نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه ونوسیا وی آنلاین DDi با لاماری ایما هیبرید

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه ونوسیا وی آنلاین DDi با لاماری ایما هیبرید

آخرین خودرو/ ونوسیا وی آنلاین DDI و لاماری ایما هیبرید جزو کراس اوورهای هیبریدی بازار کشور هستند که توسط شرکت تیگارد موتور و آرین پارس موتور عرضه می شوند.

امروزه پیشرانه های تمام بنزینی بتدریج راه خود را به سمت قوای محرکه هیبرید باز کرده‌اند. ماشین‌های هیبرید یا برقی-بنزینی دارای نقاط قوتی همچون مصرف سوخت کم و شتاب‌گیری سریعتر هستند و در بازار ایران نیز کمابیش جایگاه خود را پیدا کرده‌اند. با توجه به سیاست‌های حمایتی و کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، در حال حاضر نمونه‌های مختلفی از خودروهای هایبرید در بازار کشورمان موجود است که کراس‌اوور هایی مثل  ونوسیا وی آنلاین DDI و لاماری ایما هیبرید در بازار ایران  در این دسته قرار می‌گیرند.

اگر قصد خرید شاسی بلند هیبریدی دارید یا می‌خواهید بدانید کدام ماشین هیبرید وارداتی ارزش خرید بیشتری دارد، در این مطلب به مقایسه ونوسیا وی آنلاین DDi با لاماری ایما هیبرید می‌پردازیم تا بدانید چه نقاط ضعف و قوتی در این دو محصول چینی دیده می‌شود.

درباره ونوسیا وی آنلاین DDi و لاماری ایما هیبرید
ونوسیا یا ونوچیا یک برند نسبتاً جدید است که در اصل از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی دانگ‌فنگ چین محسوب می‌شود. این نشان  در سال ۲۰۱۰ توسط گروه دانگ‌فنگ تاسیس شد و در سال ۲۰۱۷ نیز به‌عنوان زیرمجموعه گروه دانگ‌فنگ–نیسان کار خود را ادامه داد. مدل وی آنلاین در سال ۲۰۲۰  در این شرکت متولد شد.

این خودرو در قالب بدنه یک کراس‌اوور کامپکت به میدان راه پیدا کرده و نسخه پلاگین هیبرید آن نیز از سال ۲۰۲۱ تاکنون در سبد تولیدات ونوسیا حضور داشته است. شرکت تیگارد موتور، به عنوان زیرمجموعه و شریک تجاری ماموت، عرضه ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید را در بازار ایران بر عهده دارد.

اما در سمت دیگر یکی از معروف‌ترین کراس اوورهای چینی در ایران اما با پیشرانه هیبریدی حضور دارد. لاماری ایما هیبرید نسبت به مدل بنزینی در بخش چهره مورد فیس لیفت قرار گرفته و از لحاظ فنی نیز با قوای محرکه کاملا متفاوت از نوع هایبرید یا برقی ـ بنزینی، عرضه شده است.
البته لاماری ایما نام اصلی آن نیست، بلکه این خودرو در بازار بین‌المللی با نام فورتینگ تی۵ ایوو فروخته می‌شود و نسخه هیبریدی  آن از سال ۲۰۲۳ به سبد تولیدات گروه دانگ فنگ (شرکت اصلی تولیدکننده) اضافه شده است. در بازار ایران نیز شرکت آرین پارس موتور ابتدا مدل بنزینی لاماری ایما را به صورت مونتاژی عرضه کرد و از سال ۱۴۰۳، نسخه هیبرید فیس لیفت این خودرو را به صورت وارداتی به مشتریان خود تحویل داده است.

ویدیوی تست و بررسی لاماری ایما HEV

ویدیوی معرفی ونوسیا V-online DDI

مقایسه طراحی بدنه
با توجه  به رده قیمتی و نوع کلاس این دو محصول، باید اقرار کرد که هر دو خودرو حاضر در این مقایسه، استایل جذاب و همسو با سلیقه‌های طیف گسترده مشتریان را از خود به نمایش می‌گذارند. البته اختلافات زیادی بین آنها نیز مشاهده می‌شود؛ ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید در بازار کشورمان کمی جدیدتر حس میشود و فرم اسپرت تری به واسطه خطوط و زوایای شکسته نمای جانبی خود ارائه می‌دهد.

به‌طور کلی استایل بدنه ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید، از زوایای تند، خطوط خشن و عناصر اسپرت استفاده بیشتری کرده تا چهره هجومی به نمایش بگذارد و احتمالا مشتریان جوان را نیز با خود همراه سازد. هر سه نمای اصلی بدنه ونوسیا وی آنلاین به نحوی ترسیم شده که همخوانی و تناسب زیادی با یکدیگر داشته باشند و یک ماشین خانوادگی را به گونه‌ای جلوه بدهند که مشتریان جویای هیجان و کمی لوکس گرا هم نتواند ایراد اساسی روی ظاهر این ماشین چینی بگذارد.

در سمت دیگر لاماری ایما هیبرید نیز از قاعده مشابه با ونوسیا پیروی می‌کند با این تفاوت که طراحی بدنه آن برای بازار ایران کاملا شناخته شده  و از خطوط منحنی بیشتری نیز در شکل دهی به ورق‌های بدنه این خودرو استفاده شده است. طراحی نمای جلوی لاماری ایما نسبت به مدل بنزینی تهاجمی‌تر شده و تزیینات دندان شمشیری به همراه فرم خاص سپرها حالت هجومی یا اسپرتتری به این ماشین خانوادگی بخشیده است. دیفیوزر و سر اگزوزهای نمای عقب به همراه فرم جذاب چراغ‌های این قسمت نیز باعث شده تا بخش پشت لاماری ایما هیبرید همچنان زیبا و گیرا به نظر برسد.

بنابراین در مجموع هر دو خودرو استایل لوکس، اسپرت و زیبایی ارائه می‌دهند، با این تفاوت که محصول ونوسیا در بازار ایران کمتر دیده شده و احتمالاً بیشتر می‌تواند سرها را به سمت خود بچرخاند.

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی
فرم داشبورد یا رودری‌های ونوسیا، در مقایسه با نمای بیرون آن طراحی نسبتاً کلی گرا و با جزئیات کمتری دارد که کلیدهای فیزیکی به سبک خودروهای آینده خیلی مشاهده نمی‌شود. نمایشگر مالتی‌مدیای بزرگ در ناحیه فوقانی داشبورد، اکثر اطلاعات مورد نیاز و عملیات کنترل را بر عهده دارد که راننده از طریق آن به منوهای لازم دسترسی پیدا می‌کند. فرم غربیلک فرمان حالت دابل دی کات داشته و به نظر می‌رسد که از محصولات پژو الهام گرفته شده است؛ این سبک غربیلک فرمان فرم اسپرت دارد و بر ویژگی‌های آینده‌نگرانه کابین افزوده است.

اگر به بالا نگاه کنید آسمان را خواهید دید، چراکه سقف پانوراما فتوکرومیک وی آنلاین فاقد کشویی نمدی یا پلاستیکی بوده و حساس به نور است تا در طول روز نور خورشید باعث آزار سرنشینان نشود. اما فرم داشبورد لاماری ایما هیبرید در مقایسه با نسخه بنزینی تفاوت زیادی ندارد و برای ما همچنان آشنا به نظر می‌رسد.
با وجود این، تزیینات فسفری رنگ تاکید بر هیبرید بودن خودرو دارند و فرم خاص دسته دنده کریستالی به همراه رویه های پلاستیکی طرح فیبر کربن در کنار روکش‌های چرمی پنل درها با دوخت فسفری، حس تجملاتی تری به کابین لاماری ایما هیبرید بخشیده است.

دریچه‌های تهویه دایره‌ای به سبک محصولات مرسدس بنز حال و هوای اسپرت‌تر به کابین بخشیده‌اند و نمایشگرهای دوگانه پیوسته در بالای داشبورد نیز ترند این روزهای خودروهای چینی هستند که در اینجا نیز حضور دارند.

صندلی‌های یک تکه ردیف جلو در لاماری ایما به سبک اسپرت طراحی شده و راحتی و دربرگیرندگی آنها نوید یک سواری دلچسب را برای سرنشینان می‌دهد. البته صندلی‌های ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید نیز طراحی یکپارچه داشته و بسیار راحت هستند، ضمن آنکه فرم ارگونومیک دارند و بدن سرنشین را از ناحیه پاها و پشت به خوبی حمایت می‌کنند.

داخل کابین ونوسیا با متریال لوکس و نسبتاً مرغوب بیشتزی روبه‌رو می‌شوید که از لحاظ کیفی نسبت به کابین لاماری ایما هیبرید سطح بالاتر احساس می‌شود. در مورد میزان فضای داخل، به‌ویژه صندلی‌های ردیف دوم، می‌توان گفت که دو تا سه نفر سرنشین بزرگسال با قد نسبتاً بلند در ردیف دوم این خودروها تقریبا به صورت راحت حضور پیدا خواهند کرد. اما نکته اینجاست که فاصله بین محور چرخ‌های لاماری حدود ۱.۵ سانتی‌متر بیشتر از حریف بوده و همین نکته می‌تواند باعث افزایش اندک فضای پاهای سرنشینان در ردیف دوم این خودرو شود.

سری هم به صندوق عقب بزنیم تا بدانید که ونوسیا وی آنلاین DDi حدود ۶۰۵ لیتر گنجایش بار به صورت استاندارد دارد که در این سگمنت، نسبتاً بزرگ و جادار است.  اما صندوق عقب لاماری ایما هیبرید حدود ۴۸۰ لیتر ظرفیت دارد که تقریبا به اندازه خودروی ال ۹۰ است و می‌تواند برای کاربردهای خانوادگی و مسافرتی کارامد باشد. اما به هر حال نسبت به حریف محدودیت بیشتری دارد و کوچکتر است.

مقایسه مشخصات فنی ونوسیا وی آنلاین DDI و لاماری ایما هیبرید
درست است که هر دو خودرو سیستم پیشران هیبریدی دارند اما یکی هیبرید معمولی است و دیگری پلاگین هیبرید.
ونوسیا وی آنلاین داری سامانه فنی پلاگین هیبرید یا قابل شارژ با شارژر  است. این پیشرانه شامل یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ  TGDi است  که بیشینه ۱۶۰ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این موتور بنزینی در کنار موتور الکتریکی با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر، به صورت ترکیبی وظیفه تأمین قوای محرکه ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید را بر عهده دارند. گیربکس نیز از نوع E-CVT بوده و نیروی پیشرانه هیبریدی را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

باتری لیتیومی ۱۸.۴ کیلووات‌ساعتی این خودرو علاوه بر موتور بنزینی، از طریق شارژرهای سریع یا خانگی نیز قابل شارژ است.

در سمت دیگر لاماری ایما نیز با ترکیبی از یک موتور برقی و موتور الکتریکی به میدان آمده است. حداکثر توان ترکیبی این مجموعه حدود ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس E-CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته باید گوشزد کنیم که فناوری این گیربکسها نسبت به جعبه دنده‌های CVT بسیار متفاوت است و برای انتقال نیرو از موتورهای بنزینی و الکتریکی در سامانه‌های هیبریدی طراحی شده‌اند.

جالب است بدانید ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید در حالت تمام برقی و با باتری پر می‌تواند حدود ۱۱۰ کیلومتر حرکت کند و با کمک موتور بنزینی نیز حدود ۱۳۰۰ کیلومتر پیمایش خواهد داشت. اما لاماری ایما هیبرید به دلیل ظرفیت بسیار کم باتری لیتیومی، تقریباً توانایی چندانی در پیمایش با نیروی برق ندارد و صرفا به صورت لحظه ای یا زمانهای بسیار کوتاه، موتور برقی وارد مدار می‌شود تا کمک حال موتور بنزینی باشد و مصرف سوخت را نیز کاهش دهد.

شتاب صفر تا صد ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید حدود ۷.۹ ثانیه و مصرف سوخت متوسط آن نیز برابر ۴.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که با وجود ۱۵۰ کیلوگرم وزن بیشتر، در هر دو مورد نسبت به لاماری ایما هیبرید عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. البته شتاب لاماری ایما هیبرید نیز معادل ۸.۱ ثانیه بوده که بسیار مهیج به نظر می‌رسد و اختلاف چندانی با حریف ندارد. همچنین میزان مصرف سوخت لاماری ایما هیبرید به طور متوسط معادل ۵.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است. اگرچه نسبت به حریف بیشتر شده اما در کل برای خودرویی در این کلاس کاملا مقرون به صرفه به نظر می‌رسد.

خودرولاماری ایما هیبریدونوسیا وی آنلاین DDI
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ –هیبرید۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ-پلاگین هیبرید
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی۱۷۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر۲۰۰ اسب بخار – ۳۲۰ نیوتن متر
گیربکسDHT اتوماتیکاتوماتیک ECVT
انتقال قدرتجلوجلو
شتاب ۰-۱۰۰۸.۱ ثانیه۷.۹ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۵.۳ لیتر در۱۰۰کیلومتر۴.۴ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۶۰ کیلومتربرساعت۱۷۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۵۵۰ کیلوگرم۱۷۰۰ کیلوگرم
حجم باک۵۵۴۵ لیتر
ابعاد بدنه۱۶۸۰-۱۸۶۰-۴۵۶۵ میلیمتر۱۶۲۴-۱۹۱۷-۴۶۰۷ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۱۵ میلیمتر۲۷۰۰ میلیمتر
حجم صندوق۴۸۰ لیتر۶۰۵ لیتر

کیفیت سواری هر دو خودرو نسبتا لذت‌بخش به نظر می‌رسد که علت آن می‌تواند استفاده از سیستم تعلیق مستقل مالتی‌لینک یا چند اتصالی در محور عقب آن‌ها باشد. این سیستم به‌صورت مستقل در هر چرخ عمل کرده و تعادل و پایداری بهتری در سرپیچ‌ها به‌ویژه برای کراس‌اوورهای بلند قامت فراهم می‌آورد.

مقایسه امکانات و آپشن‌ها
خوشبختانه هر دو کراس‌اوور چینی هیبریدی امکانات نسبتاً متنوعی در زمینه تجهیزات ایمنی و آپشن‌های رفاهی ارائه داده‌اند که شامل مواردی مثل رادار نقطه کور، سقف پانوراما، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سردکن صندلی راننده، دوربین ۳۶۰ درجه، ۶ کیسه هوا، ترمز پارک برقی و… می‌شود.

با این حال ونوسیاوی آنلاین DDI در برخی موارد مثل کروز کنترل تطبیقی سردکن صندلی سرنشین جلو، سیستم پارک خودکار و… نسبت به لاماری ایما هیبرید در شرایط فعلی برتر ظاهر شده است.

نتیجه‌گیری
اگر یک کراس اور زیبا با سیستم پیشرانه هیبریدی امکانات متنوع کابین جادار، طراحی اسپرت و جوان پسند به همراه شتاب و سواری مهیج نیاز دارید هر کدام از این دو خودرو گزینه‌های مناسبی در بازار کنونی ایران محسوب می‌شود. اما باید بدانید که ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید قابلیت شارژ باتری توسط شارژر را دارد و ظرفیت باتری لیتیومی آن بیشتر است که همین مورد موجب می‌شود تا میزان پیمایش تمام‌برقی آن برخلاف لاماری ایما هیبرید، قابل توجه باشد.

همچنین شتاب‌گیری کمی سریع‌تر، امکانات متنوع‌تر، مصرف بنزین کمتر و صندوق عقب وسیع‌تر نیز از مزیت‌های ونوسیا وی آنلاین DDI هستند که لاماری ایما در این موارد کمی ضعف نشان داده است.

اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که برای خودروهای جدید در بازار ایران معمولاً به وجود می‌آید، خدمات پس از فروش ضعیف و تامین نشدن قطعات یدکی یا لوازم بدنه به میزان کافی است که می‌توان آن را ناشی از عرضه محدود برخی از محصولات جدید دانست.

در این میان برآورد ما این است که عرضه گسترده‌تر لاماری ایما هیبرید باعث ایجاد خدمات پس از فروش و تأمین قطعات گسترده‌تر این خودرو شده و خرید آن را برای مشتریان ریسک ناپذیر به گزینه معقولتری تبدیل می‌کند.

بنابراین به‌طور کلی دردسرهای نگهداری خرید لاماری ایما هیبرید برای مشتریان ایرانی کمتر برآورد می‌شود و احتمالاً هنگام فروش نیز مشتریان بیشتری حاضر به خرید این خودرو خواهند شد.

با این حساب اگر یک ماشین با قابلیت تبدیل زودتر به پول نقد، خدمات پس از فروش گسترده‌تر و به طور کلی دردسر نگهداری پایین‌تر می‌خواهید، احتمالاً خرید لاماری ایما هیبرید باید در اولویت شما قرار گیرد، مگر آنکه ونوسیا وی آنلاین نیز به صورت پرتیراژ در بازار ما عرضه شود و لوازم و خدمات آن نیز حداقل در شهرهای بزرگ، به صورت وسیع‌تر در اختیار مشتریان باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir