چالشهای ورزش در مدارس ایران؛ کمبود معلم و فضای ورزشی

ایرنا/ گرگان- ایرنا- معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، اعلام کرد: به ازای هر ۴۸۰ دانشآموز تنها یک معلم تربیت بدنی و سرانه ۲۰ سانتیمتری فضای ورزشی وجود دارد که هدف برنامه هفتم توسعه، کاهش این نسبت به یک معلم برای هر ۲۸۰ دانشآموز و افزایش سرانه فضای ورزشی به یک متر است.
به گزارش ایرنا، محمد جعفری شامگاه سهشنبه در همایش تخصصی معلمان تربیت بدنی و مراقبین سلامت گلستان در گنبدکاووس با تأکید بر نقش معلمان تربیت بدنی در سلامت ۱۶ میلیون دانشآموز، ورزش را ابزاری برای نشاط اجتماعی و تربیت نسل آینده دانست.
وی کمتحرکی، کمبود فضاهای ورزشی، سبک زندگی مدرن و تغذیه نامناسب را تهدیداتی جدی خواند و خواستار نهادینهسازی گفتمان سلامتمحوری شد.
انتقاد از کمتوجهی به درس تربیت بدنی
جعفری از بیتوجهی برخی مدیران به درس تربیت بدنی انتقاد کرد و خواستار اجرای کامل زنگ ورزش شد.
وی همچنین مشارکت اولیا و معلمان سایر دروس را در فعالیتهای ورزشی ضروری دانست.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش کیفیتبخشی به درس تربیتبدنی، اجرای برنامههای فوقبرنامه، توانمندسازی معلمان، استانداردسازی فضاها و تجهیزات ورزشی را چهار استراتژی تحول ورزش در مدارس اعلام کرد.
جعفری از پوشش ۵۰ درصد دانشآموزان در برنامههای ورزشی و تخصیص اعتبار برای مسابقات درونمدرسهای خبر داد و گفت: لباس متحدالشکل معلمان تربیت بدنی از مهر ۱۴۰۴ اجرایی میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم در این مراسم، از برنامهریزی برای افزایش تعداد معلمان تربیت بدنی از ۷۰۰ به هزار نفر خبر داد.
قدرتالله نظری بر نقش مدارس در پرورش قهرمانان و استعدادیابی ورزشی تأکید کرد و خواستار حفظ زنگ ورزش شد.
وی، احیای ورزش آموزشگاهی را مهم دانست و ادامه داد: مدارس بهترین مکان برای ورزش، قهرمان و پهلوان پروری هستند و امروز بسیاری از قهرمانان ملی ایران از مدارس رشد و نمود یافتند.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان همچنین گفت: مدارس و کلاس درس باید میدان مسابقه باشند و مسابقات درون کلاس، داخل مدرسه، بین مدرسهای، شهرستانی، استانی و کشوری در آن جدی گرفته شود.
نظری، استعدادیابی ورزشی در مدارس را مهم دانست و افزود: گلستان خاستگاه پهلوانان و قهرمانان بزرگی است که کار خود را از مدارس شروع کردند که باید فرهنگ تجلیل از پیشکسوتان را نهادینه کنیم.