نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

موتور زونتس Z4 249 X ؛ مشخصات فنی و امکانات

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
موتور زونتس Z4 249 X ؛ مشخصات فنی و امکانات

آخرین خودرو/ زونتس Z4 249 X یکی از موتور سیکلت‌های کلاس نیکد محسوب می‌شود که توسط کویر موتور عرضه شده است و ما به ارائه اطلاعاتی درباره آن می‌پردازیم.
 
به طور کلی موتور سیکلت‌های زونتس محصولی از کشور چین هستند و در این کشور به تولید می‌رسند. شرکت تولید کننده موتور سیکلت‌های این برند، شرکت هاوجیانگ نام دارد که در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده و توانسته موتور سیکلت‌های مختلف و متنوعی را به بازار عرضه کند. معمولا این برند موتورسیکلت‌های با کیفیتی را تولید می‌کند و به همین دلیل در کشور چین از جمله برندهای پرطرفدار محسوب می‌شود و در بازار ایران نیز محصولات آن مورد استقبال قرار گرفته است. در اکثر طراحی‌های موتور سیکلت‌های زونتس، شاهد یک الگوی خاص هستیم و به طور کلی طراحی‌ها متفاوت دیده می‌شوند. این قضیه در مورد موتور سیکلت زونتس Z4 249 X نیز صدق می‌کند و این موتور سیکلت یک موتور سیکلت جذاب در کلاس نیکد است.

طراحی ظاهری زونتس Z4 249 X

نمای ظاهری موتور سیکلت زونتس Z4 249 X به صورت اسپرت، عضلانی و تهاجمی طراحی شده است و به طور کلی در طراحی آن شاهد خطوط تیز هستیم. این موتور سیکلت در رنگ‌های آبی، سفید، مشکی و همچنین به صورت ترکیبی در رنگ قرمز- مشکی عرضه می‌شود و در بدنه آن شاهد استیکرهایی هستیم. در نمای جلویی موتور سیکلت زونتس Z4 249 X، چراغ‌‌ها به صورت مجزا طراحی شده‌اند و چراغ اصلی در مرکز قرار گرفته و دیلایت‌ها به صورت ال ای دی در اطراف چراغ اصلی هستند؛ چراغ‌های راهنما نیز در راست و چپ و در بدنه موتور تعبیه شده‌اند.

یک وایند شیلد دودی با ابعاد متوسط در قسمت جلویی موتور برای جلوگیری از وزش باد شدید و گرد و خاک تعبیه شده است. وایند شیلد یا بادگیر این موتور سیکلت صورت الکتریکی عمل می‌کند و توسط دکمه‌های کنترلی که بر روی فرمان قرار گرفته است، می‌توانید این بادگیر را باز و بسته کنید. به طور کلی طراحی این بادگیر به صورت آیرودینامیک انجام شده و زمانی که نیروی باد از سمت روبرو عبور می‌کند، از این نیرو کاسته می‌شود و باد به سمت بالا می‌رود. یک رابط بازویی آلومینیومی نیز برای این بادگیر نصب شده که می‌تواند به جذابیت نمای جلویی بیفزاید.

فرمان این موتور سیکلت مانند بسیاری از موتور سیکلت‌های دیگر از نوع لوله‌ای است و با هیچ فلاپی پوشانده نشده است و کلیدهای آن در راست و چپ قرار گرفته‌اند. آینه‌ها هماهنگ با طراحی بدنه موتور سیکلت روی فرمان قرار دارند و دید خوبی را در اختیار راکب قرار می‌دهند. صفحه کیلومتر این موتور سیکلت یک صفحه نمایش رنگی از نوع تی اف تی است که به صورت دستی و خودکار می‌توان روشنایی آن را تنظیم کرد و ۴ تم اینترفیس نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در این صفحه نمایش چراغ‌های هشدار و میزان بنزین، میزان دمای موتور، سرعت، مسافت طی شده و حتی ساعت نمایش داده می‌شود. با استفاده از این صفحه نمایش و اپلیکیشن هوشمند زونتس Z4 249 X می‌توانید با بلوتوث تلفن همراه خود کارکردهای جدیدی را به صفحه نمایش افزوده و از امکاناتی مثل مسیریابی، محتوای صوتی و تصویری بهره‌مند شوید.

دو درگاه usb با قابلیت شارژ سریع نیز در این موتور سیکلت تعبیه شده است و می‌توانید تلفن همراه خود را با جریان الکتریکی ۲.۱ آمپری موتور سیکلت شارژ کنید. طراحی درگاه‌های شارژ ضد رطوبت، ضد آب و ضد لرزش هستند و در حین حرکت می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. باک زونتس Z4 249 X یک باک تک جداره گالوانیزه محسوب می‌شود که ۱۹ لیتر ظرفیت دارد و می‌تواند تجربه سواری خوب و طولانی را برای شما فراهم کند.  زین این موتور سیکلت نسبتا بزرگ محسوب می‌شود و توسط شرکت تایو طراحی شده که با فناوری قالب‌ریزی ضد کف ابر تولید شده و در طول زمان دچار چروک و آسیب نخواهد شد. در قسمت ترک نشین تا حدودی فضای محدودی وجود دارد و در انتهای آن یک دنباله یا دستگیره برای حفظ تعادل ترک نشین تعبیه شده است و به طور کلی ارتفاع زین از سطح زمین ۷۹۵ میلی‌متر محسوب می‌شود که تا حدودی مناسب به نظر می‌رسد.

جرم خشک موتور سیکلت زونتس Z4 249 X، ۱۷۶ کیلوگرم گزارش شده است که با احتساب مایعات می‌تواند افزایش پیدا کرده و سنگین‌تر شود. ابعاد موتور سیکلت زونتس Z4 249 X به شرح زیر است:

طول: ۲۰۵۰ میلی‌متر _ عرض: ۸۰۷ میلی‌متر _ ارتفاع: ۱۳۹۰ میلی‌متر

مشخصات فنی زونتس Z4 249 X

موتور سیکلت زونتس Z4 249 X از یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و چهار سوپاپ مجهز به سیستم DOHC بهره می‌برد و حجم آن ۲۴۹ سی سی گزارش شده است. این انجین قادر است ۱۵.۸۹ کیلووات یا به عبارتی ۲۱.۶ اسب بخار قدرت را در ۷۵۱۵ دور بر دقیقه تولید کند. انتقال قدرت در این موتور سیکلت توسط یک جعبه دنده دستی شش سرعته صورت می‌گیرد و از یک کلاچ چند صفحه‌ای غوطه ور در روغن بهره می‌برد. سیستم استارت در این موتور سیکلت از نوع الکتریکی است و سیستم سوخت رسانی آن انژکتور الکترونیکی efi محسوب می‌شود و به طور کلی موتور سیکلت دارای سطح آلایندگی یورو ۴ است. در این موتور سیکلت، برای سیستم تعلیق جلو از کمک فنر دوشاخ هیدرولیک تلسکوپی استفاده شده و برای سیستم تعلیق عقب از کمک فنر مونوشوک گازی بهره برده‌اند. در سیستم تعلیق عقب یک کیسه هوا تعبیه شده و هدف از چنین سیستمی کاهش میزان دمای روغن هیدرولیک بوده است. با استفاده از این سیستم تعلیق در بخش عقب در سرعت‌های بالا شاهد ضربه‌گیری بیشتری خواهید بود و علاوه بر آن نیتروژن تعبیه شده می‌تواند عملکرد فنر هوایی درون شوک را چند برابر کند. در حالت کلی هدف از چنین طراحی افزایش راحتی راکب و ترک نشین آن بوده است.

در سیستم ترمز موتور سیکلت زونتس Z4 249 X شاهد افزایش ابعاد در دیسک ترمز هستیم که باعث می‌شود تا ترمزگیری قوی‌تر صورت بگیرد و به طور کلی پیوستگی ترمزگیری مشخص شود. برای سیستم ترمز جلو و عقب از دیسک استفاده شده و هر دوی دیسک‌ها به ترمز ضد قفل abs مجهز شده‌اند. سایز تایر جلو ۷۰/۱۱۰ و سایز تایر عقب ۶۰/۱۵۰ یا ۶۰ /۱۶۰ است که هر دو بر روی رینگ‌های ۱۷ اینچی نسبتا جذاب سوار شده‌اند.

تجربه سواری و رانندگی با زونتس Z4 249 X
صدای موتور سیکلت زونتس Z4 249 X هنگام روشن شدن و حتی حین حرکت جذاب به گوش می‌رسد و زین آن در بخش راکب سواری نسبتا نرمی دارد، ولی در بخش ترک نشین این قضیه صدق نمی‌کند. زین طراحی ارگونومیکی دارد و می‌تواند در طول مسیر راحتی راکب را تامین کند و با ارتفاع نسبتا مناسب خود هندلینگ مناسبی را فراهم نماید. با توجه به ظرفیت بالای مخزن سوخت این موتور سیکلت می‌توانید مسافت نسبتا طولانی را با آن طی کنید. مصرف سوخت این موتور در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳.۴۱ لیتر محسوب می‌شود که تا حدودی میزان بالایی به نظر می‌رسد. نهایت سرعت گزارش شده برای این موتور، ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت محسوب می‌شود که برای یک موتور سیکلت کلاس نیکد سرعت مناسبی است.

سیستم ترمز موتور سیکلت زونتس Z4 249 X، با توجه به اینکه از نوع دیسکی است و تغییراتی در آن لحاظ شده، می‌تواند همراه با سیستم abs ایمنی راکب و ترک نشین را فراهم کند. سیستم تعلیق نیز با توجه به مجهز بودن به مونوشوک مرکزی عقب با مخزن گاز نیتروژن ضربه‌گیری مناسبی را ارائه می‌دهد و در نهایت سواری نرمی را فراهم می‌کند. استایل نشستن روی این موتور سیکلت مشابه استایل نشستن روی سایر موتور سیکلت‌های کلاس نیکد محسوب می‌شود و در حالت کلی راکب می‌تواند تجربه سواری خوبی را داشته باشد.

رقبای زونتس Z4 249 X
با توجه به اینکه موتور سیکلت زونتس Z4 249 X یک موتور سیکلت در کلاس نیکد است، بهتر است به دنبال رقبایی از این کلاس باشیم. به عنوان مثال موتور سیکلت دوک ۲۴۹ سی سی می‌تواند رقیب مناسبی برای این موتور سیکلت باشد. علاوه بر آن موتورسیکلت‌های اینازوما، یاماها ۲۵۰ و کاوازاکی ۲۵۰ نیز به عنوان موتور سیکلت‌های کلاس نیکد رقیب مناسبی برای زونتس Z4 249 X هستند.

نقاط ضعف و مثبت موتور زونتس Z4 249 X و جمع بندی
مزایا:
راحتی زین در بخش راکب، سیستم تعلیق مناسب، مجهز به سیستم ABS

معایب:
مصرف سوخت نسبتا بالا، محدودیت دسترسی به قطعاتی مثل فلاپ، محدودیت فضا در بخش ترک نشین

در پایان باید بگوییم موتور سیکلت زونتس Z4 249 X از جمله موتور سیکلت‌هایی است که طراحی ظاهری نسبتا جذابی دارد و با طراحی عضلانی خود می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. این موتور سیکلت از یک انجین ۲۴۹ سی سی بهره‌مند است و عملکرد انجین آن تا حدودی مطلوب به نظر می‌رسد. آپشن‌های موتور سیکلت زونتس زد فور ایکس نسبت به بسیاری از موتور سیکلت‌های موجود در بازار ایران بیشتر است و سواری این موتور سیکلت تا حدودی نرم محسوب می‌شود. به طور کلی با توجه به مشخصات ارائه شده و اطلاعات مربوط به زونتس Z4 249 X می‌توان گفت که این موتور می‌تواند گزینه مطلوبی برای سواری در کلاس نیکد باشد.

به نظر شما زونتس  Z4 249 Xکلاس نیکد ارزش خرید دارد؟ نظر شما درباره این محصول زونتس چیست؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره