
اولین ماشینی که آواتار جلوش کم اورد!
آخرین خودرو/درگ بین دو خودرو برقی؛ اواتار 11 و مرسدس بنز EQE سدان
نظر شما چیه؟
در پایین می توانید با هر دو خودرو و مشخصات آنها آشنا شوید.
درباره ی آواتار۱۱
زمانی که بحث خودرو های تکنولوژیک و فناورانه می شود محصولات چینی حرف های زیادی برای گفتن دارد و خودرو های خاص متفاوتی را می توانیم مشاهده کنیم. یکی از شرکت هایی که در این زمینه فعالیت های بسیاری خوبی انجام داده است و محصولات آن توانسته، چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ فناوری، سر و صدای بسیاری به پا کند شرکتی به نام اَوِتار (AVATR) است که در مدت زمانی به نسبت کوتاه به شهرت بسیار خوبی رسیده است. این شرکت در حقیقت حاصل همکاری شرکت های چانگان، CATL است و شرکت هواوی نیز در بخش فناوری به کمک این شرکت آمده است.
بی شک یکی از جذاب ترین و مهم ترین محصولات این شرکت، کراس اووری تمام برقی با نام شرکت آواتار ۱۱ است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ وارد بازار شده و بر اساس پلتفرم CHN طراحی و تولید شده است. این خودرو تا کنون در کشور های بسیاری نظیر کشور ها حاشیه خلیج فارس عرضه شده و آمار فروش خوبی را به ثبت رسانده است. این خودرو برای ما ایرانی ها نیز می تواند جایگاه ویژه ای داشته باشد چرا که طراح آن، یکی از طراحان مشهور ایرانی است که سابقه همکاری با برند های مطرح آلمانی را در کارنامه خود دارد.
در حال حاضر شرکت بی ام اسپیس به عنوان بازوی گروه بهمن در امر واردات خودرو های انرژی پاک، مسئولیت واردات و عرضه AVATR 11 را در ایران بر عهده گرفته است.
مشخصات فنی AVATR 11
این شاهکار شرکت چانگان در بازار های جهانی در تیپ های زیادی عرضه شده است که هر کدام ویژگی ها و مشخصات مختلفی دارد اما شرکت بی ام اسپیس فول آپشن ترین و قوی ترین نسخه این خودرو را در بازار ایران عرضه می کند که در بخش قوای محرکه دارای دو پیشرانه الکتریکی در محور های عقب و جلو است.
پیشرانه الکتریکی که در محور جلو اوتار ۱۱ قرار گرفته است می تواند حدودا ۲۶۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. اما در محور عقب این خودرو پیشرانه ۳۰۹ اسب بخاری قرار گرفته که گشتاور 370 نیوتن متر را به چرخ های عقب منتقل می کند. با تمام این تفاصیل می توان انتظار داشت که آواتار ۱۱ مجموعا ۵۶۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر را تولید کند. وجود پیشرانه های قدرتمند الکتریکی در این نسخه موجب می شود که شتاب ۰ تا ۱۰۰ زیر ۵ ثانیه را تجربه کرد.
معرفی مرسدس بنز EQE سدان
مرسدس بنز EQE سدان را باید نقطه اوج پیوند سنت لوکس گرایی آلمانی با آینده نگری دنیای خودروهای تمام برقی دانست؛ خودرویی که نه تنها چهره ای آینده نگر با طراحی سیال را به نمایش می گذارد بلکه تجربه ای متفاوت از راحتی و آرامش را برای سرنشینان به ارمغان می آورد. اما آنچه EQE را در بازار ایران خاصتر میکند، جایگاه آن در میان خودروهای وارداتی است. طی سالهای اخیر، سبد وارداتی کشور بیشتر شامل کراس اوورهای میان رده یا سدان های نیمه لوکس شده است و تنها محصولاتی معدود و انگشت شمار توانسته اند مرزهای «اشرافی گری واقعی» را لمس کنند. EQE در این میان یک استثنا است؛ خودرویی که نه تنها اصالت نام مرسدس بنز را یدک می کشد، بلکه با فناوری های برقی و چهره ای آینده نگر، سطحی از شکوه و تجمل را ارائه می دهد که کمتر رقیبی توان رقابت با آن را دارد. به بیان دیگر، در شرایطی که بسیاری از وارداتی ها تنها «ظاهر لوکس» دارند، EQE اشرافی گری اصیل و مدرن را به مشتری ایرانی هدیه می دهد؛ جایگاهی که آن را به یکی از خاص ترین و متمایزترین انتخاب ها در خیابان های کشور تبدیل کرده است.
همانطور که گفته شد مرسدس بنز EQE سدان که با کد V295 در سبد محصولات بنز شناخته می شود، یک سدان لوکس تمام برقی است و به نوعی نسخه تمام برقی E کلاس در سری محصولات این کمپانی به حساب می آید. این خودرو برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ و در نمایشگاه خودروی مونیخ رونمایی شد و تولید آن همچنان ادامه دارد. این مدل بنز در دو سایت تولیدی بنز در آلمان و چین انجام می شود که نسخه ای که به ایران آمده در واقع نمونه مونتاژ چین است که تولید آن در خط تولید بیجینگ-بنز انجام می شود. نسخه ۵۰۰ و تمام چرخ محرک این سدان در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و در بازار چین تنها همین نسخه است که در پکیج های آپشنی مختلف به فروش می رسد و قرار است توسط شرکت راسا موتور در بازار ایران عرضه شود. لازم به ذکر است که این سدان ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ را دارد و از جمله آیرودینامیک ترین محصولاتی است که بنز در تاریخ خود به تولید رسانده است.
مشخصات فنی Mercedes Benz EQE 500 sedan
مرسدس بنز EQE 500 بیش از ۲.۵ تن وزن دارد با این حال شتاب صفر تا صد آن در شرایط استاندارد کمتر از ۵ ثانیه است که یکی از مهم ترین دلایل آن وجود آیرودینامیک بسیار خوب این خودرو بوده که باعث می شود ضریب درگ آن ۰.۲۲ باشد. اما مهم ترین دلیل چنین شتاب خیره کننده ای، وجود دو پیشرانه تمام برقی در محورهای جلو و عقب است که می توانند روی هم رفته ۳۰۰ کیلووات (۴۰۲ اسب بخار) توان و ۸۵۸ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و به چرخ ها منتقل کند. از طرفی باتری هایی با مجموع ظرفیت ۹۶.۱ کیلووات ساعت این پیشرانه ها را همراهی می کند و مرسدس بنز EQE سدان می تواند با کمک این باتری ها تا ۶۸۱ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) پیمایش داشته باشد.











