جای خالی همدلی دلسوزانه

خراسان/ به بهانه پربازدید شدن تصویری در شبکههایاجتماعی با نوشتههای تاملبرانگیز که گفته بهجای قضاوت دیگران، آنها را بیشتر درک کنیم؛ از همدلی اصولی گفتیم
همدلی صرفا درک احساسات دیگری نیست بلکه به داشتن تمایل برای کمک به دیگران هم مربوط میشود. این احساس معمولا به عنوان نشانهای از مهربانی، شفقت و درک بوده و شامل درک عواطف و احساسات دیگران و پاسخ به روشی سازنده و حمایتی است که نشاندهنده مراقبت و احترام باشد. به تازگی تصویری جالب در شبکههای اجتماعی پربازدید شده که در توضیح آن نوشته شده: «هر کسی تو زندگی، درگیر مبارزه خودشه، کاش به جای قضاوت، همدیگه رو بیشتر درک کنیم. مراقب هم باشیم. کسی از زندگی کسی خبر نداره. مرهم نیستید، نمک هم نباشید». اما چطور دیگران را درک و با آنها همدلی کنیم؟
مرز همدلی با دلسوزی
همدلی با همدردی یا به عبارت دیگر، دلسوزی برای دیگران فرق دارد و در عین حال به معنای قضاوت یا انتقاد هم نیست بلکه احساس مهمی است که به ما امکان برقراری ارتباط با دیگران را میدهد. توانایی درک احساسات دیگری روابط اجتماعی ما را تقویت میکند و همچنین میتواند به ما در عبور از موقعیتهای دشوار کمک کند. از این رو، همدلی مهارت ارزشمندی است که باید آن را تمرین کنیم تا روابط بهتری با دیگران داشته باشیم و جهان را به جای بهتری تبدیل کنیم.
چند نوع همدلی وجود دارد؟
همدلی سه نوع اصلی دارد: شناختی، عاطفی و دلسوزانه.
۱ همدلی شناختی| به توانایی تشخیص احساسات و دیدگاههای دیگران، بدون درگیر شدن در آن به لحاظ عاطفی گفته میشود. این نوع همدلی معمولا در محیطهای تجاری استفاده میشود که در آن فرد باید بتواند نیازهای مشتریان را بدون سرمایهگذاری عاطفی شخصی درک کند.
۲ همدلی عاطفی| به توانایی درک یا احساس عواطف دیگری گفته میشود. این نوع همدلی به ما این امکان را میدهد که با شفقت و درک واقعی به احساسات دیگران پاسخ دهیم.
۳ همدلی دلسوزانه| ترکیبی از همدلی شناختی و عاطفی است. این توانایی به شما این امکان را میدهد که احساسات دیگران را بشناسید و آن را خودتان هم احساس کنید. بنابراین، در سطح عمیقتری با دیگران ارتباط برقرار کرده و از آنها حمایت معناداری را به عمل میآورید. هر چند داشتن این احساس به تمرین نیاز دارد، اما اگر به آن دست پیدا کنید تأثیر زیادی در قویتر شدن ارتباطات اجتماعی و شبکه دوستی شما دارد و در موقعیتهای شخصی و کسب و کار نقش مهمی در پیشرفت شما دارد.
نحوه درست همدلی
گوش کردن و مشاهده| هنگام تعامل با دیگران، به نشانههای کلامی و غیرکلامی توجه کنید. زبان بدن سرنخ خوبی برای درک احساس شخص است. این زبان به افراد این امکان را میدهد که بدون صحبت کردن، پیامشان را انتقال دهند.
به جای دیگری بودن| برای درک دیگران، خودتان را در موقعیت آنان تصور کنید. این کار به شما کمک میکند که دیدگاه آن ها را بهتر درک کنید و ارتباط بهتری با عواطف آنان برقرار کنید.
حمایت کردن| سعی کنید تا حد امکان از اشخاص حمایت عاطفی و عملی داشته باشید. حتی حرکات کوچکی مانند در آغوش گرفتن یا یک کلمه محبتآمیز نشان میدهد که درکشان میکنید و به سلامتی آنها اهمیت میدهید.
سوال کردن| پرسیدن راهی عالی برای نشان دادن علاقه به احساسات و تجربیات دیگران است. همچنین، برای آنها این فرصت را فراهم میکند که بیشتر در مورد احساسشان صحبت کنند و به شما بینش بهتری در مورد دیدگاه آن ها میدهد.
تأیید احساسات| حتی اگر با او موافق نیستید، وقتی کسی از احساسش صحبت میکند، آن را قضاوت و رد نکنید. هر کسی حق دارد که احساس خاصی درباره یک موضوع داشته باشد و به خاطر آن محکوم نشود. با تمرین، همدلی در شما به صفتی ذاتی تبدیل میشود که در موقعیتهای شخصی و حرفهای همانند یک دارایی ارزشمند به کمکتان میآید.


















