در نسخه فیس لیفت خود به یک خودروی هیبریدی کامل تبدیل شده است. این خودرو اکنون تنها عضو هیبریدی کلاس خود محسوب میشود. به لطف این ویژگی آیگو X موفق شده به رقم خیره کنندهای در زمینه مصرف سوخت و آلایندگی دست یابد. به گفته تویوتا، این کراس اوور به ازای هر کیلومتر پیمایش فقط ۸۶ گرم دی اکسیدکربن تولید میکند که در بین خودروهای هیبریدی غیر شارژی (غیر پلاگین) رقمی بیسابقه است.
با اتکا به پیشرانه جدید، تویوتا آیگو X خیلی بهینهتر شده و مصرف سوخت ترکیبی آن تنها ۳.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. چنین رقمی برای یک خودروی شهری عددی بسیار رقابتی به حساب میآید و کراس اوور کوچک تویوتا را در کلاس خود متمایز میکند.
تغییراتی برای جا دادن تجهیزات هیبریدی
برای جا دادن تجهیزات سیستم هیبریدی، بازنگریهایی در دماغه صورت گرفته و طول این بخش به میزان ۷۶ میلیمتر افزایش یافته است. با در نظر گرفتن طول کلی بدنه که فقط ۳.۷ متر میباشد، مهندسان تویوتا از روشهای خلاقانهای در چینش باتریها بهره گرفتهاند. در یک نوآوری جدید، باتریها در دو ردیف در زیر صندلیهای عقب و به صورت طولی نصب شدهاند؛ چیزی که با چینش موازی معمول در خودروهای بزرگتر متفاوت است.
در کنار تغییرات فنی، بروز رسانی هایی در طراحی نیز به چشم میخورد. جلو پنجره جدید، چراغها و کاپوت باز طراحی شده، چهرهای تازه به آیگو X دادهاند. همچنین برای نخستین بار، این خودرو با تیپ GR Sport نیز عرضه میشود. اگرچه در این تیپ، پیشرانه قدرت بیشتری در اختیار راننده قرار نمیدهد، اما با بهرهگیری از فرمان برقی تیزتر و تنظیمات بهینهسازی شده فنرها و کمک فنرها، تجربه رانندگی اسپرتتری به راننده منتقل میشود.
ثابت ماندن فضای قسمت بار
با وجود اضافه شدن سخت افزار هیبریدی و جابجایی باتری کمکی به زیر کف صندوق، ظرفیت بار تویوتا آیگو X همچنان بدون تغییر باقی مانده و همچون قبل با ۲۳۱ لیتر برابر است. این خودرو همچنین در نسخههای گران قیمت تر، به شیشههای ضخیمتر و عایقبندی بهتر برای کاهش صدا مجهز شده است. نمایشگر آنالوگ پشت فرمان نیز جای خود را به نمایشگر دیجیتال ۷ اینچی داده و ترمز پارک برقی حالا به صورت استاندارد عرضه میشود.
تجهیزاتی مدرن در بدنهای کوچک
اگرچه تویوتا آیگو X کوچکترین محصول تویوتا در اروپا بهشمار میرود، اما از نظر امکانات در سطح بالایی قرار دارد. شارژر بیسیم موبایل، آینههای جمعشونده برقی، سیستم تصفیه هوای nanoeX از شرکت خوشنام پاناسونیک، پورتهای USB-C دوتایی، پشتیبانی از بروزرسانیهای نرمافزاری از راه دور (OTA) و مجموعه کاملی از سامانههای ایمنی و کمک راننده از جمله امکانات قابل ذکر این کراس اوور ریزجثه هستند.
عرضه نسخه فیس لیفت تویوتا آیگو X در اروپا برای اواخر سال جاری میلادی برنامهریزی شده است. این خودرو از زمان معرفی نسل جدید خود در سال ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۲۸۷ هزار دستگاه فروش داشته است. برخلاف نسلهای قبلی که با همکاری پژو و سیتروئن تولید میشدند، مدل کنونی آیگو X کاملاً توسط خود تویوتا طراحی و تولید شده است.
با این بروزرسانیها، تویوتا آیگو X نه تنها جایگاه خود را در بین خودروهای شهری حفظ کرده، بلکه حالا به عنوان یک گزینه مدرن، کممصرف و جذاب برای مشتریان اروپایی شناخته میشود. در جدول زیر میتوانید مشخصات این خودرو را به طور خلاصه مشاهده نمایید.
پیشرانه | ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی |
قدرت | ۱۱۴ اسب بخار |
گیربکس | اتوماتیک |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر | کمتر از ۱۰ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۳.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
میزان تولید دی اکسید کربن | ۸۶ گرم در هر کیلومتر |
حجم صندوق بار | ۲۳۱ لیتر |
نمایشگر پشت فرمان | دیجیتال ۷ اینچی |
زمان عرضه در اروپا | اواخر سال ۲۰۲۵ |