نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

اولین رانندگی با نسل جدید لینکلن نویگیتور، همچنان زیر سایه اسکالید

منبع
پدال
بروزرسانی
اولین رانندگی با نسل جدید لینکلن نویگیتور، همچنان زیر سایه اسکالید

پدال/ هرچند نسل جدید نویگیتور بسیار سریع‌تر و لوکس‌تر شده ولی همچنان کاستی‌هایی دارد که آن را زیر سایهٔ کادیلاک اسکالید قرار می‌دهد.
 
نسل جدید لینکلن نویگیتور روی کاغذ فوق‌العاده به نظر می‌رسد. این شاسی‌بلند لوکس مجهز به نمایشگر گسترده ۴۸ اینچی داشبورد است که نه‌تنها ظاهری شگفت‌انگیز دارد، بلکه استفاده از آن آسان بوده و اطلاعات مفیدی نمایش می‌دهد. کابین داخلی نیز شیک و مدرن طراحی شده است. اگر طرفدار رینگ‌های بزرگ هستید، رینگ‌های ۲۲ و ۲۴ اینچی نویگیتور استانداردی در این کلاس هستند و با طراحی هوشمندانه، بدنه بزرگ‌تر این مدل را چنان بر فراز این رینگ‌ها قرار داده‌اند که آن‌ها را بزرگ‌تر از آنچه هستند نشان می‌دهد، ترکیبی که کادیلاک اسکالید و جیپ گرند واگنییر نمی‌توانند با آن رقابت کنند.

نویگیتور حالا قیمت گزافی دارد و باید نشان دهد که راننده‌اش از نظر مالی در جایگاه بالایی قرار دارد. بااین‌حال، زیر پوسته جذاب نویگیتور ۲۰۲۵، تفاوت چندانی با مدل قبلی صورت نگرفته است. این خودرو بار دیگر از موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو با همان ۴۴۰ اسب بخار و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور نسل قبلی استفاده می‌کند و به گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک مجهز است؛ اما با وجود افزودن درب عقب تاشو دوتکه، نمایشگر عظیم و مجموعه‌ای از امکانات جدید، مهندسان لینکلن به نحوی توانسته‌اند حدود ۲۷ کیلوگرم از وزن نسل جدید را نسبت به مدل قبلی کاهش دهند.

اعداد و ارقام
عجیب اینکه نویگیتور جدید با وجود استفاده از قوای محرکهٔ یکسان، عملکردی به‌مراتب بهتر از مدل قبلی دارد. این نویگیتور شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۵.۱ ثانیه طی می‌کند که ۰.۷ ثانیه سریع‌تر از مدل بلک لیبل ۲۰۲۲ است. مسافت ۴۰۰ متر نیز در ۱۳.۷ ثانیه پیموده می‌شود درحالی‌که قبلاً ۱۴.۴ ثانیه بود. این لینکلن بزرگ با هر فشار پدال گاز به‌صورت قدرتمند به جلو جهش می‌کند. نویگیتور فقط سریع‌تر نیست؛ عملکرد توقف آن نیز بهبود یافته و از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳۶.۳ متر متوقف می‌شود که بسیار کمتر از ۴۱.۱ متر قبلی است. در تست چسبندگی، لاستیک‌های ۲۲ اینچی استاندارد مدل بلک لیبل شتاب جانبی ۰.۷۹ جی را ثبت کردند و در تست مسیر Figure-8، زمان دور را ۰.۳ ثانیه کاهش داد.

رانندگی
در شاسی‌بلندهای بزرگ با شاسی نردبانی مانند این، اعداد روی کاغذ یک چیز است و حس رانندگی در دنیای واقعی چیز دیگری اما نویگیتور ۲۰۲۵ تقریباً به همان خوبی که اعدادش نشان می‌دهند رانندگی می‌کند ولی فقط اگر جاده نسبتاً صاف باشد. چرخاندن فرمان مربعی شکل منحصربه‌فرد لینکلن در ابتدا پاسخ سریعی از لاستیک‌های جلو دریافت می‌کند و بدنه با کمترین کج شدن و بدون حس فشار روی لاستیک بیرونی، به‌سرعت در پیچ قرار می‌گیرد و خطی روان را دنبال می‌کند؛ اما هرگونه ناهمواری یا پستی‌وبلندی در سطح جاده به‌راحتی تعلیق نویگیتور را به هم می‌ریزد. انگار وقتی در پیچ تحت‌فشار قرار می‌گیرد، فنرها دیگر نمی‌توانند چیزی را جذب کنند. این باعث حرکات عمودی پرشی و لغزش لاستیک‌ها می‌شود که نیاز به اصلاح با فرمان دارد.

این مشکل تا حدی ممکن است به دلیل نبود فنرهای بادی باشد، چیزی که رقبای اصلی نویگیتور مانند اسکالید و گرند واگنییر ارائه می‌دهند. فنرهای بادی با چندین محفظه هوا، حتی در حالت حداکثر بار، مقداری ظرفیت جذب اضافی دارند اما نویگیتور از این امکان بی‌بهره است. کیفیت سواری خوب است و نویگیتور معمولاً راحت است اما روی سطوح ناهموار یا ضربه‌های تیز، حس سفتی در تعلیق ایجاد می‌کند و حرکات ناخواسته‌ای در چرخ‌ها به وجود می‌آید که در اسکالید یا گرند واگنییر احساس نمی‌شود. البته نویگیتور را به کمک‌فنرهای قابل تنظیم الکترونیکی مجهز شده، اما به نظر می‌رسد این کمک‌فنرها در اینجا کارایی لازم را ندارند.

طراحی
بعید است رانندگان نویگیتور به‌اندازه ما به جزئیات عملکرد هندلینگ شاسی‌بلند لوکس فول سایز خود توجه کنند اما همه می‌توانند ظاهر جدید لینکلن را تحسین کنند. از تقریباً هر زاویه‌ای، این خودرو ظاهری چشمگیر و باکلاس دارد اما به نظر می‌رسد لینکلن و فورد هر دو با ظاهر عقب خودرو مشکل داشتند زیرا مانند فورد اکسپدیشن که پسرعموی ارزان‌تر نویگیتور محسوب می‌شود، عقب خودرو کمی عجیب است. نویگیتور شکل جعبه‌ای ساده‌ای دارد، بنابراین فرورفتگی عجیب زیر چراغ عقب سراسری ناهماهنگ به نظر می‌رسد. زاویه تیز گوشه‌های چراغ عقب نیز با هیچ خط دیگری از بدنه هماهنگ نیست و ناهماهنگ به نظر می‌رسد. شاید این روش لینکلن برای آراستن درب عقب دوتکه جدید باشد که بخش پایینی آن به سمت پایین و بخش بالایی به سمت بالا باز می‌شود. حتی یک قطعه اضافی وجود دارد که بخش پایینی درب عقب را به‌نوعی میز پیک‌نیک تبدیل می‌کند.

برخی این طراحی درب صندوق که در دیگر شاسی‌بلندهای لوکس مثل رنجروور هم دیده می‌شود را دوست دارند و برخی نه. این سیستم خوب عمل می‌کند و مانع از غلتیدن اشیا به بیرون می‌شود اما ممکن است برای دسترسی به اقلام عمیق‌تر در فضای بار، نیاز به خم شدن روی بخش پایینی باشد. فضای کابین اما تقریباً بی‌نقص است. ما عاشق چیدمان جدید داشبورد هستیم با نمایشگر بزرگ که دور پایه شیشه جلو پیچیده و در میدان دید راننده قرار دارد. نمایشگر ۴۸ اینچی که با دکمه‌های روی فرمان کنترل می‌شود و صفحه‌نمایش مرکزی کوچک‌تر هم با کارایی عالی و ظاهر شگفت‌انگیز، قابل‌تحسین است. بااین‌حال، بهتر بدو صفحه‌نمایش لمسی که نمایشگر بزرگ‌تر را کنترل می‌کند، بالاتر و نزدیک‌تر به خط دید راننده قرار می‌گرفت زیرا برای کار با آن مجبور بودیم نگاه‌های طولانی از جاده برداریم، آن‌قدر طولانی که سیستم رانندگی بدون دخالت دست بلوکروز به ما هشدار می‌داد که به جاده توجه کنیم.

جمع‌بندی
نویگیتور جدید گامی بزرگ روبه‌جلو برای خودرویی است که آمریکا به شاسی‌بلندهای فول سایز لوکس علاقه‌مند کرد. این خودرو سریع‌تر، جذاب‌تر و مملو از فناوری‌های جدید عالی است؛ اما چند نکته آن را از رقبای مستقیمش عقب نگه می‌دارد. کابین فوق‌العاده به نظر می‌رسد اما فقط از ناحیه کمر سرنشینان به بالا و زیر این نقطه، پلاستیک‌های خشک و معمولی زیادی دیده می‌شود که از فورد F-150، خویشاوند دور نویگیتور، می‌شناسیم. همین موضوع در عقب نویگیتور هم صدق می‌کند؛ در ردیف سوم، سطوحی که لمس می‌کنید کمتر و کمتر نرم می‌شوند. نویگیتور مورد آزمایش ما همچنین از چروک‌های چرم در نقاط تماس آرنج روی دستگیره‌های در و داشبورد رنج می‌برد.

لینکلن همچنین بیش از برخی رقبا از پلاستیک‌های مشکی براق در نواحی پرتماس با اثرانگشت استفاده کرده است. کابین اسکالید و گرند واگنییر به‌طور کامل‌تر با مواد باکیفیت‌تر پوشیده شده‌اند. البته هیچ‌کدام از این مشکلات نسل جدید نویگیتور به‌تنهایی خیلی جدی نیستند اما تیپ بلک لیبل با قیمت پایه ۱۱۸,۴۹۰ دلار، گران‌تر از همیشه است. پکیج ۲ هزار دلاری با تزئینات مسی‌رنگ و رینگ‌های ۲۲ اینچی خاص نیز قیمت کل را به ۱۲۰,۴۹۰ دلار رساند. با این مقدار پول، هیچ‌کس نباید پلاستیک خشک را ببیند یا حس کند و این شاسی‌بلند لوکس آمریکایی قطعاً باید به تعلیق بادی مجهز باشد. در مقایسه با کادیلاک اسکالید که برای ۲۰۲۵ به‌روزرسانی شده و پیشروی این کلاس بوده است، جایی برای چنین کاستی‌هایی وجود ندارد.

نقاط قوت
پیشرانهٔ قدرتمند
کابین شیک
نمایشگر بزرگ

نقاط ضعف
فقدان تعلیق بادی
کیفیت داخلی معمولی
طراحی عجیب قسمت عقب

مشخصات فنی

Lincoln Navigator Black Label 2025
پیشرانه۳.۵ لیتری V6 توئین توربو
قدرت۴۴۰ اسب بخار
گشتاور۶۹۰ نیوتن متر
گیربکس۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخ
فاصلهٔ محوری۳,۱۱۱ میلی‌متر
طول۵,۳۳۴ میلی‌متر
عرض۲,۰۳۲ میلی‌متر
ارتفاع۱,۹۸۱ میلی‌متر
وزن خالص۲۷۳۰ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶۵.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر۱۳.۷ ثانیه
توقف از ۹۶ کیلومتر۳۶.۳ متر
پیست Figure-8۲۷.۳ ثانیه
مصرف سوخت۱۳.۸ لیتر ترکیبی
قیمت پایه۱۱۸,۴۹۰ دلار
قیمت تست‌شده۱۲۰,۴۹۰ دلار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره