بیش از ۲۴ هزار نوآموز بدو ورود در لرستان سنجش شدند

ایرنا/ رییس آموزش و پرورش استثنایی لرستان گفت: ۲۴ هزار و ۸۲۱ نوآموز بدو ورود به دبستان در این استان در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کردند.
سیده زهرا پورنجفی با تاکید بر لزوم اقدام هر چه سریعتر والدین برای نوبت گیری در سامانه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان بیان کرد: طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در این استان از یکم مهر ماه پارسال آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد و افرادیکه تاکنون موفق به نوبت گیری نشدند، باید هر چه سریعتر نسبت به نوبت گیری در سامانه سنجش نوآموزان اقدام کنند.
وی اظهار داشت: افرادی که تا پایان مهلت مقرر شده نسبت به نوبت گیری و سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان اقدام نکنند، امکان ثبت نام در پایه اول و ثبت کتب درسی نخواهند داشت و براین اساس اقدام هرچه سریعتر نسبت به نوبت گیری و سنجش نوآموزان بدو ورود ضرورت دارد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی لرستان با بیان اینکه شاخص تعریف شده برای نوآموزان بدو ورد در این استان ۲۹ هزار نفر اعلام شده است، ادامه داد: طی یک هفته گذشته آمار نوبت گیری نوآموزان بدو ورود ۲۴ هزار نفر بوده است که حدود پنج هزار نفر با شاخص تعریف شده در این استان فاصله دارد.
پورنجفی عنوان کرد: امسال ۲۴ مرکز ثابت و سیار سنجش از مهرماه با حدود بیش از ۱۲۰ نفر از کارشناسان مراکز جامع استان که دوره های مختلف آموزشی را سپری کردند، کار ارزیابی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی را انجام می دهند.
وی اضافه کرد: والدین می توانند جهت سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان به سامانه https://my.medu.ir وارد شده و از درگاه دولت گزینه سنجش بدو ورود اقدام به نوبت گیری کنند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی لرستان با بیان اینکه سال گذشته ۲۹ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در لرستان سنجش شدند، یادآور شد: به منظور گستردگی خدمات سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان پایگاه هایی در برخی مناطق محروم استان فعال شده است.
پورنجفی افزود: کمک به بهبود کیفی آموزش، تشخیص و شناسایی به هنگام نارساییهای جسمی، ارزیابی وضعیت ذهنی کودکان بدو ورود به دبستان و بررسی میزان شیوع اختلالهای جسمانی و روانی از اهداف اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان است.
وی با اشاره به اینکه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شامل ۲ مرحله ارزیابی است، گفت: مرحله مقدماتی شامل ارزیابی بینایی، ارزیابی دید رنگ، ارزیابی شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اندازه گیری توده بدنی، وزن و قد، اختلالات دهان و دندان، جلدی و اوتیسم است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی لرستان ادامه داد: مرحله معاینه بالینی و تخصصی جهت بررسی دقیق تر بخش دیگری است که در صورت ضرورت و برحسب نوع ارجاع نوآموز به منظور بررسی دقیق تر به نیروهای تخصصی جهت معاینات بینایی و شنوایی انجام خواهد شد.
پورنجفی ادامه داد: توانمندسازی تمامی معلمان ابتدایی به منظور شناسایی و تشخیص دانش آموزان دیرآموز و آگاه سازی، توانمند سازی والدین و مداخله برای دانش آموزان با اختلال یادگیری و دانش آموزان نیازمند توجه خاص (دیرآموز) در کنار کار سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی و بدو ورود به دبستان از وظایف مراکز جامع است.