نماد آخرین خبر

آواتار ۱۲ ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
آواتار ۱۲ ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

آخرین خودرو/آواتار ۱۲ سدانی جذاب است که با پیشرانه های تمام الکتریکی و بردافزا (EREV) عرضه شده و قرار است نسخه EREV آن توسط آوا موتور پارس عرضه شود.
معرفی آواتار ۱۲
در صنعت خودروی جهان افراد بسیاری را با ملیت ایرانی می بینیم که در حوزه خود به موفقیت های چشم گیری رسیده اند و باعث افزایش سطح ارتقا در حوزه فعالیت خود شده اند. یکی از معروف ترین و نام آشناترین این افراد، نادر فقیه زاده است ؛ طراحی ایرانی که با طراحی ب ام و سری ۶ به نام خود را بر سر زبان ها انداخت و دانش و استعدادش را به رخ طراحان مطرح کشید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این طراح سرشناس اکنون در یکی از زیر مجموعه های شرکت چانگان فعالیت می کند و طراحی یکی از جذاب ترین سری محصولات این کمپانی، یعنی سری محصولات نشان آواتار (AVATR) را بر عهده دارد. بد نیست بدانید که شرکت آواتار در حقیقت پی همکاری شرکت های چانگان، CATL به وجود آمده و شرکت هواوی نیز در بخش فناوری به این شرکت کمک می کند تا محصولات آن به یک شاهکار مبدل شوند.

یکی از جدیدترین محصولات نشان اَوِتار که طراحی آن حاصل دست پخت نادر فقیه زاده است، AVART 12 نام دارد؛ سدانی جذاب و مدرن که در کلاس و سگمنت E و بر پایه پلتفرم CHN طراحی شده و از سال ۲۰۲۳ بر روی خط تولید این شرکت حضور دارد و قرار است نسخه برد افزا یا EREV آن توسط شرکت آوا موتور پارس در بازار ایران عرضه شود. البته ناگفته نماند که احتمال دارد این سدان جذاب توسط شرکت سایپا نیز در بازار کشور عرضه شود. در ادامه بیشتر به معرفی این خودرو می پردازیم.
طراحی بدنه اوتار ۱۲
قبل از آنکه به طراحی و جزئیات طراحی بدنه اَوِتار ۱۲ بپردازیم باید بگوییم که نادر فقیه یک شاهکار را خلق کرده که چندین ویژگی خاص دارد. اولین ویژگی که در طراحی بدنه این خودرو دیده می شود این است که سبک طراحی جدا از اینکه بسیار بروز است، طراحی بسیار منحصر به فردی را به نمایش می گذارد که برخلاف طراحی بسیاری از خودروهای چینی بی روح نیست.

در نمای جلو این خودرو همان سبک طراحی منحصر به فرد محصولات AVATR را می بینیم که امضای آن فرم طراحی چراغ های باریک C شکل است. از طرفی در این قسمت می توانیم سپر و جلو پنجره یکپارچه را مشاهده کنیم که جلوه بسیار بروز و فضایی را به اوتار یک دو داده اند. از طرفی لوگوی نورانی شرکت اوتار نیز باعث می شود که هر بیننده ای متوجه میزان لوکس بودن این سدان جذاب چینی شود. در کل طراحی بخش جلو با اینکه ساده است اما به خوبی می تواند هویت و جذابیت های طراحی فضایی گونه آواتار یک دو را به نمایش بگذارد.
اگر به نماهای جانبی آواتار ۱۲ نگاهی بیاندازیم به سبک طراحی متفاوت این خودرو در مقایسه با دیگر محصولات AVATR که در ایران عرضه می شوند پی می بریم. به عنوان مثال در این خودرو بر خلاف دیگر محصولات اَوِتار در ایران با یک سدان فست بک روبرو هستیم که شیب سقف و در صندوق عقب به صورت یکپارچه طراحی شده که جلوه بسیار اسپرت و جوان پسندی را به این خودرو داده است. نکته دیگری که در بررسی طراحی نماهای جانبی اوتار ۱۲ خودنمایی می کند استفاده از دوربین به جای آینه های جانبی است که اگر بخواهیم نگاهی منصفانه به آن داشته باشیم، نوعی اضافه کاری مدرن بوده و تنها بیانگر میزان بروز بودن این خودرو است.

در طراحی بخش های عقب شاهد طراحی فضایی گونه هستیم که گرافیک متفاوت چراغ های عقب، به نوعی اثر انگشت سری محصولات AVATR به حساب می آید. نکته بسیار مهمی که در طراحی بخش های عقب می توان دید این است که به دلیل ارتفاع در صندوق و طراحی فست بک AVATR 12، شیشه عقب به طور کامل حذف شده اما راننده می تواند به کمک دوربین های کارشده در زیر اسپویلر فضای پشت خودرو را مشاهده کند.
مشخصات فنی AVATR 12
آواتار ۱۲ در دو نسخه برقی و EREV یا رنج اکستندد در بازار جهانی عرضه می شود. اما آواموتور پارس نسخه EREV را برای بازار ایران در نظر گرفته است که چالش های شارژ آن به مراتب کمتر از نسخه تمام برقی است. یک پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ در این خودرو نقش ژنراتور را بازی می کند و پک باتری لیتیوم آهن فسفاتی را شارژ می کند و یک پیشرانه برقی سوار بر محور عقب با توان ۳۱۰ اسب بخار (۲۳۱ کیلووات) و گشتاور ۳۶۷ نیوتن متر، قوای محرکه خودرو را تشکیل می دهد.

پک باتری ظرفیت ۳۹.۰۵ کیلووات ساعتی دارد که با هر بار شارژ آن می توان مسافت ۲۴۵ کیلومتر را (بر اساس استاندارد CLTC) در حالت برقی پیمود و با باک پر و حالت فول شارژ، میزان پیمایش به ۱,۱۵۵ کلومتر می رسد که عدد بسیار راضی کننده ای است. مصرف سوخت ترکیبی در حالت استاندارد کمتر از ۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و شتابگیری با این سدان در ۶.۷ ثانیه انجام می شود.
سیستم تعلیق در جلو از نوع دابل ویشبون و در عقب از نوع مالتی لینک یا چند اتصاله است و ترکیب آن با تنظیم پنوماتیک بادی، یک سواری بسیار نرم را برای این خودرو رقم می زند. همچنین فاصه محوری در این سدان ۳,۰۲۰ میلیمتر است که این پارامتر هم باعث می شود سواری این سدان ۲.۲۵ تنی بسیار نرم و دلپذیر باشد. رینگ های قابل سفارش برای این خودرو در بازار ایران ۲۰ و ۲۱ اینچی هستند که طراحی بسیار جذابی دارند و چهره ای اسپرت و لوکس را به این خودرو داده اند.
طراحی کابین و امکانات
زمانی که وارد کابین اَوِتار یک دو می گذاریم، اولین چیزی که توجهمان را به خود جلب می کند سبک طراحی اعجاب انگیز آن است که به واسطه استفاده از اِلمان های عجیب و غریب و مدرن احساس متفاوتی را به سرنشینان القا می کند. به عنوان مثال در اکثر خودروهای جدیدی که در بازار ایران عرضه شده اند، معمولا کلاستر دیجیتال، یک نمایشگر کوچکی است که انحصارا برای راننده طراحی شده اما در این خودرو نمایشگری که کلاستر دیجیتال بر روی آن واقع شده به صورت سرتاسری طراحی شده و نمایشگر مخصوص سرنشین جلو و راننده به یکدیگر پیوند خورده اند. البته در کنار این نمایشگر باریک سرتاسری، صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی مالتی مدیا نیز در مرکز داشبورد دیده می شود که ساخت شرکت HUAWEI بوده و روانی و رابط کاربری خوب آن، لذت استفاده از این نمایشگر را دو چندان می کند.

با این وجود اگر فکر می کنید که در این خودرو تنها شاهد همین دو نمایشگر هستیم سخت در اشتباهید چرا که طراحان اوتار ۱۲ برای سرنشینان عقب نیز یک صفحه نمایش ۱۶ اینچی در نظر گرفته اند که بسیار ما را به یاد نسل جدید ب ام و سری ۷ می اندازد و باعث می شود سرنشینان عقب نیز از این خودرو لذت ببرند.
نکته دیگری که باعث می شود طراحی داخل کابین AVATR 12 بسیار جذاب باشد، سبک طراحی تکنولوژی محور و توجه به جزئیات است. به عنوان مثال سبک طراحی غربیلک فرمان این خودرو بسیار دیزاین متفاوت و اسپرتی دارد و اما در هنگام استفاده از آن احساس عجیب و غریب و ناشناخته ای به راننده منتقل نمی شود و یا در مثالی دیگر برای شارژر وایرلس این خودرو، دریچه سیستم تهویه جداگانه طراحی شده تا در هنگام فرآیند شارژ کردن، تلفن همراه دچار افزایش دما نشود.
در مورد متریال مورد استفاده در داخل کابین آواتار ۱۲ باید بگوییم که یکی از اِلمان هایی که باعث می شود احساس لوکس بودن به سرنشینان منتقل شود همین متریال بسیار جذاب، با کیفیت و فوق لوکسی است که در این خودرو به کار رفته و تریم رنگی جذاب آن نیز طراحی آن را از سادگی خارج کرده است. به عنوان مثال بر روی رودری ها، داشبورد، صندلی ها و… از تریم چرمی استفاده شده و صندلی ها به صورت zero gravity طراحی شده اند که باعث می شود سرنشینان در مسافت های طولانی دچار خستگی نشوند.

در این نسخه از سدان وارداتی آواموتور پارس امکاناتی نظیر صندلی های برقی جلو، خسته گیر زانو برای صندلی های جلو، گرم کن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو و عقب، ماساژور صندلی های جلو و عقب، حافظه صندلی های جلو، پنل تنظیمات مستقل ردیف دوم برای صندلی ها، سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله با رایحه مطبوع، سقف پانورامیک، سنسور باران و نور، نمایشگر فول HD جانبی، نمایشگر آینه وسط، نورپردازی داخلی، شارژر وایرلس، در صندوق عقب برقی، گرم کن فرمان، سیستم صوتی حرفه ای MERIDIAN با ۲۵ بلندگو، دوربین ثبت وقایع داخلی و بیرونی، ۸ کیسه هوای ۱۲ نقطه ای، تابلوخوان، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری هوشمند، هشدار برخورد از جلو، سیستم رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، صفحه نمایش ۱۶ اینچی مخصوص سرنشینان عقب، دستیار پارک خودکار، دستیار پارک از راه دور و … دیده می شود که لذت رانندگی با این خودرو را دو چندان می کند.
رقبای آواتار ۱۲
در بازار فعلی ایران کمتر خودرویی را می توان پیدا کرد که همانند آواتار ۱۲ هم سدانی با سیستم EREV باشد، هم طراحی بسیار لوکس و بروزی داشته باشد، هم در بخش آپشن و امکانات به پای این خودرو برسد و هم در رده قیمتی اوتار ۱۲ قیمت گذاری شده باشد. پس با کنار هم گذاشتن تمامی این مشخصه ها نمی توانیم به گزینه های متعددی برسیم و در حال حاضر تنها می توانیم مزدا EZ-6 و یا وویا پشن را به عنوان رقبای AVATR 12 در نظر بگیریم. البته اگر قابلیت برد افزا بودن این خودرو را کنار بگذاریم، می توانیم مرسدس بنز EQE سدان را به لیست رقبای اَوِتار ۱۲ اضافه کنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره