داستان اسپیرا، سوپراسپرت کرهای با موتور V6 هیوندای که رقیب لوتوس بود

پدال/ اسپیرا سوپراسپرت موتور وسط کرهای با بدنهٔ فیبر کربنی و پیشرانهٔ V6 توربوشارژ هیوندای بود که رقیبی برای لوتوس محسوب میشد اما عمر کوتاهی داشت.
در صنعت خودروسازی، کره جنوبی کشوری نیست که به ساخت سوپراسپرت شهرت داشته باشد اما یک شرکت گمنام بنام اولیم (Oullim) در اواخر دههٔ 2000 تصمیم گرفت به این عرصه وارد شود و سوپراسپرتی بنام اسپیرا تولید کرد. این خودرو در ابتدا قرار بود با موتور V8 فورد عرضه شود.
سوپراسپرت ساخت کره جنوبی
قبل از اینکه اسپیرا تحت برند اولیم عرضه شود، توسط شرکت کرهای پروتو موتورز توسعه یافته بود. پروتو موتورز در سال 1997 تأسیس شد و عمدتاً در زمینه اتاقسازی فعالیت داشت. یکی از معروفترین پروژههای پروتو موتورز، ساخت بدنه و طراحی اقدامات ایمنی برای لیموزین رئیسجمهور کره جنوبی بود که بر پایه هیوندای اکوس ساخته شد. کمی پس از طراحی اسپیرا، این شرکت کوچک توسط اولیم خریداری شد. این خودرو نظر دونگ-هیوک پارک، کارآفرین معروف حوزه فناوری اطلاعات را جلب کرد و باعث شد به فکر خرید پروتو موتورز بیفتد. پس از نهایی شدن این خرید، پارک شرکت اولیم موتورز را تأسیس و برای ادامهٔ پروژهٔ ناتمام اسپیرا سرمایهگذاری هنگفتی اختصاص داد.
تا آن زمان، اسپیرا که به موتور V8 مجهز بود، دو بار در سالهای 2000 و 2004 درحالیکه که هنوز تحت کنترل پروتو موتورز بود، به نمایش عمومی درآمده بود اما پسازاینکه اولیم حقوق اسپیرا را به دست گرفت و پروژه با سرعت بیشتری پیش رفت و تولید برای سال 2008 برنامهریزی شد. بااینحال، اولیم بیسروصدا یکی از مهمترین ویژگیهای اسپیرا یعنی موتور V8 فورد را حذف کرد و نسخهٔ تولیدی این سوپرکار کرهای با پیشرانهٔ V6 هیوندای عرضه شد.
مشخصات فنی
هرچند حذف موتور V8 ناامیدکننده بود اما اولیم اطمینان داد که موتورهای V6 برای اسپیرا قدرت قابلتوجهی ارائه کنند. این خودرو قرار بود در هشت نسخهٔ مختلف تولید شود که شامل اسپیرا N، اسپیرا S، اسپیرا توربو، اسپیرا EX، اسپیرا آیکونیک، اسپیرا کرگیت N، اسپیرا کرگیت توربو اسپیرا کرگیت EX تولید شود. نسخهٔ پایهٔ اسپیرا N از موتور 2.7 لیتری V6 تنفس طبیعی از خانواده لامبدا هیوندای استفاده میکرد که تنها 175 اسب بخار قدرت داشت و شتاب صفرتاصد 6.8 ثانیه داشت اما اسپیرا در مدلهای بالاتر با نسخهٔ توربوشارژ همین موتور ارائه میشد که از 390 اسب بخار در اسپیرا S تا 500 اسب بخار در اسپیرا EX و آیکونیک تولید میکرد.
نسخههای کرگیت اما به موتور 3.8 لیتری V6 از خانوادهٔ لامبدا مجهز بودند که از 305 اسب بخار در نسخهٔ کرگیت N تا 600 اسب بخار در نسخهٔ کرگیت EX تولید میکرد و در قویترین نسخه شتاب صفرتاصد 3.5 ثانیهای را فراهم میکرد. اسپیرا خودرویی موتور وسط بود و نیروی موتور را به چرخهای عقب انتقال میداد. اولیم اما در انتخاب گیربکس با مشکلاتی مواجه شد زیرا موتورهای لامبدای هیوندای با گیربکس دستی سازگار نبودند و تمام مدلهای هیوندای و کیا که از این موتورها استفاده میکردند، گیربکس اتوماتیک داشتند؛ بنابراین، اولیم مجبور شد گیربکس دستی شش سرعته خود را توسعه دهد. هر دستگاه اسپیرا بهصورت دستی در کارخانه اولیم ساخته شد و بدنه آن از ترکیبی از فیبر کربن استفاده میکرد تا وزن را به حداقل برساند. سیستم تعلیق کاملاً مستقل بود و سیستم ترمز آن شامل دیسکهای خنکشونده با کالیپرهای چند پیستونهٔ بزرگ بود.
داخل
در داخل اسپیرا، برخلاف ظاهر خشن بیرونی، فضایی بسیار راحتتر از آنچه انتظار میرفت طراحی شده بود. تریم استاندارد داخلی شامل صندلیهای چرمی با رنگ بژ بود. همچنین، یک سیستم سرگرمی با صفحهنمایش لمسی و ویژگیهای مخصوص مسابقه مانند کمربندهای ایمنی پنج نقطهای ارائه میشد. همچنین مورد انتظار در یک خودروی مدرن مانند کولر و شیشههای برقی نیز وجود داشتند.
سرنوشت اسپیرا
باوجوداینکه اسپیرا به مدت نه سال تولید شد اما وضعیت مالی اولیم چندان خوب نبود. اگرچه آمار فروش دقیقی وجود ندارد، اما اسپیرا بهاندازه دیگر خودروهای اسپرت بازار آن زمان کره جنوبی فروش نداشت. به دلیل هزینه بالای ساخت دستساز یک خودروی اسپرت سفارشی، اولیم در سال 2017 یعنی 11 سال پس از خرید اسپیرا از پروتو موتورز، ورشکست شد. بدین ترتیب، تولید اسپیرا هم خاتمه پیدا کرد. در آن زمان، اولیم روی طراحی اولیه نسخه الکتریکی اسپیرا کار میکرد که این پروژه نیز متوقف شد. بااینحال، در سال 2023، اولیم اعلام کرد که با مدل جدید اسپیرا 2 بازمیگردد اما تا زمان نگارش این متن، خبر بیشتری درباره نسل بعدی اسپیرا منتشر نشده است.