نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

زونتس Z4 249 T ؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
زونتس Z4 249 T ؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

آخرین خودرو/ زونتس از جمله شرکت‌های تولید کننده موتور سیکلت محسوب می‌شود و زونتس Z4 249 T یکی از محصولات یا به عبارتی موتورهای این برند است.

شاید اگر به سال‌ها پیش بازگردیم فکر نکنیم که برندهای چینی بتوانند از جمله برندهای با کیفیت در صنعت موتور سیکلت محسوب شوند. با وجود این برندهایی مثل CF و همچنین زونتس با ورود به بازار ایران توانسته‌اند به عنوان یک محصول چینی، کیفیت را به نمایش بگذارند. در گذشته شاهد حضور موتورسیکلت زونتس ۲۵۰ در ایران بوده‌ایم و این موتور سیکلت از جمله محصولات پرفروش بازار محسوب می‌شد و با توجه به همین مسئله زونتس Z4 249 T نیز می‌تواند در بازار ایران فروش موفقیت آمیزی داشته باشد. به طور کلی محصولات جدید زونتس دارای آپشن‌های متعدد و طراحی‌های نسبتا جذابی هستند و می‌توانند توجه بازار را به سمت خود جلب کنند. موتور سیکلت زونتس Z4 249 T از جمله موتور سیکلت‌های سبک ادونچر یا تراول محسوب می‌شود که نسخه اصلی آن ۳۱۰ یا ۳۵۰ سی سی است، ولی در ایران شاهد نسخه ۲۴۹ سی سی این موتور سیکلت هستیم. توجه داشته باشید که کاهش حجم انجین می‌تواند در بازده و عملکرد موتور سیکلت تاثیرگذار باشد، ولی در هر صورت با بررسی مشخصات این موتور سیکلت می‌توانید درباره آن تصمیم بهتری بگیرید. ما در این مقاله به بررسی مشخصات ظاهری، مشخصات فنی، سواری و همچنین رقبای این موتور سیکلت خواهیم پرداخت.

طراحی و ظاهر موتورسیکلت زونتس Z4 249 T

طراحی‌های موتور سیکلت‌های زونتس معمولا جذاب هستند و این مسئله در مورد زونتس Z4 249 T نیز صدق می‌کند‌. تا حدودی می‌توان گفت طراحی ظاهری این موتور سیکلت بی‌عیب و نقص محسوب می‌شود و می‌توانید این موتور سیکلت را در رنگ‌های مختلفی مثل مشکی-زرد، نارنجی-مشکی و همچنین مشکی تهیه کنید. در نمای جلویی زونتس Z4 249 T شاهد یک نمای نسبتا متفاوت در بخش چراغ‌ها هستیم، چرا که نمای جلویی نسبت به سایر موتور سیکلت‌های کلاس ادونچر متفاوت ظاهر شده است. چراغ‌های این موتور سیکلت کشیده هستند و در کاسه چراغ اصلی نور معمولی و نور بالا تعبیه شده و راهنماهای ال ای دی در دو طرف بدنه قرار گرفته‌اند. به طور کلی چراغ‌های جلو از چهار عدسی تشکیل می‌شود که توان آن‌ها ۳۰ وات است و می‌تواند در تاریکی مسافت نسبتا طولانی را روشن کند. یکی از خلاقیت‌های مربوط به بخش چراغ در این موتور سیکلت تابش انکساری چراغ جلو محسوب می‌شود، چرا که اگر روبروی آن قرار بگیرید فکر می‌کنید که خاموش است در حالتی که هرچه از آن فاصله داشته باشید متوجه روشن بودن چراغ خواهید.

یک بادگیر الکتریکی روی زونتس Z4 249 T تعبیه شده است که با استفاده از دکمه می‌توان آن را باز و بسته کرد و طراحی آیرودینامیک آن باعث می‌شود که نیروی باد به سمت بالا هدایت شود. یک رابط بازویی از آلیاژ آلومینیوم نیز روی این بادگیر الکتریکی قرار گرفته و زیبایی آن را دوچندان کرده است. اگر توجهی به فرمان داشته باشیم شاهد یک فرمان شلوغ خواهیم بود و آپشن‌های متعددی در این بخش وجود دارند. فرمان این موتور سیکلت یک فرمان لوله‌ای محسوب می‌شود که به سمت عقب شیب پیدا کرده و می‌تواند تسلط راکب روی موتور سیکلت را فراهم کند. با توجه به اینکه بیشتر بخش‌های زونتس Z4 249 T عملکرد برقی دارند، شاهد دکمه‌های متعددی روی فرمان هستیم و در سمت راست دکمه روشن خاموش چراغ، کیل سوئیچ، استارت، کلید تنظیم حالت‌های کنترل قدرت، کلید فعال‌سازی کیلس، کلید درب باک و کلید باز کردن زین قرار گرفته است. در سمت چپ نیز کلید تعویض نور پایین به نور بالا، بوق، فلاشر، کلید تنظیم طلق محافظ باد، کلید تنظیمات کیلومتر، کلید تنظیم حالت‌های رانندگی و کلید پسینگ قرار گرفته‌اند‌.

صفحه کیلومتر این موتور، یک صفحه کیلومتر دیجیتالی تی اف تی محسوب می‌شود که طراحی گرافیکی جذابی دارد و ۴ تم مختلف برای آن در نظر گرفته شده است. نور پس زمینه با توجه به شرایط محیطی شما قابلیت تنظیم دارد و می‌توانید با اتصال تلفن همراه خود از آپشن‌های دیگر این صفحه کیلومتر نیز بهره‌مند شوید. در صفحه کیلومتر این موتور اطلاعات متعددی مثل ساعت، کیلومتر طی شده، میزان سرعت، میزان دمای انجین، میزان بنزین و چراغ‌های هشدار نمایش داده می‌شوند. برای استارت زدن این موتور نیازی به سوئیچ وجود ندارد و موتور سیکلت زونتس Z4 249 T از سیستم کیلس بهره‌مند شده و شما می‌توانید با استفاده از ریموت، موتور سیکلت را روشن کنید. البته با توجه به آپشن‌های متعددی که در این موتور تعبیه شده است، وجود سیستم کیلس چندان آپشن عجیبی به نظر نمی‌رسد. با توجه به اینکه با یک موتور سیکلت کلاس ادونچر روبرو هستیم، طبیعی است که موتور سیکلت ظرفیت باک زیادی داشته باشد. این موتور سیکلت دارای یک مخزن سوخت ۱۹ لیتری است و می‌تواند سواری خوبی را در مسافت‌های طولانی برای شما فراهم کند. میزان مصرف سوخت این موتور سیکلت دو و نیم الی ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر محسوب می‌شود که می‌تواند به راحتی ۵۰۰ الی ۶۰۰ کیلومتر را با یک باک پر طی کند.

یک گارد یا محافظ برای موتور سیکلت در نظر گرفته شده که هنگام برخورد می‌تواند از فلاپ‌ها، انجین و همچنین باک محافظت نسبتا خوبی را به عمل آورد. در بخش زین این موتور سیکلت نیز شاهد خلاقیت در طراحی هستیم و بافت زین این موتور سیکلت طراحی جذابی دارد. زین زونتس Z4 249 T با خاصیت ضد لغزش طراحی شده و در هنگام شتاب‌گیری شاهد لغزش راکب یا ترک نشین نخواهیم بود. ارتفاع زین از سطح زمین ۸۳ سانتی‌متر است که تا حدودی ارتفاع مناسبی محسوب می‌شود، ولی می‌تواند برای افراد با قد کوتاه چالش برانگیز باشد. در اطراف زین ترک نشین شاهد دستگیره‌هایی هستیم که طراحی جالبی دارند و می‌توانند برای حفظ تعادل ترک نشین و حتی بستن باکس مسافرتی کاربردی باشند.

برخلاف بسیاری از موتورسیکلت‌های کلاس ادونچر در این موتور سیکلت شاهد حضور جک وسط نیستیم و طراحی اگزوز آن به صورت دوتایی است که نسبتا جذاب دیده می‌شود. چراغ‌های عقب نیز مانند چراغ‌های جلو جذاب طراحی شده‌اند و در بخش عقب نیز شاهد چراغ‌های ال ای دی پرنور با کارکرد هشداری هستیم. وزن خشک زونتس Z4 249 T ۱۶۴.۳ کیلوگرم محسوب می‌شود که با توجه به سبک این موتور سیکلت معقول به نظر می‌رسد، ولی در هر صورت برای هندلینگ چالش‌هایی را ایجاد خواهد کرد.

ابعاد زونتس Z4 249 T به شرح زیر است:

طول(میلی‌متر)عرض(میلی‌متر)ارتفاع(میلی‌متر)
۲۰۵۲۸۰۰۱۱۲۲

مشخصات فنی زونتس Z4 249 T

در زونتس Z4 249 T شاهد یک انجین چهار زمانه، تک سیلندر و چهار سوپاپ از نوع DOHC هستیم که ۲۴۹ سی‌سی ظرفیت دارد. نسبت تراکم این انجین ۱۲.۵ به یک گزارش شده است که تا حدودی یک نسبت تراکم بالا محسوب می‌شود و سیستم سوخت رسانی آن از نوع انژکتور برقی ساخت بوش است. این انجین قادر است ۲۱.۶ اسب بخار قدرت را در ۷۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند که تا حدودی قدرت نسبتا کمی برای یک موتور با حجم انجین ۲۵۰ سی سی محسوب می‌شود. این موتور سیکلت به سیستم خنک کننده روغن خنک مجهز است و سیستم انتقال قدرت آن جعبه دنده دستی ۶ سرعته با کلاچ چند صفحه‌ای غوطه ور در روغن است. در موتور سیکلت زونتس Z4 249 T شاهد شاسی‌های الماسی از آلیاژ فولادی هستیم و به طور کلی طراحی شاسی‌ها همانند یک بازوی شناور مشاهده می‌شود که به صورت یک طرفه به چرخ عقب متصل شده و جذابیت بیشتری به موتور سیکلت بخشیده است. در سیستم تعلیق جلو شاهد کمک فنر دوشاخ هیدرولیک تلسکوپی هستیم و برای سیستم تعلیق عقب از کمک فنر مونوشوک گازی استفاده شده است‌. ترمزهای جلو و عقب هر دو از نوع دیسکی هستند و به سیستم abs مجهز شده‌اند. سایز تایر جلو در این موتور سیکلت ۱۱۰/۷۰ محسوب می‌شود و در تایر عقب شاهد سایز ۱۵۰/۶۰ یا ۱۶۰/۶۰ هستیم که هر دو تایر بر روی رینگ‌های نسبتا جذاب ۱۷ اینچی تعبیه شده‌اند‌.

تجربه سواری و رانندگی با زونتس Z4 249 T

ارتفاع موتور سیکلت زونتس Z4 249 T تا حدودی مناسب محسوب می‌شود و فاصله زین از سطح زمین شاید برای افراد کوتاه قد مشکل ساز باشد، ولی می‌تواند سواری خوبی را برای افراد با قد متوسط و افراد بلند قد فراهم کند. فرمان این موتور سیکلت با ارگونومی مناسبی طراحی شده و می‌تواند هندلینگ مناسبی را در اختیار راکب قرار دهد و علاوه بر آن در زونتس Z4 249 T شاهد یک زین با طراحی مناسب هستیم که در طولانی مدت باعث خستگی راکب و ترک نشین نمی‌شود. علاوه بر این موارد جداره بیرونی منبع اگزوز به گونه‌ای طراحی شده تا به پای ترک نشین حرارت منتقل نکند و با توجه به همین مسئله ترک نشین می‌تواند با خیال راحت پاهای خود را نزدیک اگزوز نگه دارد. ظرفیت نسبتا بالای مخزن سوخت این موتور سیکلت می‌تواند تجربه سواری طولانی را برای شما فراهم کند و شاسی‌ها و سیستم تعلیق آن حتی در زمان برخورد ضربه نیز استحکام بالایی نشان می‌دهند. در کنار تمامی این موارد سیستم ترمز دیسکی یک پکیج مناسب را ارائه می‌دهد و می‌تواند ایمنی سرنشینان را در طول مسیر فراهم کند.

رقبای زونتس Z4 249 T
از رقبای موتور سیکلت زونتس Z4 249 T می‌توان به موتورهایی مثل بنلی ۲۵۰، سوزوکی وی استروم، کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ و حتی کی‌تی‌ام ادونچر ۲۵۰ اشاره کرد.

نقاط ضعف و مثبت زونتس Z4 249 T و جمع بندی
مزایا: ظرفیت باک بالا، سواری نسبتا نرم
معایب: بازده انجین نسبتا پایین، قیمت نسبتا بالا

در پایان باید بگوییم موتور سیکلت زونتس Z4 249 T به عنوان یک موتور سیکلت در کراس ادونچر می‌تواند یک گزینه محبوب برای خرید باشد، ولی بازده انجین آن می‌تواند بسیاری از افراد را از خرید منصرف کند. در هر صورت این موتور سیکلت طراحی جذابی دارد و آپشن‌های متعدد آن می‌توانند بسیاری از نقص‌های آن را بپوشانند. زین موتور سیکلت و سیستم تعلیق و همچنین ترمز آن به نوعی طراحی شده تا بتواند سواری مطلوبی را برای شما فراهم کند.

نظر شما درباره این محصول چینی چیست؟ آیا به نظر شما زونتس Z4 249 T به عنوان یک موتور سیکلت در کلاس ادونچر ارزش خرید دارد؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره