هوندا سیویک تایپ R چه رکورد هایی را از خود به جای گذاشته است؟

آخرین خودرو/ در این مطلب سعی داریم تا به مهم ترین رکوردهای نسل جدید هوندا سیویک تایپ R بپردازیم که در ایران توسط شرکت آذریوردسال عرضه می شود.
در دنیای خودروهای اسپرت، همیشه نبردی جذاب میان قدرت، چابکی و مهندسی دقیق در جریان است. در این میدان رقابت، نام «هوندا سیویک تایپ (Civic Type R) از دهه ها پیش به عنوان یکی از نمادهای واقعی عملکرد و دقت ژاپنی شناخته می شود. از اولین نسل در دهه ۹۰ میلادی تا امروز، Type R همیشه مأموریت روشنی داشته و آن هم ترکیب کاربرد روزمره با تجربه ی رانندگی در سطح خودروهای پیست است.
با معرفی نسل جدید یعنی هوندا سیویک Type R FL5 در سال ۲۰۲۲، بسیاری از علاقه مندان کنجکاو بودند ببینند آیا هوندا می تواند بار دیگر تاج سریع ترین خودروی جلو محور دنیا را به دست گیرد یا نه. پاسخ، همان طور که بعدها در پیست های مشهور جهان ثابت شد، مثبت بود. این نسل نه تنها از نظر طراحی و کیفیت ساخت پیشرفت چشم گیری داشت، بلکه در چندین پیست معتبر جهانی رکوردهایی به جا گذاشت که جایگاه آن را در صدر جدول خودروهای FWD (دیفرانسیل جلو) تثبیت کرد.
هوندا در این نسل تمرکز ویژه ای بر بهبود تعادل خودرو، دقت فرمان پذیری، خنک کاری موتور و آیرودینامیک داشت. حاصل، خودرویی است که در عین سادگی ظاهری، در میدان مسابقه توانایی بهت انگیزی دارد و همین ترکیب باعث شد سیویک تایپ R جدید رکوردهایی تاریخی ثبت کند که در ادامه به تفصیل مرورشان می کنیم اما قبل از آن بعد نیست نگاهی به مشخصات این وارداتی جذاب شرکت آذریوردسال نگاهی بیاندازیم.
مشخصات فنی هوندا سیویک تایپ R
قلب تپنده هوندا سیویک TYPE R یک پیشرانه ۲ لیتری توربو شارژ است که از فناوری اختصاصی گروه هوندا در زمینه پاشش سوخت با نام PGM-FI بهره می برد. پیشرانه این خودرو با کمک این فناوری می تواند تا ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و نیروی تولید شده را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو گسیل کند.

مزیتی که این خودرو را به خودرویی خاص در بازار ایران تبدیل کرده است شتاب هوندا سیویک تایپ R است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که شتاب صفر تا صد این خودرو ۵.۷ ثانیه است که در میان خودرو های موجود در بازار ایران بسیار قابل توجه است. سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو این خودرو از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب هوندا CIVIC TYPE R سیستم تعلیق مولتی لینک قابل مشاهده است. به همین دلیل است که در این خودرو می توان چسبندگی و پایداری بسیار خوب را در کنار سواری نرم داشت.
رکورد در پیست سوزوکا ژاپن ؛ خانه ای که قهرمان در آن متولد شد
پیست سوزوکا (Suzuka Circuit) برای هوندا حکم خانه را دارد. این پیست معروف ژاپنی با طول ۵.۸ کیلومتر، یکی از فنی ترین و پیچیده ترین مسیرهای جهان است؛ جایی که سال ها محل تست خودروهای اسپرت هوندا و همچنین میزبان مسابقات فرمول ۱ بوده است.
در مارس ۲۰۲۲، هوندا اعلام کرد که نسل جدید سیویک تایپ R موفق شده رکورد سریع ترین خودروی جلو-محور سوزوکا را به نام خود ثبت کند. زمان ثبت شده توسط این خودرو ۲ دقیقه و ۲۳.۱۲۰ ثانیه بود. این عدد تنها در ظاهر چند دهم ثانیه سریع تر از رکورد قبلی است، اما در دنیای پیست و رقابت های زمان گیری، همین چند دهم ثانیه تفاوتی چشم گیر محسوب می شود.

رکورد قبلی نیز در واقع در اختیار خود هوندا بود؛ نسخهی Civic Type R Limited Edition 2021 (FK8) که زمان ۲:۲۳.۹۹۳ را در همین پیست ثبت کرده بود. یعنی نسل جدید FL5 توانست رکورد نسل پیشین خود را با اختلافی نزدیک به یک ثانیه بشکند. نکته جالب تر اینکه هوندا برای این آزمایش از خودرویی کاملاً استاندارد و جاده ای استفاده کرد و تنها از تایرهای مجاز عملکرد بالا (Michelin Pilot Sport Cup 2) بهره برد و تغییرات مسابقه ای آنچنانی بر روی آن انجام ندارد.
رکورد در نوربرگ رینگ ؛ باز پس گیری تاج سلطنت
اما شاید مهم ترین صحنه ی رقابت برای همه ی خودروهای اسپرت، پیست نوربرگ رینگ نوردشلایفه (Nürburgring Nordschleife) در آلمان باشد. این پیست ۲۰.۸ کیلومتری با بیش از ۱۵۰ پیچ و اختلاف ارتفاع زیاد، به عنوان سخت ترین و خطرناک ترین پیست جهان شناخته می شود و هر خودرویی که بتواند در آن رکوردی ثبت کند، شایستهی احترام است.
در آوریل ۲۰۲۳، هوندا اعلام کرد که سیویک تایپ R جدید در این پیست موفق به ثبت زمان ۷ دقیقه و ۴۴.۸۸۱ ثانیه شده است. با این عدد، Type R بار دیگر عنوان سریع ترین خودروی محور جلو را در نوربرگ رینگ به خود اختصاص داد.

پیش از آن، رکورد در اختیار خودروی فرانسوی Renault Megane R.S. Trophy-R بود که در سال ۲۰۱۹ زمانی معادل ۷:۴۵.۳۸۹ ثبت کرده بود. هوندا تنها با حدود نیم ثانیه اختلاف، این رکورد را شکست و تاج پادشاهی را از رنو بازپس گرفت.
هوندا تأکید کرد که این رکورد با نسخه ی اروپایی Type R، یعنی همان خودرویی که مشتریان واقعی نیز می توانند از نمایندگی ها خریداری کنند، ثبت شده است. مسیر نوربرگ رینگ در سال های اخیر کمی تغییر یافته و طول رسمی آن از ۲۰.۶۰۰ به ۲۰.۸۳۲ کیلومتر افزایش یافته است، بنابراین زمان ها به طور دقیق با گذشته قابل مقایسه نیستند، اما در شرایط جدید، Type R بی رقیب ترین خودروی دیفرانسیل جلو جهان است.
رکوردهای دیگر و عملکرد در پیست های اروپا
پس از این موفقیت ها، هوندا برنامه ی تست و نمایش خود را در چند پیست مهم دیگر اروپا نیز ادامه داد. در پیست اسپا-فرانکورشان (Spa-Francorchamps) در بلژیک، یکی از فنی ترین مسیرهای مسابقات فرمول ۱، هوندا سیویک تایپ R توانست در تست های غیررسمی زمان هایی در حدود ۲ دقیقه و ۵۲ ثانیه به ثبت برساند. اگرچه این رکورد به صورت رسمی توسط هوندا تأیید نشده است، اما ویدیوها و داده های ثبت شده توسط مجلات خودرویی مانند AutoCar و Evo نشان می دهد که عملکرد این خودرو در حد بسیاری از خودروهای دیفرانسیل عقب یا حتی چهار چرخ متحرک گران قیمت تر است.
همچنین گزارش هایی از زمان گیری در پیست های Silverstone و Estoril نیز منتشر شده که همگی تأیید کننده ی پایداری و عملکرد دقیق این نسل هستند.
ویدیوی تست و بررسی هوندا سیویک تایپ R


















