رابطه سختیهای دوران کودکی و نمرات پایین ریاضی

خراسان/ گروهی از پژوهشگران بیمارستان Brigham and Women's در ماساچوست با بررسی اسکنهای مغزی بیش از ۹ هزار کودک در سنین ۹ تا ۱۰ سال، به این نتیجه رسیدند که کودکانی که در معرض تجربههای ناخوشایند قرار داشتهاند، میزان کمتری از شاخصی بهنامFractional Anisotropy (FA) در ماده سفید مغزشان دیده میشود. این شاخص یکی از نشانگرهای کیفیت ارتباطات عصبی در بافتهای مغزیست. ماده سفید، حلقه مفقوده میان استرس و عملکرد ذهنی – وقتی ساختارهای نامرئی مغز، توانایی کودک را در ریاضی و زبان تغییر میدهند. این تحقیق نشان داد که هرچه سطح FA در مغز کمتر باشد، عملکرد کودک در آزمونهای شناختی مانند زبان و ریاضیات هم ضعیفتر است. گرچه این تفاوتها خیلی بزرگ نبودند، اما ثابت میکنند که آثار فشارهای روانی دوران کودکی، میتوانند تا سالها بعد در رشد شناختی و ذهنی باقی بمانند.
نکته امیدوارکنند این پژوهش
در کنار بخش هشداردهنده تحقیق، یک خبر خوب هم وجود دارد: کودکانی که در محیطی با حمایت خانوادگی بالا، حضور فعال والدین، و حمایت اجتماعی زندگی کردهاند، نسبت به آسیبهای ماده سفید مقاومت بیشتری نشان دادند. این نشان میدهد که حتی در شرایط سخت، کیفیت روابط و پیوندهای انسانی میتواند نوعی سپر دفاعی برای مغز کودک باشد.