مسیر سرمایهگذاری خودروسازان چین عوض شد

ایسنا/ سرمایهگذاری خودروسازان برقی چین در خارج از این کشور در سال ۲۰۲۴، برای اولین بار بیشتر از داخل این کشور شد که یک تغییر جهت تاریخی است.
خودروسازان چینی سالها از یارانهها و سایر سیاستهای دولتی با هدف تبدیل چین به یک قدرت جهانی خودروسازی و رهبر جهان در زمینه خودروهای برقی بهرهمند شدهاند، اما ظرفیت بیش از حد و کاهش شدید قیمتها، این صنعت را به ورطه نابودی کشانده است.
در شرایطی که ترس از سیل خودروهای ارزان چینی باعث تنشهای تجاری میان چین و شرکای کلیدی شده، خودروسازان در دومین اقتصاد بزرگ جهان درگیر جنگهای بیوقفه قیمت هستند که فشارهای تورمی را تشدید میکند.
طبق دادههای گردآوری شده توسط اندیشکده آمریکایی «رودیوم»، سرمایهگذاری مستقیم خارجی چین در زنجیره ارزش خودروهای برقی در فاصله بین ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، به طور متوسط بر مبنای سالانه ۳۰.۴ میلیارد دلار افزایش یافت، در حالیکه این رقم بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، به میزان ۸.۵ میلیارد دلار بوده است.
در همین حال، دادهها نشان میدهند که ارزش سرمایهگذاری داخلی چین در زنجیره ارزش خودروهای برقی از اوج ۹۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ ، به ۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.
بر اساس گزارش رویترز، شرکت بیوایدی یک کارخانه تولید خودروهای برقی در جنوب مجارستان میسازد که قرار است تولید آن تا پایان سال ۲۰۲۵ آغاز شود و همچنین یک کارخانه دیگر این خودروساز در ترکیه قرار است در سال ۲۰۲۶ به بهرهبرداری برسد. جیلی برنامههایی برای ساخت یک کارخانه جدید در ویتنام دارد و فعالیت چری و گریت وال موتورز در روسیه و سراسر آمریکای لاتین گسترش مییابد و سایر خودروسازان نیز به دنبال سرمایهگذاری در آسیای جنوب شرقی و هند هستند.
طبق دادههای گروه بورس لندن که ۳۳ خودروساز ثبت شده در چین را پوشش میدهد، حاشیه سود خالص متوسط این بخش از ۲.۷ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۰.۸۳ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.
خودروسازان چینی با توجه به تعرفههای اعمال شده بر خودروهای برقی از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا، ترکیه، برزیل و سایر اقتصادها، سرمایهگذاریهای خود را بر آسیا، خاورمیانه و آفریقا متمرکز کردهاند که به ترتیب ۳۳ درصد و ۲۵ درصد از سرمایهگذاریهای جدید را به خود جذب کردهاند اما سیاستگذاران هنوز برنامه مشخصی را اعلام نکردهاند.