نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

جدال جدید میان خودروسازان ؛ تویوتا رقبایش را به فروش هیبرید های تقلبی متهم کرد

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
جدال جدید میان خودروسازان ؛ تویوتا رقبایش را به فروش هیبرید های تقلبی متهم کرد

آخرین خودرو/ طی سال‌های اخیر تعداد خودروهای جدید مجهز به سیستم‌های هیبرید نرم ۴۸ ولتی در بازار جهانی افزایش یافته است. اگر چه این نوع سیستم‌ها به افزایش قدرت و کاهش سوخت کمک کرده‌اند، اما شرکت تویوتا آنها را نوعی فریب بازاریابی می‌داند. شان هنلی، مدیر فروش و بازاریابی تویوتا در استرالیا، به صراحت از خودروسازانی که این خودروها را با عنوان «هیبرید» به مشتریان معرفی می‌کنند، انتقاد کرده و گفته چنین کاری باعث سردرگمی خریداران می‌شود.

تفاوت واقعی میان هیبرید نرم و هیبرید کامل
شاید بدانید پیشرانه‌ های هیبرید واقعی از ترکیب موتور بنزینی، موتور برقی و باتری مستقل برای افزایش راندمان سوخت استفاده می‌کنند. مدل‌های پلاگین هیبرید (PHEV) نیز دارای ترکیب مشابهی هستند، با این تفاوت که به باتری‌های حجیم‌تری مجهز بوده و امکان رانندگی در حالت تمام برقی را فراهم می‌سازند؛ ضمن اینکه در این نوع خودروها امکان شارژ باتری از طریق منبع برق خارجی با سوکت اختصاصی وجود دارد.
 
اما در یک پیشرانه هیبریدی ۴۸ ولتی ساختار اجزا ساده‌تر است، به همین خاطر کارایی خیلی محدودتری ارائه می‌کند. در واقع، این نوع سیستم‌ها بیشتر نقش استارت-ژنراتور هوشمند را ایفا می‌کنند؛ یعنی همزمان وظیفه استارت ‌زدن موتور و تولید برق را برعهده دارند و تنها اندکی در کاهش مصرف سوخت مؤثر هستند.

مرزبندی تویوتا با رقبا
تویوتا که خود از سیستم ۴۸ ولتی در برخی مدل‌هایش استفاده می‌کند، تأکید دارد که این فناوری‌ نمی‌تواند خودرو را صرفاً با نیروی برق به حرکت درآورد، و بنابراین نباید آن را هیبرید نامید. آقای هنلی در گفت‌وگو با وب‌سایت درایو گفته:

«در سال‌های اخیر، برخی برندها مفهوم هیبرید را در تبلیغاتشان به ‌گونه‌ای متفاوت به کار می‌برند. اما ما در تویوتا به‌ طور شفاف اعلام می‌کنیم که سیستم هیبرید واقعی برای افزایش بهره‌وری سوخت و یا بهبود عملکرد طراحی می‌شود، در حالی که سیستم ۴۸ ولتی صرفاً نوعی دستیار الکتریکی سبک است و در هیچ شرایطی هیبرید واقعی محسوب نمی‌شود.»

او افزوده:

«تویوتا معتقد است خودروسازان باید در قبال آگاهی مشتریان مسئول باشند و تفاوت میان این فناوری‌ها را به ‌درستی بیان کنند. سیستم ۴۸ ولتی که در مدل‌هایی مانند هایلوکس و لندکروزر پرادو عرضه می‌شود، هرگز هیبرید نیست. این خودروها از هیچ نظر شبیه هیبریدهای واقعی ما نیستند.»

تناقض در بازاریابی جهانی تویوتا
با این حال ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم تویوتا، هایلوکسِ مجهز به همین سیستم ۴۸ ولتی را در اروپا با عنوان «هایلوکس هیبرید 48V» تبلیغ می‌کند! در واقع، مدلی که در استرالیا با نام «V Active» عرضه می‌شود، در بازار اروپا رسماً با نشان «هیبرید» معرفی شده است. این تناقض آشکار در سیاست بازاریابی تویوتا، نشان می‌دهد که حتی غول خودروسازی ژاپن نیز بر اساس منطقه و مخاطب هدف، زبان تبلیغاتی متفاوتی را انتخاب می‌کند.

در نهایت، به نظر می‌رسد بحث بر سر واژه «هیبرید» به نبردی جدی میان خودروسازان تبدیل شده است. در حالی که برخی شرکت‌ها سیستم‌های سبک ۴۸ ولتی را ابزاری برای کاهش مصرف و آلایندگی می‌دانند، تویوتا همچنان بر حفظ اصالت مفهوم «هیبرید واقعی» تأکید دارد، مفهومی که با حرکت مستقل برقی، راندمان بالا و فناوری پیچیده‌تر تعریف می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر