پنج خودرویی که ثابت میکنند گیربکس CVT آنقدرها هم بد نیست!

پدال/ گیربکسهای CVT اغلب بدنام هستند اما مدلهایی از هوندا، سوبارو و لکسوس و نشان میدهند این فناوری میتواند قابلاعتماد، اقتصادی و حتی هیجانانگیز باشند.
هنگام جستوجو برای خرید خودروی جدید، ممکن است با مدلهای متعددی مجهز به گیربکس CVT مواجه شوید و دیدن همین سه حرف CVT کافی است تا شما را از خرید آن خودرو منصرف کند؛ اما آیا همهٔ گیربکسهای CVT بد هستند؟ پاسخ منفی است زیرا برندهایی مانند سوبارو و هوندا خودروهایی با گیربکس CVT تولید میکنند که عملکردی مشابه گیربکس اتوماتیک معمولی دارند. در اینجا پنج نمونه از خودروهای مجهز به گیربکس CVT را معرفی میکنیم که عملکرد خوبی دارند.
نیسان ورسا
وقتی گیربکس CVT اقتصادی است
اولین خودروی لیست ما نیسان ورسا است که به دلیل قیمت ارزان انتخاب شده است. هرچند این خودرو قدرت یا جذابیت چندانی ندارد و با قدرت 122 اسب بخار در دنیای خودروهای توربوشارژ و هیبریدی امروزی راننده را افسرده میکند ولی ورسا با قیمت زیر 20 هزار دلار، یکی از ارزانترین خودروهای بازار محسوب میشود و مصرف سوخت بسیار پایین 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر هم دارد که این ویژگیها به لطف گیربکس CVT حاصل شده است. نیسان با استفاده از گیربکس CVT موفق به ارائهٔ یک سدان اتوماتیک اقتصادی و کممصرف شده است.
هوندا سیویک
وقتی گیربکس CVT قابلاعتماد است
هوندا در سراسر جهان به قابلیت اطمینان معروف است و یکی از نمونههای عالی، سیویک است. این مدل با موتور بنزینی استاندارد یا پیشرانه هیبریدی با مصرف سوخت بسیار بهینه عرضه میشود؛ اما چیزی که در سیویک کمتر در مورد آن صحبت میشود، گیربکس است. مدلهای معمولی به گیربکس CVT استاندارد و مدلهای هیبریدی به E-CVT مجهز هستند که هر دو بهاندازه بقیه اجزای خودرو قابلاعتمادند. اگر خودرویی وجود داشته باشد که بتواند تصور غیرقابلاعتماد بودن گیربکسهای CVT را از بین ببرد، سیویک است.
آکورا اینتگرا
وقتی گیربکس CVT متعادل است
آکورا اینتگرا گزینهای مناسب برای کسانی است که قابلیت اطمینان هوندا را با احساسی لوکستر میخواهند. البته وقتی آکورا بازگشت اینتگرا را با گیربکس CVT اعلام کرد، طرفداران ناامید شدند و حق هم داشتند؛ اما اگر مقایسه با اینتگرای قدیمی را کنار بگذارید و آن را با خودروهای مشابه در کلاس کنونی مقایسه کنید، این مدل عملکرد خوبی دارد. البته اینتگرا با گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم عرضه میشود ولی برای کسانی که خواهان رانندگی راحتتر و مصرف سوخت کمتر هستند نسخهٔ CVT گزینهٔ مناسبی است.
سوبارو WRX
وقتی گیربکس CVT خستهکننده نیست
یکی از دلایلی که خیلیها سمت خودروهای با گیربکس CVT نمیروند، شهرت این گیربکسها به قابلیت اطمینان ضعیف و عملکرد خستهکننده است. سیویک ادعای قابلیت اطمینان ضعیف را زیر سؤال برد و اینجا خودرویی داریم که ادعای عملکرد خستهکننده را هم رد میکند. سوبارو WRX هماکنون در چهار تیپ عرضه میشود که در سه تیپ گیربکس CVT ارائه میشود. سوبارو گیربکس CVT در WRX را گیربکس پرفورمنس سوبارو مینامد و این فقط یک نام فریبنده نیست. این CVT بهگونهای تنظیم شده که تا حد ممکن شبیه گیربکس اتوماتیک معمولی باشد و حتی شیفترها تعویض دنده برای جابهجایی بین هشت دنده مجازی دارد.
لکسوس LC500h
وقتی گیربکس CVT نرم است
برای کسانی که محدودیت بودجه ندارند، بهترین خودرو با گیربکس CVT، لکسوس LC500h با قیمت پایهٔ 103 هزار دلار است. LC500h نمونهای عالی از این است که چگونه گیربکس CVT میتواند تجربه رانندگی را ارتقا دهد. قوای محرکهٔ هیبریدی این خودرو با گیربکس CVT کارآمدتر شده است. البته این خودرو میتوانست با گیربکس اتوماتیک معمولی، مانند مدل غیرهیبریدی، همچنان جذاب باشد اما CVT باعث کاهش مصرف سوخت میشود بدون اینکه تجربه کلی رانندگی را تحت تأثیر قرار دهد. خریدارانی که مدل هیبریدی را انتخاب میکنند، احتمالاً به قدرت کمتر نسبت به نسخهٔ V8 بنزینی اهمیت نمیدهند و بنابراین CVT تغییر چندانی نسبت به گیربکس اتوماتیک ایجاد نمیکند که آنها را دلسرد کند.
جمعبندی
گیربکسهای CVT آنقدرها هم بد نیستند
اگرچه برخی گیربکسهای CVT از نظر قابلیت اطمینان نگرانکننده هستند، اما نمونههای خوب هم در بازار کم نیستند. درست است که نیسان شهرت خوبی برای گیربکسهای متغیر پیوسته ندارد و گیربکسهای CVT چینی هم کسلکننده هستند اما برندهایی مانند هوندا، لکسوس و سوبارو بهترین گیربکسهای CVT بازار را تولید میکنند؛ بنابراین، چه به یک خودروی هیبریدی با مصرف سوخت پایین و نیاز داشته باشید چه یک سدان اسپرت چهارچرخ محرک برای پیست، گیربکسهای CVT عملکرد مناسب و قابلقبولی خواهند داشت.