بیوایدی حکمران دریا شد

ایسنا/ در حالی که «تسلا» با مشکل کمبود شدید کشتی برای تحویل خودروهای برقیاش مواجه شده، شرکت بیوایدی، راه حل جدیدی طراحی کرد.
شرکت بیوایدی (BYD)، که سال میلادی جاری در مسیر پیشی گرفتن از «تسلا» به عنوان برترین فروشنده خودروهای برقی در جهان است، در سال ۲۰۲۲ تصمیم گرفت ناوگانی متشکل از هفت کشتی غول پیکر بسازد که هر کدام قادر به حمل هزاران خودرو باشند.
برخلاف اکثر رقبای غربی خود که معمولا در کشتیهای حمل خودرو که توسط شرکتهای کشتیرانی اداره میشوند، فضا میخرند، بیوایدی با حذف واسطه، برنامههای بلندپروازانه برای فروش نیمی از خودروهایش در خارج از چین تا سال ۲۰۳۰ را دو چندان کرده است. تعداد ۶ کشتی غولپیکر بیوایدی در سال میلادی گذشته، وارد فعالیت شدهاند.
دادههای بهدستآمده بیزینس اینسایدر از اپلیکیشن ارائهدهنده خدمات ردیابی کشتی «مارین ترافیک»، نشان میدهد که چگونه این خودروساز چینی با توجه به رقابت با «تسلا» و پیشی گرفتن از خودروسازان قدیمی، از این ناوگان برای پیشبرد توسعه بینالمللی بیسابقه استفاده میکند.
خودروهای برقی در دریاهای آزاد
کشتی «بی وای دی اکسپلورر شماره یک» (BYD Explorer No.۱) با طول ۲۰۰ متر، اولین کشتی بیوایدی بود که در ژانویه ۲۰۲۴ به آب انداخته شد. کشتی «ژنگژو» (Zhengzhou) که میتواند تا ۷۰۰۰ وسیله نقلیه را حمل کند، هفتمین کشتی بود که در جولای به ناوگان پیوست. «شنزن» (Shenzhen)، بزرگترین کشتی در ناوگان این شرکت است که ظرفیت حمل بیش از ۹۰۰۰ وسیله نقلیه را دارد و یکی از بزرگترین کشتیهای حمل خودرو در جهان به شمار میرود.
شرکت بیوایدی در نیمه اول سال ۲۰۲۳، تنها ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در برزیل فروخته است. طبق دادههای فدراسیون ملی توزیع خودروهای برزیل، این شرکت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، بیش از ۵۶ هزار دستگاه خودرو در آنجا فروخته است. این رقم بیشتر از نیسان، رنو و فورد است و باعث شده است که شرکت بیوایدی در یکی از سریعترین بازارهای رو به رشد خودروهای برقی جهان، جایگاه غالب را به خود اختصاص دهد.
فروش بیوایدی در اروپا، در نیمه اول سال میلادی جاری، بیش از ۳۰۰ درصد بیشتر از نیمه اول سال ۲۰۲۴ بود. این خودروساز چینی برای اولین بار در آوریل، خودروهای تمام برقی بیشتری نسبت به «تسلا» در اروپا فروخت و فروش جهانی خودروهای برقی آن در سه فصل گذشته از «تسلا» پیشی گرفته است.
استراتژی بیوایدی، صنعت حمل ونقل خودرو را که از نظر تاریخی تحت سلطه تعداد انگشتشماری از شرکتهای حمل ونقل معتبر بوده است، متحول میکند. شرکتهای کشتیرانی بزرگ، فضای روی کشتیهای خود را به چندین شرکت میفروشند، سپس سعی میکنند در بندر توقف کنند و برای سفرهای برگشت بار تحویل بگیرند، اما استراتژی بیوایدی این است که مستقیما حرکت کند، تعداد زیادی از خودروهای برقی را در یک یا دو بندر مقصد تخلیه کند و اغلب خالی به چین بازگردد.
«استفان دایر»، مدیر عامل شرکت مشاوره خودرو آلیکس پارتنر، گفت: انگیزه صنعت خودروهای برقی چین برای گسترش به خارج از کشور، ناشی از یک جنگ قیمتی بیپایان در داخل کشور است، زیرا بیش از ۱۰۰ برند خودروهای برقی در رقابتیترین بازار خودروی جهان با یکدیگر رقابت میکنند.
بیوایدی میتواند با افزایش فروش کنار بیاید. فروش این خودروساز در جولای، برای اولین بار در سال میلادی جاری کاهش یافت و هدف این خودروساز برای فروش ۵.۵ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۵ را کاهش داد.
تصمیم بیوایدی برای اداره کشتیهایش، ریشه در کمبود عرضه پس از کووید بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ داشت.
بخش کلیدی فرمول بیوایدی برای ساخت سریعتر و ارزانتر خودروهای برقی نسبت به رقبایش، کنترل بر زنجیره تامین است. این شرکت تقریبا تمام قطعاتش را تولید میکند.
بیوایدی، تنها شرکت چینی تولیدکننده خودروهای برقی نیست که در حوزه حمل ونقل دریایی عمیق فعالیت میکند. رقیبانی مانند «سایک موتورز» ناوگانهای بزرگتری ساختهاند و پیشبینی شده است که سهم ناوگان جهانی حمل خودرو در دریا که توسط شرکتهای چینی کنترل میشود، در چند سال آینده، از ۱۰ تا ۱۵ درصد، به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.
بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، ناوگان بیوایدی هیچ نشانهای از کاهش سرعت نشان نمیدهد. طبق آمار این شرکت، صادرات ماهانه خودرو این خودروساز در جولای تقریبا سه برابر بیشتر از سال گذشته بوده است و کشتیهایش تاکنون ۶ سفر به اروپا انجام دادهاند.