نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نیسان NV، ون بزرگ توانمندی که قربانی مشکلات نیسان شد

منبع
پدال
بروزرسانی
نیسان NV، ون بزرگ توانمندی که قربانی مشکلات نیسان شد

پدال/ نیسان NV، ون فول سایز با توانایی‌های رقابتی که در سال ۲۰۲۱ از بازار خارج شد، با وجود برتری‌هایی نسبت به رقبا، به دلیل مشکلات قابلیت اطمینان ضعیف نیسان نتوانست موفق شود.
 
نیسان در سال ۲۰۱۱ ون فول سایز NV را معرفی کرد که به‌طور خاص برای بازار آمریکای شمالی طراحی شده بود. این ون دور رقیب اصلی یعنی شورلت اکسپرس و فورد سری E را مقابل خود می‌دید. NV مانند این رقبای آمریکایی، در تیپ‌های مختلف با سطوح متفاوت ظرفیت حمل بار عرضه شد. مدل پایه NV1500 ظرفیت حمل ۱۱۷۵ کیلوگرم داشت و مانند اکسپرس، با نام ۱۵۰۰ شناخته می‌شد. زیر کاپوت NV1500 موتور شش سیلندر VQ40 چهار لیتری و گیربکس اتوماتیک پنج سرعته قرار داشت. این موتور بلوک آلومینیومی مشابه 350Z و 370Z داشت، البته با کورس طولانی‌تر همراه با تزریق سوخت چندنقطه‌ای و چهار سوپاپ برای هر سیلندر. این موتور ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۱ نیوتن متر گشتاور تولید و ظرفیت یدک‌کشی ۳۱۷۵ کیلوگرمی را فراهم می‌کرد.

NV1500 در تیپ کاری S با تقریباً هیچ آپشنی نداشت و در تیپ SV صرفاً پنجره‌های برقی و رینگ‌های فولادی ۱۷ اینچی و امکان انتخاب سیستم چهارچرخ محرک عرضه می‌شد. یک پله بالاتر، NV2500 امکان انتخاب موتور ۵.۶ لیتری هشت سیلندر VK56DE و گیربکس اتوماتیک هفت سرعته را فراهم می‌کرد یعنی قوای محرکه‌ای که در اینفینیتی QX80، نیسان آرمادا و نیسان تایتان دیده می‌شد یعنی پیکاپی که شاسی نردبانی خود را برای ساخت ون NV اهدا کرده بود. این موتور در این مشخصات ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۶ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌داد. مدل NV2500 در سه تیپ عرضه شد و تیپ برتر SL قطعات کرومی در جلو و رینگ‌های کرومی داشت. همچنین، امکان انتخاب سقف کوتاه یا بلند بسته به نیاز مالک وجود داشت.

توانمندترین عضو این خانواده هم NV3500 نام داشت که برخلاف دو مدل قبل، در نسخهٔ مسافری با ظرفیت ۱۲ نفر هم عرضه می‌شد. نسخه مسافری امکان انتخاب بین موتور شش سیلندر و هشت سیلندر را داشت درحالی‌که همه نسخه‌های باری فقط با موتور هشت سیلندر عرضه شدند. با ظرفیت حمل بار ۱۷۸۰ کیلوگرمی و حداکثر ظرفیت یدک‌کشی ۴۲۶۵ کیلوگرمی، NV3500 در بالاترین مشخصات، ون کاری فوق‌العاده توانمندی بود. با شاسی واقعی پیکاپی، فضای بار فراوان و ظرفیت یدک‌کشی بالا، به نظر می‌رسید NV همه ابزارهای لازم برای موفقیت را دارد. نیسان بین سال‌های ۲۰۱۳ تا توقف تولید در ۲۰۲۱، کمی بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه NV در آمریکا فروخت. روی کاغذ، این رقم قابل‌قبول به نظر می‌رسد؛ اما در همان دوره، جنرال موتورز بیش از نیم میلیون دستگاه شورلت اکسپرس فروخت.

درست است که جنرال موتورز از ابتدا برتری داشت؛ اما این و وفاداری به برند به‌تنهایی نمی‌تواند شکاف عظیم بین نیسان و رقبا در بخش ون‌های فول سایز را توضیح دهد. نیسان در آن دوره درگیر یکی از بدترین بحران‌های تاریخ خود بود و به قابلیت اطمینان ضعیف شهرت پیدا کرد که تصویر NV را مخدوش ساخت. چرا باید به ون کاری اعتماد کنید که قرار است با آن کسب درآمد کنید وقتی سنترا یا پث‌فایندر معمولی آن زمان گیربکس CVT خود را پس از ۷۰ هزار کیلومتر از دست می‌داد؟ به همین دلیل، درحالی‌که شورلت اکسپرس سی‌ساله هنوز فروش بالایی دارد، نیسان NV در سال ۲۰۲۱ کنار گذاشته شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره