نیسان و یک تصمیم سخت دیگر؛ تعطیلی دو مرکز طراحی بزرگ در آمریکا و برزیل

آخرین خودرو/ شرکت نیسان در ادامه برنامه سختگیرانه خود برای کاهش هزینهها، تصمیم گرفته دو مرکز طراحی مهم خود را تعطیل کند. این مراکز عبارتند از استودیوی NDA در سن دیگو کالیفرنیا و استودیوی NDLA در سائوپائولو برزیل. در کنار تعطیلی این مراکز، بخشی از فعالیتهای دپارتمان نوآوری و خلاقیت نیسان در انگلستان و ژاپن نیز کوچکسازی خواهد شد.
بازآرایی جهانی مراکز طراحی نیسان
به گفته نیسان، مرکز آتسوگی در ژاپن به عنوان استودیوی اصلی طراحی جهانی فعالیت خواهد کرد. همچنین، استودیو سیکس در لس آنجلس به مرکز اصلی طراحی مدلهای آمریکایی نیسان و اینفینیتی تبدیل میشود. استودیوی لندن نیز همچنان مسئول پشتیبانی از بازارهای آفریقا، خاورمیانه، هند، اروپا و اقیانوسیه خواهد بود و در همکاری نزدیک با رنو فعالیت خواهد کرد.
در چین، استودیوی شانگهای به عنوان قطب اصلی طراحی برای بازار داخلی باقی خواهد ماند و بخش Creative Box در توکیو همچنان مسئول پروژههای تجربهمحور در زمینه طراحی برند و سبک زندگی خواهد بود.
کاهش نیرو در ابعاد گسترده
اگرچه تعداد دقیق نیروی کار اخراجی اعلام نشده، اما ایوان اسپینوزا مدیرعامل جدید نیسان، تأیید کرده این تغییرات بخشی از برنامه تعدیل ۲۰ هزار نفری کارکنان است. به نیسان هدف از تجمیع مراکز طراحی در قالب پنج هاب، نه تنها کاهش هزینهها، بلکه دستیابی به تصمیمگیری سریعتر، همکاری خلاقانهتر و واکنشهای انعطاف پذیرتر در مقابل تغییرات بازار است. این فرایند تا پایان مارس ۲۰۲۶ تکمیل خواهد شد.
برنامههای ریاضتی؛ از سادهسازی طراحی تا کاهش پلتفرمها
این تغییرات چندان غافلگیرکننده نیستند. چند ماه پیش، نیسان از طرحی با عنوان «سادهسازی طراحی» پرده برداشت که هدف آن کاهش هزینهها به میزان ۶۰ میلیارد ین (۴۰۹ میلیون دلار) بود. این طرح همچنین شامل کاهش ۷۰ درصدی پیچیدگی قطعات در قالب برنامه بزرگ Re:Nissan میشود.
نیسان تأکید کرده که این استراتژی جدید روند توسعه خودرو را نیز متحول خواهد کرد. برای مثال، مدت زمان طراحی یک خودروی نسل جدید به ۳۷ ماه کاهش مییابد. این رقم ۱۵ ماه سریعتر از گذشته است. همچنین، توسعه مدلهای مشتق شده تنها ۳۰ ماه طول خواهد کشید، یعنی ۲۰ ماه کمتر از قبل. از دیگر تغییرات مهم، باید به کاهش تعداد پلتفرمها از ۱۳ عدد به ۷ مورد تا اواسط دهه آینده اشاره کنیم. این اقدام علاوه بر صرفهجویی مالی، فرایند تولید و توسعه را نیز سادهتر خواهد کرد.
آیندهای سخت و پر از چالش برای نیسان
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که این تصمیمات گرچه دردناک هستند، اما برای بقا و بازسازی جایگاه نیسان در بازار جهانی ضروری به نظر میرسند. بدون چنین اصلاحاتی، نیسان در وضعیت شکنندهتری قرار میگرفت. به نظر میرسد این تغییرات در کوتاهمدت دشوار باشند، اما میتوانند در بلندمدت ثبات بیشتری برای خودروساز ژاپنی به ارمغان بیاورند.