
سانتافه نیامده وارد حاشیه شد ! فراخوان ۱۳۵ هزار سانتافه به دلیل خطر آتش سوزی

آخرین خودرو/برخی از مدلهای جدید سانتافه دارای پوشش ترمینال اشتباه نصبشده روی موتور استارت هستند که میتواند درتصادف ها، خطر آتشسوزی را افزایش دهد.
مقدمه
در خیابانهای ایران نام سانتافه یادآور محبوب ترین شاسی بلند بازار است که سالها رکورد فروش خودروهای وارداتی را در دست داشت و باعث علاقه بسیاری از افراد به خودروهای شاسی بلند شد. خودرویی که از نسلهای نخستش تا امروز در ذهن بسیاری از خانوادههای ایرانی تصویری از کیفیت، زیبایی و آسایش ساخته است. از آن روزهایی که نسل سوم سانتافه با چهرهای مدرن و کابینی آرام وارد کشور شد و تبدیل به نماد یک شاسیبلند خانوادگی شد تا امروز که نسل جدیدش با طراحی کاملاً متفاوت و زبان جسورانهی هیوندای چشمها را خیره کرده، این نام هنوز یکی از پرآوازهترینها در بازار ایران است.
اما درست در زمانی که همه منتظر ورود نسل تازهی سانتافه ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به بازارهستند خبری نهچندان خوشایند از سوی هیوندای منتشر شد: فراخوان بیش از ۱۳۵ هزار دستگاه سانتافه به دلیل احتمال بروز آتشسوزی در هنگام تصادف. این اتفاق در حالی رخ داده که بسیاری از مشتریان ایرانی نیز با اشتیاق چشمانتظار عرضهی رسمی این مدل در بازار کشور هستند. مدلی که قرار بود نسل جدید سانتافه را وارد عصر تازهای از طراحی و فناوری کند.

مشکل از کجاست؟
هیوندای طبق اسناد ارائهشده به اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA)، در حال فراخوان ۱۳۵٬۳۸۶ دستگاه شاسیبلند santafe است که ممکن است در هنگام تصادف با افزایش خطر آتشسوزی مواجه شوند. علت این مشکل نصب نادرست پوشش روی موتور استارت در برخی از مدلهای سانتافه ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ عنوان شده است. این مشکل تنها مدلهای غیرهیبریدی سانتافه را تحت تأثیر قرار میدهد؛ تمامی این خودروها به موتور چهارسیلندر ۲٫۵ لیتری توربوشارژ هیوندای مجهز هستند. طبق اسناد اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA)، ممکن است موتور استارت در خودروهای مشمول فراخوان با پوششی تولید شده باشد که بهطور کامل روی ترمینال «B+» قرار نگرفته است. بسته به شدت تصادف اگر محفظه موتور به شکلی نادرست تغییر شکل دهد، ترمینال بدون پوشش ممکن است با مجموعه فن خنککننده تماس پیدا کند و این تماس میتواند باعث ایجاد اتصال کوتاه الکتریکی و در نهایت منجر به آتشسوزی شود.
در زمان ثبت این فراخوان هیوندای گزارش داد که از وقوع تنها یک مورد آتشسوزی در جریان یکی از آزمایشهای برنامه ارزیابی خودروی جدید (NCAP) آگاه بوده است. به جز این مورد آزمایشگاهی، خودروساز اعلام کرده که از هیچ حادثهای در شرایط واقعی مرتبط با این نقص اطلاعی ندارد. هیوندای از اول دسامبر ۲۰۲۵ فرآیند اطلاعرسانی درباره این فراخوان را برای نمایندگیها و مالکان آغاز خواهد کرد. از مالکان خواسته میشود خودروهای مشمول را به نمایندگیهای مجاز هیوندای منتقل کنند تا پوشش موتور استارت بررسی و در صورت نیاز مجدداً نصب شود.
مالکان نگران میتوانند با مراجعه به سایت رسمی NHTSA و وارد کردن شماره شناسایی خودرو (VIN) خود، از مشمول بودن خودرویشان در این فراخوان اطمینان حاصل کنند.

آیا مشتری ایرانی باید نگران باشد؟
فراخوان اخیر هیوندای صرفاً مربوط به نقصی بسیار جزئی در نصب پوشش ترمینال موتور استارت است. نقصی که فقط در برخی از مدلهای تولیدی برای بازار آمریکای شمالی مشاهده شده و آن هم تحت شرایط خاص تصادف ممکن است منجر به آتشسوزی شود. به بیان سادهتر این ایراد نه در طراحی کلی خودرو بلکه در یک جزئیات مونتاژی محدود دیده شده است.
از سوی دیگر خودروهایی که قرار است بهصورت رسمی یا غیررسمی وارد بازار ایران شوند معمولاً از خطوط تولید متفاوتی میآیند. تولید سانتافه برای خاورمیانه، اروپا یا آسیا معمولاً در کارخانههایی غیر از تأسیسات آمریکایی انجام میشود. این یعنی احتمال اینکه مدلهای مخصوص بازار ایران دارای همان قطعه معیوب باشند بسیار پایین است.
نکته مهمتر آنکه هیوندای یکی از خودروسازانی است که در سالهای اخیر در زمینه مدیریت بحرانهای کیفی بسیار حرفهای عمل کرده است. برخلاف برخی برندها که مشکلات را پنهان میکنند یا با تأخیر واکنش نشان میدهند هیوندای معمولاً در اولین فرصت فراخوان میدهد تا اعتماد مشتری حفظ شود. این فراخوان دقیقاً از همین جنس است: پیشگیرانه، نه واکنشی.

جمعبندی
اگرچه خبر فراخوان سانتافه ممکن است در نگاه نخست نگرانکننده به نظر برسد اما در واقع نشانهای از جدیت هیوندای در حفظ اعتبار برند و اولویت دادن به ایمنی مشتریان است. این خودروساز کرهای در سالهای اخیر نشان داده که حتی کوچکترین احتمال خطر را نادیده نمیگیرد و با شفافیت کامل اقدام به اصلاح میکند. نسل تازهی سانتافه با طراحی کاملاً متفاوت، شمایلی جعبهای، کابینی مینیمال و فناوریهای مدرن قرار است دوباره جای خود را در میان محبوبترین شاسیبلندهای خانوادگی ایران باز کند و اگر هیوندای با همین دقت و وسواس وارد مرحله عرضه جهانی شود میتوان امیدوار بود که سانتافه جدید علیرغم این حاشیه کوچک  همان محبوبیت افسانهایاش را در جادههای ایران تکرار کند.










