ایسوزو D-Max EV در راه بازار ؛ پیکاپ تمام برقی با قیمتی شوکه کننده

آخرین خودرو/ نسخه برقی ایسوزو D-Max به زودی وارد بازار میشود. این مدل که نخستین پیکاپ تمام برقی برند ژاپنی به حساب میآید، از اوایل ۲۰۲۶ در بریتانیا به فروش خواهد رسید. ایسوزو وعده داده این نسخه همان توان کاری، باربری و یدک کشی مدل دیزلی محبوب خود را بدون انتشار آلایندگی ارائه دهد. اما نکته تأمل برانگیز اینکه خرید این نسخه نیاز به بودجه زیادی خواهد داشت.
قیمت؛ بزرگترین عدد ماجرا
بزرگترین عددی که همراه ایسوزو D-Max برقی مطرح میشود نه قدرت موتور و نه ظرفیت یدک کشی، بلکه قیمت آن است. بهای این پیکاپ برقی در بریتانیا ۵۹٬۹۹۵ پوند (معادل ۸۲٬۳۹۱ دلار آن هم بدون احتساب از مالیات بر ارزش افزوده) اعلام شده، در حالی که ارزانترین نسخه دیزلی D-Max از ۲۷٬۷۷۵ پوند (معادل ۳۸٬۱۱۶) دلار شروع میشود؛ به عبارت دیگر، نسخه برقی بیش از دو برابر نمونه دیزلی قیمت دارد. با افزودن ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده، قیمت نهایی به ۷۱٬۹۹۵ پوند (معادل ۹۸٬۸۷۱) دلار میرسد؛ رقمی که ایسوزو D-Max برقی را در محدوده قیمتی خودروهایی مانند ب ام و i5 نسخه eDrive40 Touring قرار میدهد.
مشخصات فنی پیکاپ برقی ایسوزو D-Max؛ دو موتور الکتریکی با خروجی نه چندان زیاد
ایسوزو پذیرفته که قیمت اولین پیکاپ برقی خود را بالا تعیین کرده، اما در عین حال تأکید دارد مشتریان در ازای رقم پرداختی یک سامانه محرکه مهندسی شده برای کار سخت دریافت میکنند. نسخه الکتریکی D-Max از دو موتور الکتریکی – یکی روی محور جلو و دیگری روی محور عقب – بهره میبرد و هر چهار چرخ آن محرک هستند. توان ترکیبی این دو موتور برقی ۱۸۸ اسب بخار عنوان شده که نسبت به خروجی نسخه دیزلی ۲۷ اسب بخار بیشتر است. نکته عجیب اینکه پیشرانه های برقی معمولاً گشتاور بالایی تولید میکنند، ولی در نسخه الکتریکی ایسوزو D-Max میزان گشتاور خروجی به ۳۲۵ نیوتن متر میرسد. عجیبتر آنکه این میزان گشتاور در مقایسه با گشتاور نسخه دیزلی، ۳۵ نیوتن متر کمتر است.
ایسوزو D-Max برقی، پیکاپی همچنان برای کار
با وجود کاهش گشتاور، ایسوزو تأکید دارد که ماموریت اصلی پیکاپ حفظ شده؛ ظرفیت حمل بار این پیکاپ بیش از یک تن ظرفیت و یدک کشی آن ۳.۵ تن اعلام شده است. این اعداد با نسخه دیزلی برابر هستند و در کلاس پیکاپ های سایز متوسط کاملاً رقابتی به شمار میآیند.
باتری و برد حرکتی؛ کاربردی، نه رکوردشکن
نیروی ایسوزو D-Max برقی توسط باتری لیتیوم-یونی ۶۶.۹ کیلووات ساعتی تأمین میشود. طبق استاندارد WLTP، این باتری حدود ۱۶۳ مایل یا ۲۶۲ کیلومتر برد حرکتی شارژ دهی دارد. شاید این عدد در مقایسه با مسافت قابل پیمایش برخی خودروهای سواری برقی زیاد به چشم نیاد، اما باید در نظر داشت که با یک پیکاپ تجاری با بدنهای جعبهای طرف هستیم؛ بنابراین برد حرکتی مذکور برای چنین کاربردی واقعبینانه تلقی میشود.
پشتیبانی از شارژ سریع DC
ایسوزو D-Max از شارژ سریع DC تا سقف ۵۰ کیلووات پشتیبانی میکند. در نتیجه شارژ باتری از ۲۰ به ۸۰ درصد حدود ۱ ساعت زمان میبرد. این رکورد هم شاید به اندازه پیکاپ های الکتریکی فول سایز آمریکایی خیرهکننده نباشد، اما برای ناوگان های تجاری با برنامهریزی شیفتی یا شارژ شبانه قابل مدیریت است.
نکته مثبت اینکه برای ایجاد اطمینان در مالکیت ناوگانی و بلندمدت، ایسوزو گارانتی ۸ سال یا ۱۰۰٬۰۰۰ مایل (۱۶۰ هزار کیلومتر) برای پک باتری ارائه میدهد (هر کدام زودتر فرا برسد).
طراحی تکاملی
در نمای بیرونی D-Max EV، ایسوزو سبک تکامل تدریجی را برگزیده، به همین خاطر نسخه برقی شبیه نسخههای دیزلی کنونی دیده میشود؛ تصمیمی هوشمندانه برای برندی که مشتریان حرفهای محافظهکار دارد. تغییرات بصری محدودند و شامل مواردی مثل جزئیات آبی رنگ کوچک و نشانهای مخصوص EV میشوند. طبعاً نبود لوله اگزوز نیز ماهیت این نسخه را آشکار میکند. درگاه شارژ دقیقاً پشت دریچهای قرار گرفته که در نسخه دیزلی محل دریچه سوخت است؛ این انتخاب انتقال ذهنی از دیزل به برق را برای کاربران قدیمی آسانتر میکند. ایسوزو D-Max EV با دو اتاق تک و دو کابین و طیف متنوعی از رنگهای بدنه به فروش خواهد رسید.
تغییرات در تعلیق تعلیق
زیر پوسته آشنا، مهندسی متفاوتی پنهان است. پیکاپ جدید بر پایه نسخه اصلاحشده از شاسی نردبانی D-Max استاندارد ساخته شده، اما در عقب یک تغییر مهم رخ داده و تعلیق سنتی فنر شمش جای خود را به سامانه مدرنتر ددیون (De-Dion) داده است. این تغییر میتواند برای کنترل وزن باتری، توزیع جرم و بهبود رفتارهای بدنه در نسخه برقی اهمیت داشته باشد، در حالی که ظرفیت باربری کماکان حفظ شده است.
زمانبندی عرضه
پیشفروش ایسوزو D-Max EV در بریتانیا از ۲۱ جولای ۲۰۲۵ آغاز میشود و تحویل سفارشات مشتریان برای فوریه ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است. با توجه به فاصله زمانی تا تحویل، احتمال دارد جزئیات نهایی مثل پیکربندی باتری، گزینههای شارژ یا بستههای خدمات ناوگانی تکمیل یا اصلاح شوند.
جدول مشخصات کلیدی ایسوزو D-Max EV | |
قیمت پایه | ۷۱٬۹۹۵ پوند با احتساب مالیات |
آرایش پیشرانه | دو موتور الکتریکی (محور جلو + محور عقب) |
نوع انتقال | چهارچرخ محرک تمام وقت |
توان کل | ۱۸۸ اسب بخار |
گشتاور کل | ۳۲۵ نیوتن متر |
ظرفیت حمل بار | بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت یدککشی (تریلر ترمزدار) | تا ۳.۵ تن |
ظرفیت باتری | ۶۶.۹ کیلووات ساعت لیتیوم-یونی |
برد حرکتی طبق استاندارد WLTP | حدود ۱۶۳ مایل |
شارژ سریع DC | تا ۵۰ کیلووات؛ ۲۰٪ تا ۸۰٪ درصد در حدود ۱ ساعت |
گارانتی باتری | ۸ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر (هر کدام زودتر) |