نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

از بیتل تا ID.4، داستان ۷۰ سال حضور فولکس‌واگن در آمریکا

منبع
پدال
بروزرسانی
از بیتل تا ID.4، داستان ۷۰ سال حضور فولکس‌واگن در آمریکا

پدال/ هفت دهه حضور فولکس‌واگن در بازار آمریکا با خودروهایی از بیتل تا ID.4 برقی، داستان تحول یک برند و تسخیر قلب یک ملت را روایت می‌کند.
 
سفر هفتادسالهٔ فولکس‌واگن در ایالات‌متحده، داستانی شنیدنی از تحول یک برند و فرهنگ خودروسواری یک ملت است؛ قصه‌ای که با ورود دو خودروی کوچک و عجیب در سال ۱۹۴۹ آغاز شد و امروز با غرش خاموش خودروهای برقی مانند ID.Buzz ادامه دارد. این برند آلمانی که زمانی نماد یک انتخاب متفاوت و ضد جریان بود، اکنون به یکی از بازیگران اصلی بازار خودروی آمریکا، به‌ویژه در عصر گذار به انرژی پاک تبدیل شده است. همه‌چیز از زمانی شروع شد که یک تاجر هلندی به نام بن پون با دو دستگاه فولکس‌واگن تایپ یک وارد نیویورک شد. آن روزها کسی فکر نمی‌کرد این خودروهای قورباغه‌ای شکل که بعدها به بیتل مشهور شدند، قرار است رابطه‌ای عمیق و هفت دهه‌ای را با رانندگان آمریکایی پایه‌ریزی کنند.

تا سال ۱۹۵۵، شرکت فولکس‌واگن آمریکا در نیوجرسی رسماً تأسیس شد و تنها یک سال بعد، نزدیک به ۵۰ هزار دستگاه بیتل در جاده‌های این کشور تردد می‌کرد. در دورانی که دیترویت غرق در ساخت خودروهای غول‌پیکر با موتورهای هشت سیلندر و بدنه‌های کرومی بود، بیتل مسیری کاملاً معکوس را در پیش گرفت. این خودروی کوچک و اقتصادی، با جذابیت عجیب‌وغریب خود قلب آمریکایی‌ها را تسخیر کرد.

تبلیغی که بازاریابی را متحول کرد
فولکس‌واگن فقط خودرو نمی‌فروخت، بلکه یک نگرش و سبک زندگی عرضه می‌کرد. در اواخر دههٔ ۵۰، این شرکت با همکاری آژانس تبلیغاتی Doyle Dane Bernbach، کلیشه‌های تبلیغات خودرو را به سخره گرفت و با یک عبارت جادویی، صنعت بازاریابی را زیرورو کرد: «کوچک فکر کن». درحالی‌که رقبا بر سر اندازه و قدرت فریاد می‌زدند، فولکس‌واگن با طنزی هوشمندانه و صادقانه، ضعف‌های خود را به نقطه قوت تبدیل کرد. نتیجه شگفت‌انگیز بود؛ فروش شرکت تا سال ۱۹۶۰ دو برابر شد و به ۱۶۷ هزار دستگاه رسید و فولکس‌واگن ۳۲ درصد از بازار خودروهای وارداتی را از آن خود کرد. تا سال ۱۹۷۰، فروش سالانه به ۵۶۹ هزار دستگاه رسید و بیتل و ون نمادین تایپ دو به بخشی از فرهنگ‌عامه در آمریکا تبدیل شدند.

از نمادهای فرهنگی تا اسطوره‌های مدرن
بیتل با فروش جهانی بیش از ۲۱.۵ میلیون دستگاه، در سال ۱۹۷۵ رکورد فورد مدل T را شکست و به نماد آزادی و فردگرایی در دوران خود بدل شد. ون تایپ دو نیز به خودروی محبوب کسانی تبدیل شد که سفرهای جاده‌ای طولانی را دوست داشتند. این روح بازیگوش در سال ۱۹۹۸ با نیو بیتل برای نسل تازه احیا شد و امروز، ون تمام برقی ID.Buzz همان میراث را به عصر خودروهای برقی آورده است. ID.Buzz حتی موفق به کسب عنوان خودروی کاربردی سال آمریکای شمالی شده تا ثابت کند نوستالژی، به‌ویژه وقتی به پریز برق وصل شود، همچنان قدرتمند است.

اما داستان فولکس‌واگن به بیتل محدود نشد. در سال ۱۹۷۵، گلف که در ابتدا با نام ربیت در آمریکا عرضه شد، مفهوم هاچ‌بک اسپرت و کاربردی را به بازار معرفی کرد. نسخهٔ GTI این مدل، کلاس هاچ‌بک داغ را بنیان گذاشت و الهام‌بخش ده‌ها خودروی دیگر شد. خانوادهٔ گلف تقریباً تمام جوایز معتبر صنعتی مثل «خودروی سال موتورترند» و «خودروی سال آمریکای شمالی» را به دست آورده است. کمی بعد، در سال ۱۳۵۸ (۱۹۷۹)، جتا به‌عنوان نسخهٔ صندوق‌دار گلف معرفی شد و با ارائهٔ همان فرمان‌پذیری عالی در قالبی رسمی‌تر، به‌سرعت به پرفروش‌ترین مدل فولکس‌واگن در آمریکا تبدیل شد.

ساخت آمریکا، برای آمریکا
.داستان تولید فولکس‌واگن در خاک آمریکا با تأسیس کارخانهٔ وست‌مورلند در پنسیلوانیا در سال ۱۹۷۸ آغاز شد. این کارخانه پیش از تعطیلی در سال ۱۹۸۸، بیش از یک میلیون خودرو تولید کرد؛ اما بازگشت بزرگ فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۸ با کارخانهٔ پیشرفتهٔ چاتانوگا در تنسی رقم خورد. این کارخانه که امروز میزبان تولید مدل‌هایی چون پاسات، اطلس و شاسی‌بلند تمام برقی ID.4 است، حاصل یک سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری بوده و برای بیش از ۴ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. چاتانوگا همچنین با داشتن آزمایشگاه مهندسی باتری، نقشی کلیدی در آیندهٔ برقی فولکس‌واگن ایفا می‌کند.

این سفر هفت دهه‌ای، از ورود یک خودروی کوچک و ساده تا تولید پیشرفته‌ترین خودروهای برقی، داستان تطبیق‌پذیری یک برند با رؤیای آمریکایی است؛ مأموریت ساخت «خودروی مردم» همچنان پابرجاست، با این تفاوت که این خودروها دیگر غرش نمی‌کنند، بلکه در سکوت زمزمه می‌کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره