گذر از روزهای کم آبی تنها با صرفه جویی/صدا و سیما تاثیر گذارترین راه برای ترویج فرهنگ صرفه جویی

صدا و سیما/ مدیران آب منطقهای و آب و فاضلاب خراسان جنوبی از تلاشهای صدا و سیمای استان برای مدیریت مصرف آب قدردانی کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سارانی در قرارگاه رسانهای مدیرت مصرف آب با اشاره به جایگاه رسانه ملی در فرهنگ سازی گفت: با توجه به کاهش شدید آبدهی چاهها، قنوات و چشمه ها، تنها راه برون رفت از شرایط کم آبی اخیر مدیریت مصرف است که صدا و سیما تاثیرگذارترین رسانه برای تحقق این موضوع است.
وی افزود: برداشت آب از دشتهای استان ۶۲ درصد بیشتر از تغذیه آن است که این یک زنگ هشدار است و سبب فرونشست در برخی نقاط استان شده است.
مدیرعامل آب منطقهای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۸ درصد چاههای کشاورزی استان مجهز به کنتور هوشمند است، گفت: ۸۸ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است و باید اصلاح الگوی کشت و آبیاریهای نوین توسعه یابد.
توکلی سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان هم با اشاره به اینکه ۹۵ درصد آب استان از منابع زیر زمینی تامین میشود که این آمار در کشور ۴۵ درصد است، گفت: با توجه به شرایط خشکسالیهای اخیر و ناترازی انرژی، استان و بویژه بیرجند، طبس، قاین و نهبندان با تنش آبی مواجه هستند که باید همه دستگاهها و بویژه مردم برای گذر از این روزهای کم آبی تلاش کنند.
وی با قدردانی از صدا و سیمای استان برای فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب، از مردم خواست مدیریت مصرف را بیش از گذشته در دستور کار خود قرار دهند.
توکلی با اشاره به فرسودگی شبکههای آبرسانی بویژه در شهر بیرجند از آغاز همکاری یونیسف با این شرکت در اجرای طرح کاهش هدررفت آب در یکی از حوزه های شبکه توزیع آب شهر بیرجند خبر داد.
مدیر کل صدا و سیمای استان هم با اشاره به کمبود جدی آب در کشور و بویژه در خراسان جنوبی، گفت: در سالهای اخیر صدا و سیمای خراسان جنوبی با تمام توان با تولید و پخش برنامههای مختلف برای ترویج فرهنگ صرفه جویی مصرف آب تلاش کرده و امسال نیز با توجه به شرایط موجود برای اطلاع رسانی و کمک به تسریع در اجرای طرحهای صنعت آب در میدان است.
آینه دار با اشاره به اینکه باید با کمک مردم از تابستان گرم عبور کنیم، افزود: صدا و سیمای استان در کنار تولید و پخش برنامههایی با مدیریت مصرف آب، موضوع مطالبه گری در سطح کلان برای تسریع در طرحهای صنعت آب را در دستور کار دارد.