لامبورگینی به دنبال تولید سوپر اسپرت های آفرودی جدید؛ احتمال عرضه نسخههای ویژه از تمراریو و روئلتو

آخرین خودرو/ شرکت لامبورگینی که زیرمجموعه گروه فولکس واگن محسوب میشود، روزهای پررونقی را پشت سر میگذارد. اگرچه در دوران کلاسیک، این شرکت با مدل کونتاچ (کانتاش) قدرت خود را به رخ میکشید، اما مشکلات مالی باعث شد در سال ۱۹۷۸ به مرز ورشکستگی برسد. با خرید لامبورگینی توسط گروه فولکس واگن در اواخر دهه ۹۰ میلادی، شرایط تغییر کرد و اکنون این برند در اوج قرار دارد.
به واسطه حمایتهای فولکس واگن، لامبورگینی از نظر فروش مدام در حال رکوردشکنی است. طبق آمار این شرکت در سال ۲۰۲۴ رکورد تازهای ثبت نموده و توانسته با تحویل ۱۰,۶۸۷ دستگاه خودرو به مشتریان در سراسر جهان، بهترین عملکرد در کل تاریخ کمپانی را به نمایش بگذارد. این موفقیت مالی به لامبورگینی فرصت داده تا روی پروژههای خاص و متفاوت کار کند؛ نمونه بارز آن هوراکان استراتو است که به عنوان یک سوپر اسپرت آفرودی توجه بسیاری را جلب کرده؛ حالا خبر رسیده نسخه مشابهی بر پایه مدل تمراریو در راه است. پیش بینی میشود حتی نسخههای ویژهای از روئلتو نیز با قابلیتها و ویژگیهای مشابهی توسعه خواهد یافت.
برنامههای جدید برای نسخههای آفرودی و دیفرانسیل عقب
«فدریکو فوسچینی»، مدیر فروش و بازاریابی لامبورگینی، در گفتوگو با نشریه اتوکار انگلستان تأکید کرده که این برند قصد دارد مدلهایی حتی «دیوانهتر» از گذشته عرضه کند. او به نسخههای آفرودی احتمالی از روئلتو اشاره کرده که میتواند در مسیر استراتو حرکت کند. همچنین لامبورگینی احتمال عرضه نسخه دیفرانسیل عقب از تمراریو را هم رد نکرده است.
در حال حاضر، سه مدل اصلی لامبورگینی شامل اروس، روئلتو و تمراریو هستند. از میان آنها، شاسی بلند اروس بیشترین پتانسیل را برای نسخههای خاص آفرودی دارد. پیشتر نسخه مفهومی ST-X از این شاسی بلند محبوب پیش نمایشی از یک مدل آفرودی را ارائه کرده، اما هیچگاه به مرحله تولید نرسیده است.
آینده هیبریدی با اوروس و مدل تولیدی لانزدور
یکی از نکات مهم دیگر تأیید رسمی لامبورگینی درباره نسل دوم اوروس است. برخلاف شایعات گذشته مبنی بر برقی شدن این شاسی بلند پرفروش، نسل بعدی هم همچنان با موتور درون سوز عرضه خواهد شد، اما یک سیستم هیبریدی پلاگین (PHEV) آن را همراهی خواهد کرد.
از سوی دیگر، پروژه لانزادور که پیشتر در قالب یک خودروی مفهومی تمام برقی با ظرفیت چهار سرنشین معرفی شده، به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۹ و با یک سال تأخیر وارد بازار خواهد شد. جالب اینکه احتمال دارد این مدل نیز در نهایت به جای یک مدل تمام برقی خالص، با پیشرانه هیبریدی پلاگین عرضه شود.
لامبورگینی و امید به پیشرانه هیبریدی برای بقا
واقعیت این است که برندهای سوپراسپرتساز با حجم تولید پایین، برای بقا در برابر قوانین سختگیرانه آلایندگی اروپا و سایر بازارها ناچار به استفاده از فناوری هیبریدی هستند. نبود ناوگان خودروهای تمام برقی در لامبورگینی به معنای آن است که این شرکت باید با ترکیب موتورهای درونسوز قدرتمند و سیستمهای هیبریدی، هم جذابیت رانندگی را حفظ کند و هم استانداردهای آلایندگی را رعایت نماید. لامبورگینی بارها ثابت کرده که در این زمینه توانایی بالایی دارد و هیبریدهای آن میتوانند به همان اندازه خودروهای درونسوز خالص هیجانانگیز باشند.
به گفته فوسچینی، آسمان تنها محدودیت آنهاست؛ این جمله نشان میدهد که طرفداران لامبورگینی باید خود را برای معرفی نسخههای ویژه و جسورانهای آماده کنند که مرزهای طراحی و مهندسی سوپراسپرتها را جابجا خواهد کرد.