نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بهمن امپاور BD500 ؛ مشخصات فنی + امکانات

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بهمن امپاور BD500 ؛ مشخصات فنی + امکانات

آخرین خودرو/بهمن امپاور BD500  از محصولات شناخته شده بهمن دیزل در حوزه کار و تجاری که در بین مصرف کنندگان نیز توانسته جایگاه قابل قبولی پیدا کند.

درباره بهمن امپاور DB500
فوتون را باید زیر مجموعه تجاری ساز نسبتاً موفق گروه بایک بدانیم که در بازارهای صادراتی خود نیز با عرضه محصولات اقتصادی  توانسته به سهم بازار و فروش قابل قبولی برسد. کمپانی فوتون در سال ۱۹۹۶ میلادی پایه گذاری شده و در چند سال اخیر عمده شهرت فوتون در بازار ایران به واسطه همکاری با ایران خودرو دیزل به دست آمد. اما بهمن امپاور BD500  که در بازار چین و سایر بازار های صادراتی فوتون با نام فوتون آئومان EST_A عرضه می شود و ایران خودرو دیزل نیز با نام فوتون H5 اقدام به مونتاژ و عرضه این کشنده کرده است.

 در سال ۲۰۱۶ میلادی عرضه فوتون آئومان EST_A آغاز شد و تا کنون نیز تولید آن ادامه دارد. در سال ۱۴۰۰ بود که گروه بهمن از امپاور رونمایی کرد و اکنون در دو تیپ BD500 و BD560 درخط تولید بهمن دیزل در حال مونتاژ است. در سال ۱۴۰۱ بود که اولین نمونه های امپاور BD500 به دست مشتریان رسید.
 
طراحی و ابعاد بدنه بهمن امپاور BD500


در نمای جلویی بهمن امپاور BD500 یک طراحی محافظه کارانه و نسبتاً سالخورده را مشاهده می کنیم که به دور از اِلمان های طراحی روز است. چراغ های جلویی طراحی نسبتاً بزرگی دارند و به صورت تمام هالوژنی هستند و چراغ دی لایت در قسمت پایینی سپر قابل مشاهده هستند. جلو پنجره بهمن امپاور BD500 تلفیقی از فلاپ های کروم مات و پلاستیک مشکی رنگ بوده و در قسمت های مختلف نمای بیرونی از فلاپ های مشکی رنگ استفاده شده است. ارتفاع سقف بهمن امپاور BD500 از نوع  بلند ارزیابی شده  و در قسمت بالایی سقف دو چراغ نصب شده است.
 
در نمای جانبی بهمن امپاور BD500 برروی درب ها و فلاپ های جانبی  خطوط و حجم پردازی های محدودی را مشاهده می کنیم و آینه های جانبی نیز به رنگ مشکی هستند. در انتهای کامیون و در قسمت ریش موقعیت این قطعه در قسمت عقبی شاسی ارزیابی می شود. باک های بهمن امپاور از نوع آلومینیومی و با اندازه ۹۴۰ لیتر هستند، به علاوه این که مخزن ۸۵ لیتری ادبلو در امپاور پیش بینی شده است.

ابعاد بهمن امپاور BD500 به ترتیب طول، عرض و ارتفاع برابر است با؛ ۶۰۸۵×۲۵۰۰× ۳۹۰۰ میلی متر و فاصله بین دو محور این کشنده ۳۶۰۰ میلی متر است. که با توجه به تعداد یاد شده می توان انتظار فضای داخلی قابل قبولی از بهمن امپاور BD500 داشت.

مشخصات فنی بهمن امپاور BD500


بهمن امپاور BD500 را باید یک کامیون ۴۴ بوده که وظیفه تامین قوای فنی مورد نیاز این کشنده به یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی با حجم ۱۱۸۰۰ سی سی توربو شارژ سپرده شده که این پیشرانه توانایی تولید ۴۹۰ اسب بخار و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را خواهد داشت. این پیشرانه ساخته کامینز بوده که در کشورچین مونتاژ می گردد و توسط بسیاری از برند های چینی نیز مورد استفاده قرار گرفته است و در بازار ایران نیز خیلی عظیمی از رقبای هموطن امپاور با این پیشرانه به دست مصرف کنندگان می رسد. و یک جعبه دنده ۱۲ سرعته اتوماتیک ساعت ZF  و از سری TRAXON  این قوای تولیدی را به چرخ ها منتقل خواهد کرد. این جعبه دنده از جدید ترین و به روز ترین ساخته های ZF شناخته می شود که از قابلیت هایی نظیر انتقال دیتای مسیر توسط GPS و ارتباط با تمام ماژول های کشنده منجر است که گویا در امپاور خبری از این موارد نیست.

سیستم تعلیق مورد استفاده در محور جلو بهمن امپاور BD500 از نوع فنر تخت پارابولیک با کمک فنر و استبلایزر بوده و تعلیق محور عقب نیز متشکل از ۴ کیسه باد با قابلیت هایی همچون؛  تنظیم ارتفاع از راه دور، حافظه ذخیره، کمک فنر و استبلایزر می باشد. افزون بر این موارد رینگ های مورد استفاده در بهمن امپاور BD500 از نوع فولادی با اندازه ۲۲.۵ اینچ هستند، و پهنای و فاق تایر های تیوبلس این کشنده به ترتیب؛ ۳۱۵ و ۸۰ میلی متر است.

طراحی کابین و امکانات بهمن امپاور BD500


درون کابین بهمن امپاور BD500 همانند طراحی بیرونی اندکی دچار حس قدیمی بودن خواهیم شد. صندلی ها از ابعاد و ارگونومی مناسبی برخوردار هستند اما کیفیت چرم به کار رفته برروی آن ها صرفاً قابل قبول ارزیابی می شود. افزون بر این موارد صندلی های مورد استفاده از نوع پنوماتیک بوده  از قابلیت  هایی نظیر؛ تنظیم در ۶ جهت و گرمکن  نیز برخوردار هستند. غربیلک فرمان بهمن امپاور BD500 طراحی چهار شاخه بهره برده و کلید های کنترلی سیستم تهویه مطبوع و کروز کنترل در کناره های آن  جا خوش کرده اند. و کلاستر به صورت آنالوگ بوده و در میان آن نمایشگر سیستم کامپیوتر سفری به چشم می خورد.


 در مجموعه داشبورد شاهد یک طراحی راننده محور و با انبوهی از فضاسازی در این بخش رو به رو هستیم، به علاوه این که برروی داشبورد کلید های متعدد و یک مانیتور ۷ اینچی سیستم مالیاتی مدیا قابل مشاهده خواهد بود. در قسمت میانی کابین پالونی حذف شده تا همانند سایر کامیون های روز فضای داخل کابین مسطح باشد و در میانه کابین  کنسول میانی لیور دنده و سایر اهرم های کنترلی خودرو قرار گرفته  اند. در قسمت استراحت کابین با توجه به سقف بلند بودن کامیون و ابعاد مناسب در این قسمت رانده از فضای مناسبی برخوردار بوده و مواردی همچون پرده و خروجی های سیستم تهویه و شارژ تلفن همراه  جهت آسایش سرنشینان بیشتر پیش بینی شده است.

رقبای بهمن امپاور BD500


بهمن امپاور BD500 یک کشنده ۴۴ تن با طراحی و کیفیت نسبتاً قابل قبول، قوای فنی قدرتمند و لیست امکانات ایمنی و رفاهی مناسب است. که در بازار نیز توانسته طرفدارانی برای خود دست پا کند و با توجه به این که این کشنده لوگوی شرکت مادر در خط تولید ایران خودرو دیزل با اندکی تفاوت در لیست امکانات ایمنی و رفاهی مونتاژ می شود می توان انتظار داشت که مصرف کننده دسترسی قابل قبولی به قطعلت یدکی داشته باشد. اما نمی توان بهمن امپاور را بهترین گزینه برای مصرف کننده داشت و باید در بازار با رقبای دست دوم نامدار اروپایی و سایر رقبای چینی مونتازی همچون؛ بایک X9، دیما، P9 کامل دیزل، داوران H7 نیو فیس، شاکمان X5000، پلیسان ۵۴۰ و … رو در رو شود. به علاوه بر این که اکنون نمونه قدرتمند تر BD560 در حال عرضه است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر