رانندگی با کادیلاک اپتیک، آماده مبارزه در بازار شاسیبلندهای برقی کوچک

پدال/ کادیلاک اپتیک 2025 با 300 اسب بخار قدرت، برد 485 کیلومتری و طراحی جذاب، رقیبی قدرتمند در کلاس شاسیبلندهای لوکس جمعوجور الکتریکی است.
کادیلاک به دلایلی تصمیم گرفته برای خودروهای الکتریکی خود از نامهایی با پسوند ایک استفاده کند و اپتیک کوچکترین عضو این خانواده است. بررسی را با ظاهر خودرو آغاز میکنیم که متناسب و بدون پیچیدگیهای غیرضروری طراحی شده است. در مقایسه با رقبای این کلاس، کاپوت اپتیک کمی کوتاهتر، شیشه جلو با زاویه تندتر و شیشه عقب کمی خوابیدهتر است. نتیجه، خودرویی با طول کلی 4,821 میلیمتر و فاصله محوری 2,954 میلیمتر است. این فاصله محوری طولانی نهتنها به اپتیک ظاهری شیک میبخشد بلکه امکان نصب باتری 85 کیلووات ساعت را هم فراهم کرده که بزرگترین باطری در کلاس خود است. این باتری برد تخمینی 485 کیلومتر را ارائه میدهد که بهطور قابلتوجهی بیشتر از مرسدس EQB با 335 کیلومتر، آئودی Q4 e- tron با 415 کیلومتر و جنسیس GV60 با 425 کیلومتر است.
اپتیک به دو موتور الکتریکی در جلو و عقب مجهز است. موتور جلویی همیشه فعال است درحالیکه موتور عقب یک موتور القایی است که در مواقع نیاز مثل هنگام شتابگیری وارد عمل میشود. اپتیک درمجموع 300 اسب بخار و 480 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این مقدار کمی کمتر از آئودی است اما در میانه کلاس قرار دارد. در تست ما، اپتیک در 5.7 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید درحالیکه آئودی Q4 اسپرتبک 55 e-tron به این کار را در 5 ثانیه انجام میدهد. سیستم احیای انرژی ترمزها بهخوبی کار میکند و برای اکثر شرایط رانندگی معمولی کافی است اما گاهی اوقات، برای ترمزگیری دقیقتر نیاز به استفاده از ترمزهای اصلی احساس میشود زیرا سیستم بازتولید بهاندازه برخی رقبا قابل پیشبینی نیست. بااینحال، در یک مسیر پرپیچوخم، تنها با استفاده از سیستم احیای انرژی بهراحتی عبور کردیم.
در توقف از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت، اپتیک در 55.5 متر متوقف شد که کمی بیشتر از 53.9 متر Q4 اسپرتبک است اما همچنان در محدوده قابلقبول قرار دارد. فرمان اپتیک تمام بازخورد موردنیاز را ارائه میدهد. در رانندگی مستقیم، حس ظریفی برای حفظ حرکت در مسیر فراهم میکند و در پیچها، نیروی مناسبی به دستان راننده منتقل میشود. در یککلام، سیستم فرمان بینقص است. در بزرگراه، اپتیک مجهز به سیستم سوپر کروز استاندارد است که امکان رانندگی بدون دخالت دست را فراهم میکند. کادیلاک اپتیک از سیستم تعلیق با فنرهای فولادی و کمکفنرهای غیرفعال استفاده میکند که بهطور حرفهای تنظیم شدهاند.
این خودرو همچنین مجهز به کمکفنرهای Passive Plus کادیلاک است که از سوپاپ دوم بهره میبرند و پاسخ آنها به فرکانس بستگی دارد. این یعنی کمکفنرها در سرعتهای پایین سفتتر میمانند اما در برخورد با ناهمواریهای بزرگ نرمتر میشوند. این سیستم واقعاً کارآمد است زیرا در پیچها حس اسپرت دارد و در مسیرهای ناهموار بهخوبی عمل میکند. فاصله محوری طولانی، کابین اپتیک را به فضایی راحت برای سرنشینان تبدیل کرده است. فضای کافی در هر دو ردیف وجود دارد و تزئینات داخلی شگفتانگیز هستند. پارچه روی درها و داشبورد که از مواد بازیافتی ساخته شده، لوکس به نظر میرسد. یک صفحهنمایش 33 اینچی مشابه آنچه در لیریک دیدهایم، در مقابل راننده قرار دارد و دریچههای تهویه به زیبایی در زیر آن تعبیه شدهاند. بااینحال، طراحی کشیده و سقف شیبدار عقب، کمی از فضای بار کاسته است. بااینوجود، 736 لیتر فضا در این کلاس قابلقبول است. کادیلاک پورت شارژ را در گلگیر جلو قرار داده تا فضای بار عقب حفظ شود، هرچند این به قیمت نبود صندوق بار جلو تمام شده است.
در شارژ جادهای، پر کردن باتری از 10 تا 90 درصد 55 دقیقه طول کشید زیرا حداکثر سرعت شارژ اپتیک به 150 کیلووات محدود است. در تست سرعت ثابت 120 کیلومتر بر ساعت، برد 385 کیلومتر ثبت شد. ستاره واقعی کابین، سیستم صوتی استاندارد AKG Studio با 19 بلندگو و فناوری دالبی است که امکان پخش دقیق صداها در فضای سهبعدی را فراهم میکند اما اپتیک از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی نمیکند هرچند همچنان میتوان گوشی را از طریق بلوتوث به خودرو متصل کرد.
کادیلاک، اپتیک را با قیمت و امکانات رقابتی عرضه کرده است. تمام تجهیزات ایمنی فعال، سوپر کروز، ماساژور صندلیها و سیستم صوتی AKG بهصورت استاندارد ارائه میشوند. این خودرو در دو تیپ لوکس و اسپرت ارائه میشود که تیپ لوکس یک با تزئینات کرومی، قیمت پایهٔ 54,390 دلار و تیپ اسپرت یک با تزئینات همرنگ بدنه و رینگهای متفاوت قیمت 54,990 دلار دارد. تیپهای لوکس دو یا اسپرت دو هم به ترتیب با قیمتهای 56,590 یا 57,090 دلار قابل خریداری هستند. ارتقای از سطح یک به دو امکانات زیادی را با 2,100 یا 2,200 دلار اضافه به همراه دارد که شامل نمایشگر هدآپ رنگی، گرمکن صندلیهای عقب، تهویهٔ صندلیهای جلو، تنظیم برقی 8 جهتهٔ صندلیها بهجای 6 جهته و... میشود. جالب اینجاست که اپتیک با این همه امکانات، همچنان ارزانتر از آئودی Q4، مرسدس بنز EQB و جنسیس GV60 است؛ بنابراین، همانطور که گفته شد، کادیلاک با اپتیک 2025 یک موفقیت واقعی در دست دارد.
نقاط قوت: تنظیم عالی سیستم تعلیق، طراحی و کیفیت عالی کابین، سیستم صوتی بینظیر
نقاط ضعف: سرعت شارژ نسبتاً پایین، شتاب کندتر از رقبا، لاستیکها مسافت توقف را افزایش میدهند
چکیده: اپتیک تلاشی قدرتمند از تیم کادیلاک با قیمتی عالی است
مشخصات فنی
2025 Cadillac Optiq | |
پیشرانه | الکتریکی دوموتوره |
قدرت | 300 اسب بخار |
گشتاور | 480 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 5.7 ثانیه |
مسافت 400 متر | 14.6 ثانیه |
شتاب جانبی | 0.80 جی |
توقف از 110 | 55.4 متر |
حداکثر سرعت | 177 کیلومتر بر ساعت |
باطری | 85 کیلووات ساعت |
برد | 485 کیلومتر |
طول | 4,821 میلیمتر |
عرض | 1,912 میلیمتر |
ارتفاع | 1,643 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,954 میلیمتر |
حجم صندوق بار | 735 لیتر |
وزن | 2382 کیلوگرم |
قیمت پایه | 56,590 دلار |
قیمت تستشده | 60,095 دلار |