آنچه در نشست شورای برنامهریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری گذشت؟

ایرنا/ شورای برنامهریزی و توسعه پس از شورای اداری به عنوان عالیترین مرجع تصمیمگیر و تصمیمساز در استانها به شمار میرود و مصوبههای آن خط مشی هر استان را مشخص میکند.
شورای برنامهریزی و توسعه هر استان به ریاست استاندار و دبیر رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی با حضور مدیران دستگاههای اجرایی استان برگزار میشود.
روز بیستم اردیبهشت ۱۴۰۴ با حضور استاندار و رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی و ۲ نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاههای اجرایی روند جذب اعتبارات استان در سال مالی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ و همچنین مصوبه مولد سازی در استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نقش آفرینی چهارمحال و بختیاری در تامین درآمدها
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی چهارمحال و بختیاری گفت: شورای برنامهریزی و توسعه با پنج کارگروه تخصصی بالاترین نهاد تصمیمگیری و نظارت در خصوص توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سطح استان است.
یحیی رمضانی افزود: بهترین خوراک شورای برنامهریزی و توسعه، خروجی کارگروهها است بر این اساس از هرگونه برگزاری کارگروه، ستاد، کمیسیون و شورای علاوه بر کارگروههای مشخص شده جلوگیری میشود.
وی با اشاره به پایین بودن شاخص تولید ناخالص داخلی در چهارمحال و بختیاری گفت: برای افزایش این شاخص، راهی به جز فعالیت بخش خصوصی، افزایش تولید، صادرات و رونق اقتصادی در استان وجود ندارد.
رمضانی بر ضرورت استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف برای افزایش شاخص تولید ناخالص ملی در استان تاکید کرد.
وی با تاکید براهمیت اعتبارات فنی اعتباری افزود: سال گذشته رقم اعتبارات فنی اعتباری استان از چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال با دستور استاندار و همکاری صندوق کارآفرینی امید و بنیاد علوی به سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت و به این ترتیب روند اجرای پروژههای نیمه کاره در استان سرعت گرفت.
رمضانی برضرورت استفاده از طرحهای تحقیقاتی که بسیاری از آنها در کتابخانهها نگهداری میشود را مورد تاکید قرار داد و آنها را راهکاری برای حل مسائل استان عنوان کرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای نقشآفرینی استان در تامین درآمدها باید به سمت افزایش درآمدهای مالیاتی، بیمهای، بانکی، فعالیت بنگاههای اقتصادی حرکت کرد و در این مسیر اتاق بازرگانی باید در راستای تمرکز حسابهای بانکی شرکتهای بخش خصوصی اقدام کند.
رمضانی افزود: تعهد درآمدی امسال چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وی در خصوص روند جذب اعتبارات هزینهای چهارمحال و بختیاری در سال گذشته گفت: سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال رقم اعتبارات هزینهای برای ۲۲ دستگاه چهارمحال و بختیاری بود که از این رقم ۹۹ درصد جذب شده است.
رمضانی یادآور شد: پارسال ۳۸ هزار و ۷۰ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی بهصورت پروژهای به استان تزریق شد که از این مقدار ۲۷ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال معادل ۷۳ درصد تخصیص یافته است.
وی اضافه کرد: همچنین از پنج هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبارات سرمایهای چهارمحال و بختیاری ۹۱ درصد از این اعتبارات تخصیص یافته است.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی چهارمحال و بختیاری گفت: از سهم ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبارات نفت و گاز این استان ۶۵ درصد، از سه هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال سهم اعتباری استان از محل اعتبارات محرومیت زدایی ۶۱ درصد، از سه هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبارات محرومیتزدایی ۶۱ درصد و از پنج هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبارات توازن استان ۲۰ درصد و از محل هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبارات توازن که در اختیار نمایندگان مجلس است نیز ۷۳ درصد تخصیص داشته است
رمضانی یادآور شد: برخی از ستونهای اعتباری سال ۱۴۰۴ به چهارمحال و بختیاری ابلاغ شده است، منتظر ابلاغ دستورالعمل برای توزیع اعتبارات در استان هستیم.
عملکرد ضعیف چهارمحال و بختیاری در بحث مولد سازی
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی چهارمحال و بختیاری گفت: مولدسازی ظرفیتی قانونی و به عنوان یک منبع مهم تامین مالی است و بر این اساس اجرا و استفاده از این ظرفیت مهم قانونی همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، رییسجمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
تهمتن عبداللهی با اشاره به تمدید مصوبه مولدسازی برای یک سال دیگر افزود: با وجود تلاشهای انجام شده اما چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۳ عملکرد و بازخورد نهایی مثبتی از محل فروش املاک نداشته است.
وی اظهار داشت: با وجود تلاشهای انجام شده در خصوص مولدسازی شواهد نشان میدهد به غیر از ۳۲ ملکی که از سالهای قبل در استان شناسایی شده بود ملک مازادی دیگری وجود ندارد هر چند این طور نیست.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری پنج جلسه کمیته تخصصی مولدسازی گفت: ۳۴ ملک شناسایی و ۳۲ ملک در هیات عالی، مولدسازی و ارزش افزایی شده است.
عبداللهی افزود: در بحث شناسایی و فروش املاک مازاد دستگاهها در چهارمحال و بختیاری هیچ ملکی به فروش نرسیده است.
وی از مدیران دستگاه اجرایی خواست نسبت به اجرای مصوبه مولد سازی حساس باشند و این مصوبه را جدی بگیرند.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت همکاری نکردن دستگاهها اجرایی برای اجرای مصوبه مولد سازی این اداره کل به غیر از حقوق ، سایر خدمات خود را به روی دستگاههایی که همکاری لازم را ندارند قطع میکند.
دستگاههای اجرایی نسبت به جذب اعتبارات تلاش کنند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به فرصت محدود باقیمانده از سال مالی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ انتظار میرود دستگاههای اجرایی نسبت به جذب اعتبارات اقدام کنند.
اردشیر آذر افزود: مدیرانی که به هر شکلی نسبت به جذب اعتبارات دستگاه خود کوتاهی کنند و اقدام لازم را انجام ندهند به هیچ عنوان در آخر سال مالی، برای آنها ترک تشریفات امضا نمیشود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: مولدسازِی، جذب به موقع اعتبارات و برگشت ندادن اعتبارات از جمله مواردی است که مدیران دستگاههای اجرایی باید توجه لازم را به این اصول داشته باشند.
هشت هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال سهم چهارمحال و بختیاری از اعتبارات توازن
نماینده مردم شهرکرد، سامان، بن و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: از ۴۳۰ هزار میلیارد ریال ( ۴۳ همت) از بودجه ۱۴۰۴ اعتبار توازن که در اختیار وزارتخانهها بود با تدبیر کمیسیون تلفیق هشت هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال سهم چهارمحال و بختیاری است.
احمد راستینه افزود: سهم هر یک از نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی از این رقم اعتباری ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال تعیین شده است.
وی با بیان اینکه پروژههایی که فاقد ماده ۲۳ هستند از این ردیف اعتباری بهرهمند نمیشوند اظهار داشت: اگر برای هر دستگاهی در ردیف اعتباری توازن ۲ اعتباری مصوب شد آن دستگاه ملزم است که از طرف دستگاه خود توافقنامه امضا کند در غیر این صورت این اعتبار به دستگاهی تعلق میگیرد که بتواند با وزارتخانه خود نیز توافقنامه امضا کند.
راستینه از عملکرد ضعیف چهارمحال و بختیاری در بحث مولد سازی نسبت به عملکرد مثبت استانهای همجوار انتقاد کرد.
وی اظهار داشت: اگر به دنبال توسعه استان هستیم باید از نگاههای دستگاهی عبور کرد و با نگاه همافزا و استفاده از فرصت طرح مولدسازی استان را در مسیر توسعه قرار داد.
راستینه افزود: طرح مولدسازی فرصتی برای حل بسیاری از مشکلات استان از جمله تصفیهخانهها، ناترازیها و راهها است که باید بیشتر از این فرصت استفاده کرد.
نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: به طور مثال در دشت شهرکرد با داشتن ۱۵۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب از رودخانه کارون، از ظرفیت بالایی برای توسعه برخوردار است، اما تاکنون هیچ اقدام مؤثری برای ماده ۲۳ و تخصیص بودجه به این منطقه انجام نشده است در حالی که میتوان با برنامهریزی دقیق از این ظرفیت برای ارتقای زیرساختهای آب، فاضلاب، راه و سایر خدمات استفاده کرد.
نماینده مردم شهرکرد، سامان، بن و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه، به دلیل نبود پایه مطالعاتی قوی، بسیاری از پروژهها از بودجه ملی بیبهره میمانند و ضروری است هر دستگاه یک پروژه پیشران با هماهنگی شورای برنامهریزی و توسعه برای گرفتن ماده ۲۳ معرفی کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بحث هایتک در چهارمحال و بختیاری مغفول مانده است، در صورتی که امروز جوانان تحصیلکرده استان با بیکاری دست و پنجه نرم میکنند.
برنامه هفتم فرصتی برای پیشرفت استان
نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به همزمانی آغاز به کار مجلس و دولت با برنامه هفتم توسعه گفت: داشتن برش استانی برای بهرهبردن بیشتر از برنامه هفتم توسعه از جمله ضرورتهایی است که باید به آن توجه شود.
غلامرضا میرزایی افزود: برنامههای توسعه گذشته موفق نبودهاند و انتظار میرود با برنامهریزی اصولی از برنامه هفتم به عنوان یک ظرفیت برای توسعه استان استفاده شود.
وی بر ضرورت به روز کردن و ارائه آموزشهای لازم در خصوص برنامه و بودجه به مدیران تاکید کرد.
میرزایی یکی از دلایل ضعف چهارمحال و بختیاری را از دست دادن فرصتها عنوان کرد.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به آمایش سرزمینی در اجرای پروژهها گفت: در زمان حاضر شواهد نشان میدهد یا آمایش سرزمینی در استان وجود ندارد و یا این اصل مهم کنار گذاشته شده است.
میرزایی برضرورت تقویت عملکرد دانشگاههای استان در تربیت نیروهای فنی تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با یک میلیون نفر جمعیت ۱۲ شهرستان دارد.