نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

همه چیز درباره دیما HT490

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
همه چیز درباره دیما HT490

آخرین خودرو/ بررسی و معرفی کشنده دیما HT490 محصول پر طرفدار مایان دیزل که از بدو ورود به بازار توانست جایگاه قابل قبولی در بین محصولات کار و تجاری برای خود دست و پا کند.

درباره کشنده دیما HT490
همگی با JAC یا جک آشنا هستیم، خودرو ساز چینی که در دهه نود شمسی دست به شراکت با کرمان موتور زد که ثمره این شراکت و همکاری نیز مثبت بود. و جک در بین مصرف کننده گان ایرانی جایگاه مناسبی دست و پا کرد. اما این توفیق صرفاً به حوزه محصولات سواری ختم نمی شود، زیرا برند جک در حوزه محصولات تجاری نیز توانسته به توفیقاتی در بازار محصولات کار و تجاری ایران دست یابد. در سال ۱۴۰۰ شمسی بود که گروه مایان که خود از زیر مجموعه های هلدینگ ماموت است اقدام به مونتاژ و عرضه محصول جدید خود به نام کشنده دیما HT490 کرد که دیما در این مدتی که در بازار حاضر بوده توانسته به جایگاه نسبتاً قابل قبولی در حد خود دست یابد.

اما اگر بخواهیم کمی گذشته کشنده دیما HT490 را مورد کنکاش قرار بدهیم باید عنوان کنیم که در اصل نام این کشنده جک گالوپ K7  و یا جک K7 است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی عرضه آن در دو مدل تک و جفت دیفرانسیل و با موتور های ۴۹۰ و۵۴۰ اسبی آغاز شده است. تا کنون هیچ گونه فیس بیفتی از سمت جک برای این محصول خود معرفی نشده و در فضای اینترنت نیز هیچ دیتایی در مورد میزان فروش و بازار های هدف این کشنده در دسترس نیست. در ادامه به معرفی این محصول و بررسی نکات مثبت و منفی آن خواهیم پرداخت.
 
طراحی و ابعاد بدنه کشنده دیما HT490

در نمای جلویی کشنده دیما HT490 سبک طراحی تهاجمی اما فاقد اِلمان های روز ارزیابی می شود. چراغ های جلو طراحی مستطیلی شکل و نسبتاً کشیده ای دارند که چراغ مه شکن نیز در قسمت پایینی سپر قابل مشاهده است. جلو پنجره کشنده دیما HT490 از نوع شبکه ای بوده و در نقاط مختلف نمای جلویی سعی شده تا در طراحی فلاپ های پلاستیکی جنبه آیرودینامیک نیز رعایت شود. ارتفاع سقف کشنده دیما HT490 بلند ارزیابی شده و در این قسمت به جز دو چراغ موقعیت مورد خاصی وجود ندارد. همچنین برروی درب های کشنده دیما HT490 و به طور کلی در نمای جانبی این کامیون همان سبک از خطوط و انحنا های به کار رفته در نمای جلویی را مشاهده می کنیم که بیشتر تمرکز بر جنبه آیرودینامیکی دارند تا مقوله های زیبایی شناسی در یک محصول حوزه کار تجاری و آینه های جانبی طراحی ساده ای دارند که یک دست مشکی هستند.
 
در انتهای شاسی ریش این کامیون دیده می شود که در قسمت عقبی شاسی جانمایی شده است، و طبق اعلام سازنده باک های کشنده دیما HT490 از ظرفیت ۱۲۰۰ لیتری برخوردارند که برد مسافتی خوبی را برای این کشنده فراهم خواهند کرد، به علاوه این که که مخزن ۶۰ لیتری ادبلو نیز در دسترس خواهد بود. ابعاد کشنده دیما HT490 به ترتیب طول، عرض و ارتفاع برابر است با؛ ۶۱۹۰×۲۵۵۰×۳۸۵۸ میلی متر و فاصله بین دو محور ۳۹۰۰ میلی متر بوده که با توجه به ارقام یاد شده دیما حداقل برروی کاغذ نسبت به اکثر رقبای خود ابعاد و به تبع آن فضای داخلی بزرگ تری خواهد دارد.

مشخصات فنی کشنده دیما HT490

کشنده دیما HT490 یک کشنده ۴۴ آن بوده که قوای فنی مورد نیاز آن توسط یک پیشرانه نام آشنا تامین می گردد. پیشرانه ۶ سیلندر توربو شارژر با حجم ۱۱۸۰۰ سی سی ساخته کامینز چین که با کد فنی ISGe5 شناخته شده و در اکثر رقبای چینی دیما HT490 همین پیشرانه مورد استفاده قرار گرفت است. این پیشرانه برروی دیما توانایی تولید ۴۹۰ اسب بخار و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را خواهد داشت. اگر با کمی دقت به این پیشرانه و مقادیر و اطلاعات فنی آن توجه کنیم به اطلاعات جالب توجهی خواهیم رسید. سیستم توربو شارژر به کار رفته در این کشنده از نوع VGT یا با هندسه متغییر بوده که ساخت شرکت Holset بوده و در این پیشرانه از تکنولوژی هایی نظیر؛ گرمکن الکتریکی سوخت و ادبلو، سیستم تنظیم گاز خروجی اگزوز،گرمکن هوای ورودی به موتور، سیستم پاشش فشار قوی سوخت ساخت بوش، نسل دوم سیستم EOBD، سیستم روشن شدن موتور از بیرون اتاق، آبگیر سوخت و … اشاره کنیم. وجعبه دنده مورد استفاده در کشنده دیما HT490 نیز تقریباً با تمامی رقبای خود یکسان است، این جعبه دنده از نوع ۱۲سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی ZF بوده که از سری TRAXON  این کمپانی است و در کشور چین مونتاژ می شود.

سیستم تعلیق مورد استفاده در کشنده دیما HT490 در محور جلو از نوع پارابولیک با سه لایه فنر و بهمراه کمک فنر و میل موجگیر بوده و تعلیق محور عقب نیز از نوع بادی WABCO.ECAS با دو بالشتک و کمک فنر با قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور و حافظه است. و در انتها باید به تایر های کشنده دیما HT490 اشاره کنیم که تایر های از نوع تیوبلس با پهنای ۳۱۵ و فاق ۸۰ میلی متر و رینگ ها نیز از نوع  فولادی با اندازه ۲۲.۵ اینچی هستند.

مشخصاتمقدار
برندمایان
مدلدیما
مونتاژ کنندهگروه مایان / مایان دیزل
سال تولید۱۴۰۰- تاکنون
حجم موتور۱۱۸۰۰ سی سی
سازنده پیشرانهکامینز
کد فنی پیشرانهISGe5_CUMMINS
تعداد سیلندر۶ سیلندر خطی
سیستم سوخت رسانیانژکتور/ کانال مشترک ساخت بوش
فناوری های پیشرانهتوربو شارژر هندسه متغیر، اینترکولر، سیستم کنترل آلایندگی، کاتالیست هوشمند، سیستم گرمکن هوای ورودی موتور، سیستم تنظیم فشار گاز خروجی اگزوز، گرمکن الکتریکی سوخت و هوای ورودی، سیستم پاشش فشار قوی سوخت ساخت بوش، روشن شدن موتور از بیرون اتاق، آبگیر سوخت، نسل دوم سیستم عیب یابی مستمر موتور
قدرت۴۹۰ اسب بخار
گشتاور۲۳۰۰ نیوتن متر
نسبت تراکم پیشرانه۱۷:۱
سازنده گیربکسZF
کد فنی گیربکسZF-12TX2621TD
نوع گیربکس۱۲ سرعته اتوماتیک ساخت ZF (۱۲ دنده جلو، ۲ دنده عقب)
فناوری های گیربکسسری TRAXON کمپانی ZF با ریتاردر ۵ مرحله ای
تعلیق جلوپارابولیک با سه لایه فنر دارای کمک فنر و استبلایزر
تعلیق عقبسیستم تعلیق بادی ساخت وابکو با دو بالشتک هوا و کمک فنر (قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور و حافظه ذخیره سازی)
تعلیق اتاقبلدی ۴ نقطه ای
سیستم فرمانهیدرولیک
شعاع گردش۷.۳ متر
محور انتقال قدرتعقب
طول۶۱۹۰ میلی متر
عرض۲۵۵۰ میلی متر
ارتفاع۳۸۵۸ میلی متر
فاصله محوری۳۹۰۰ میلی متر
حجم باک (مجموعاً)۱۲۰۰ لیتر
ادبلودارد
حجم مخزن ادبلو۶۰ لیتر با سیستم گرمکن
جنس باکآلومینیوم
وزن خالص کشنده۷۴۰۰ کیلوگرم
وزن ناخالص کشنده۱۸۰۰۰ کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور جلو۷۵۰۰ کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور عقب۱۳۰۰۰ کیلوگرم
مجموع وزن ترکیبی ناخالص مجاز قانونی۴۴۰۰۰ کیلوگرم
مجموع وزن ترکیبی ناخالص فنی۴۵۰۰۰ کیلوگرم
دینام (ولت/آمپر)۱۱۰ ولت / ۲۸ آمپر
باتری (ولت/آمپر)۱۸۰ ولت / ۲۴ آمپر
نوع تایررادیال تیوبلس
سایز و نوع رینگ۲۲.۵ اینچ / فولادی
استاندارد آلایندگییورو ۵
سیستم ترمزترمز های جلو و عقب دیسکی دو مداره مستقل
برند مادرگروه جک
کشور مادرچین

طراحی کابین و امکانات کشنده دیما HT490
در نمای داخلی کشنده دیما HT490 رودری ها از طراحی آرگونومیک برخوردارند که از متریال های پلاستیک یافت تاچ و کروم بر روی آن ها استفاده شده است. صندلی ها تلفیقی از چرم و پارچه با دوخت قرمز رنگ هستند که صندلی راننده از قابلیت تنظیم در چند جهت بهره می برد. طراحی غربیلک فرمان از نوع چهار شاخه بوده که بر روی آن کلید های مربوط به تنظیمات سیستم مالیی مدیا و کروز کنترل نصب شده و افزون براین ستون فرمان از قابلیت هایی نظیر چرم دوری و تنظیم در چند جهت برخوردار است. کلاستر نیز به صورت آنالوگ بوده که در میانه آن یک کامپیوتر سفری دیجیتال جانمایی شده که مجموعاً خوانایی مناسبی را به راننده ارائه خواهند داد.

مجموعه داشبورد کشنده دیما HT490 همچون سایر محصولات روز از سبک طراحی راننده محور بهره می برد که در این قسمت نیز از پلاستیک های هارد تاچ و کروم مات استفاده شده است. دسترسی راننده به کلید ها و ادوات کامیون مناسب ارزیابی می شود و افزون براین یک نمایشگر ۷ اینچی نقش مالتی مدیا را بر عهده خواهد داشت. دیا را ایفا خواهد کرد. در نقاط مختلف داشبورد و کابین نیز شاهد کنسول ها و فضا سازی های متعددی هستیم تا از این حیث نیز نیز دغدغه ای متوجه سرنشینان نباشد.

در قسمت میانی کابین کنسول میانی نصب شده که بر روی آن سلکتور تعویض دنده نصب شده است. در این بخش به تبع ترند طراحی روز شاهد حذف پالونی هستیم تا در کشنده دیما HT490 فضای داخلی به صورت مسطح و هموار باشد. در قسمت عقبی و ردیف خواب دو تخت خواب پیش بینی شده که با توجه به ارتفاع سقف و ابعاد دیما باید انتظار فضای است اما مناسبی را داشته باشیم.

امکانات ایمنی و رفاهی کشنده دیما HT490

امکانات ایمنیسیستم ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز های دیسکی جلو و عقب از نوع مستقل دومداره بادی، تاییدیه استحکام اتاق اروپا، سیستم مدیریت رفتار راننده، سیستم کنترل کشش، سیستم ضد لغزش، سیستم کنترل پایداری، ریتاردر ۵ مرحله ای هیدرولیک، ترمز موتور، ترمز تریلر، خشک کن هوا
امکانات رفاهی (استاندارد)کابین بدون پالونی، سیستم کروز کنترل، کلید های دسترسی به کالای مدیا برروی فرمان، قفل دیفرانسیل، بخاری درجا، ریش چرخ ۲ اینچ، محور Meritor،  قطع کن باتری داخل و خارج اتاق، تاخوگراف ساخت کانتیننتال، لاستیک زاپاس و زاپاس بند، گربه رو، آفتابگیر داخلی و خارجی، چراغ روز، مه شکن های جلو و عقب، پروژکتور ریش چرخ، مکانیزم هوشمند انتخاب خر یک از دو باک سوخت به صورت مستقل، گلگیر جلو وعقب، مبدل برق ۲۴ ولت به ۱۲ ولت، خروجی برق ۲۲۰ ولت، جعبه ابزار و جک بالابر، آینه قیچی، اینه جلو، آینه جدول، گرمکن آینه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، بوق بادی و برقی (بوق شهری و درون شهری)، بدق دنده عقب، فن ترموستاتیک افزاینده، سیستم پخش (MP4)، تعلیق بادی صندلی راننده، قابلیت تنظیمات مختلف صندلی راننده، میز تاشو، غربیلک فرمان قابل تنظیم، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی درب ها، ریموت کنترل، شیشه بالابر های برقی، ۲ تخت خواب، جک بالابر برقی اتاق با زاویه خم تقریبی ۷۰ درجه
امکانات رفاهی سفارش (آپشن)تاییدیه  ADR جهت حمل کالای خطرناک، سیستم هشدار خروج از خط (LDWS)، سیستم مدیریت ناوگان (FMS)، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم پخش مانیتور دار، سانروف برقی، یخچال داخل اتاق

مزایا و معایب کشنده دیما HT490

مزایاشناخته شده بودن در بازار، بازار دست دوم قابل قبول، طراحی مناسب، فضای داخلی کارآمد، قوای فنی شناخته شده در بازار، لیست قابل قبول امکانات ایمنی و رفاهی
معایبکیفیت متوسط متریال، گسترده نبودن شبکه خدمات پس از فروش، عرضه برخی از امکانات ایمنی و رفاهی به صورت آپشن، گزارش های متععد مبنی بر خرابی دیفرانسیل، عدم وجود دستیار های ایمنی کمکی راننده نظیر؛ ترمز اضطراری، رادار کمکی حرکت بین خطوط و….، نبود برخی از امکانات رفاهی، تیراژ و عرضه محدود، قیمت بالاتر در قیاس با سایر رقبا

قیمت کشنده دیما HT490

قیمت بازار (در تاریخ ۱ آذر ۱۴۰۴)۹.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان
قیمت کارخانه (در تاریخ ۱ آذر ۱۴۰۴)۹.۲۹۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان

رقبای کشنده دیما HT490

کشنده دیما HT490 را باید محصولی با طراحی قابل قبول، قوای فنی قدرتمند، امکانات ایمنی و رفاهی صرفاً قابل قبول و بازار خرید و فروش مناسب بدانیم، که در این بازه زمانی که در بازار حاضر بوده است توانسته اسم و رسمی برای خود دست و پا کند هر چند با تمام ضعف هایی که دارد و در بازار باید با خیلی عظیمی از رقبای هموطن خود سر شاخ شود که شاید دیگر همچون گذشته نتواند در این بازار رقابتی مورد اقبال بعضی از مخاطبان قرار بگیرد. از رقبای کشنده دیما HT490  می توانیم به محصولات چینی مونتاژی نظیر؛ بهمن امپاور BD500، بایک X9، فوتون H5، بهمن امپاور BD560، دافران H7 نیوفیس، P9 کامل دیزل و … اشاره کنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره