کانسپت پژو پولیگون ؛ پیش نمایشی از نواده ۲۰۶ و جانشین ۲۰۸

آخرین خودرو/ اولین تصاویر از کانسپت پژو پولیگون (Peugeot Polygon) منتشر شد. این کانسپت پیش نمایشی از نواده ۲۰۶ و جانشین مستقیم ۲۰۸ را ارائه میکند. در کنار این، باید گفت مفهومی پولیگون که نام آن به معنای چند ضلعی است، پایهگذار زبان طراحی جدید پژو بوده و نشان میدهد محصولات بعدی کمپانی با چه شکل و شمایلی تولید خواهند شد.
سفر به آینده با نگاهی به گذشته
اگرچه کانسپت پژو پولیگون نگاهی آیندهنگرانه دارد، اما به ریشههای اصیل کمپانی وفادار مانده است. در خلق این مفهومی، طراحان نگاهی به پژو ۲۰۵ کلاسیک انداخته و در قسمتهایی مثل ستون B مثلثی شکل و نشانهای بیضی مانند روی بدنه از آن الگوبرداری کردهاند. با این حال، این عناصر تنها نشانههای کوچکی از گذشته هستند و طراحی کلی خودرو کاملاً مدرن و پیشرو به نظر میرسد.
شیشه جلوی کانسپت پژو پولیگون خوابیده طراحی شده و ظاهری مشابه خودروهای اسپرت موتور وسط دارد. چرخها تا حد ممکن به گوشههای بدنه نزدیک شدهاند تا حس پویایی و پایداری بیشتری ایجاد کنند. بدنه نیز با چین خوردگی های تیز و فرمهای برجسته طراحی شده که حس صلابت و قدرت را به بیننده القا میکند.
از آنجایی که خبری از جلو پنجره سنتی در پژو پولیگون نیست، میتوان با اطمینان گفت این مفهومی از پیشرانه تمام الکتریکی بهره میبرد. احتمال زیادی وجود دارد که این طراحی بدون تغییرات زیاد وارد نسخه تولیدی شود، هرچند سقف شیشهای احتمالاً در مدل نهایی حذف خواهد شد.

پژو پولیگون و فرمانی متفاوت برای دنیایی جدید
یکی از ویژگیهای برجسته کانسپت پژو پولیگون سیستم هدایت برقی بدون ارتباط مکانیکی است که از آن با نام Steer-by-Wire یاد میشود. پژو اعلام کرده این فناوری در مرکز تجربه رانندگی خودروهای آینده این برند قرار دارد و نقشی کلیدی در ارتقای لذت رانندگی ایفا خواهد کرد. این سیستم عملکردی مشابه فناوری به کار رفته در لکسوس RZ دارد و قبلاً در سال ۲۰۲۳ در یکی از کانسپت های خود پژو مورد استفاده قرار گرفته است.
پژو فرمان متفاوت پولیگون را هایپر اسکوئر (Hypersquare) نامیده است. این فرمان عجیب و غریب که در کانسپت اینسپشن ۲۰۲۳ دیده شده، چهار حفره گرد روی خود دارد و جلوهای منحص ربفرد به کابین بخشیده است.

پلتفرم مشترک با سایر مدلهای گروه استلانتیس
انتظار میرود جانشین پژو ۲۰۸ همانند همتای خود در گروه استلانتیس، یعنی نسل جدید اوپل/واکسهال کورسا، بر پایه پلتفرم STLA Small توسعه پیدا کند. شاید بدانید پیشنمایش این مدل در آگوست ۲۰۲۵ در قالب خودروی مفهومی GSE Vision Gran Turismo ارائه شد. این مفهومی از یک پیشرانه قدرتمند ۷۸۹ اسب بخاری سود میبرد.
نسخه تولیدی جانشین پژو ۲۰۸ که بر اساس کانسپت پولیگون شکل میگیرد، قرار است اواخر سال ۲۰۲۶ رونمایی شود. هنوز اطلاعات فنی رسمی درباره این خودرو منتشر نشده، اما پیشبینی میشود از بسته باتری ۸۲ کیلووات ساعتی استفاده کند. اگر این پیشبینی درست از آب بیاید، ارتقایی قابل توجه نسبت به باتری ۵۲ کیلووات ساعتی موجود در نسخه کنونی e-208 خواهد بود.

آینده طراحی پژو؛ ترکیب هوش، جسارت و فناوری
با معرفی کانسپت پژو پولیگون، خودروساز فرانسوی بار دیگر نشان داده که از جسارت در طراحی نمیهراسد و آماده است تا با ترکیب فناوریهای نوین و زبان طراحی آیندهنگرانه، جایگاه خود را در دنیای خودروهای برقی و مدرن تثبیت نماید. این کانسپت نه تنها تصویری کلی از جانشین پژو ۲۰۸ به حساب میآید، بلکه استایل تازه شیر فرانسوی در عصر برقی ها را به نمایش میگذارد.



















