نماد آخرین خبر

اینچه‌برون؛ طلوع تجارت ایران در «راه ابریشم»

منبع
ايرنا
بروزرسانی
اینچه‌برون؛ طلوع تجارت ایران در «راه ابریشم»

ایرنا/ منطقه آزاد اینچه‌برون، به‌عنوان یکی از استراتژیک‌ترین نقاط جغرافیایی ایران، در حال تبدیل شدن به کانون تحولات تجاری و ترانزیتی کشور است. این منطقه که در کریدور «راه جدید ابریشم» قرار دارد، نه‌تنها اقتصاد استان گلستان را دگرگون می‌کند، بلکه با اتصال ایران به بازارهای جهانی، نقشی کلیدی در پیشرفت اقتصادی کشور ایفا خواهد کرد.

در میان ۱۸ منطقه آزاد کشور که ۸۰ درصد بار ترانزیت را به دوش می‌کشند منطقه آزاد اینچه‌برون از جغرافیای سیاسی و اقتصادی خاصی برخوردار است که آن را به یک نقطه کانونی در تحولات تجاری و ترانزیتی ایران و منطقه تبدیل کرده است.

این منطقه که از سال ۱۳۹۴ به‌عنوان یک پروژه استراتژیک در دستور کار دولت و مسوولان استانی قرار داشت با تصویب نهایی در سال ۱۴۰۰، اکنون در مسیر تبدیل به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و ترانزیتی کشور قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد اینچه‌برون به‌عنوان بخشی از کریدور راه جدید ابریشم، این منطقه را به‌طور مستقیم به آسیای شرقی و اروپا متصل می‌کند.

ابتکار «کمربند و جاده» که ایران در قلب آن قرار دارد، طرحی در حال اجرا از یک دهه قبل توسط چین و بزرگترین برنامه زیرساختی در تاریخ جهان شناخته می‌شود که چهار قاره را پیوند می‌دهد

این کریدور بین‌المللی، از نظر اقتصادی و سیاسی نقشی کلیدی در تحولات جهانی ایفا می‌کند و از سویی دیگر دسترسی آسان به این مسیرها که برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان را به یکدیگر متصل می‌کند، می‌تواند اینچه‌برون را به یکی از دروازه‌های اصلی تجاری و ترانزیتی ایران تبدیل سازد.

یکی از ویژگی‌های برجسته منطقه آزاد اینچه‌برون، امکانات و ظرفیت‌های گسترده‌ آن از جمله استقرار گمرک، بازارچه مرزی، شهرک صنعتی هزار هکتاری و مجتمع پتروشیمی است که وجود این زیرساخت‌های حیاتی، به‌ویژه با توجه به نزدیکی به خط انتقال گاز ترکمنستان به ایران، بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در صنایع انرژی و پتروشیمی فراهم می‌آورد.

براساس آخرین گزارش‌ها، برای تسهیل فرایندهای سرمایه‌گذاری در اینچه‌برون اقدامات فراوانی مانند گرفتن اسناد، مطالعات طرح جامع و ارزیابی‌های زیست‌محیطی انجام شده و سامانه‌های سرمایه‌گذاری به‌طور کامل در این منطقه استقرار یافته و تلاش‌ دولت چهاردهم برای کاهش بروکراسی‌های اداری در راستای تسهیل فرایندهای سرمایه‌گذاری در این نقطه استراتژیک ادامه دارد.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: پیگیری‌های مستمر نمایندگان این استان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، سرانجام منجر به تصویب منطقه آزاد اینچه‌برون شد و این پروژه اکنون در مسیر تبدیل به یکی از کانون‌های اصلی اقتصادی و ترانزیتی کشور قرار دارد.

رمضانعلی سنگدوینی با تاکید بر اینکه تلاش‌های مسوولان از گذشته تاکنون اتفاقات مثبتی را در منطقه آزاد اینچه‌برون رقم زده و این منطقه را در وضعیت مطلوبی قرار داده است، یادآور شد: در سفر اخیر معاون وزیر و مدیرعامل راه‌آهن کشور به استان گلستان توافقاتی برای پیوستن راه‌آهن به منطقه آزاد اینچه‌برون انجام شد.

به گفته دبیر مجمع نمایندگان گلستان؛ پیوستن راه آهن به نفع منطقه آزاد اینچه‌برون خواهد بود و به‌زودی متولی حمل‌ونقل در این منطقه به خود منطقه آزاد واگذار خواهد شد.

اینچه‌برون؛ فرصتی استراتژیک برای اقتصاد گلستان

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موقعیت ویژه جغرافیایی منطقه آزاد اینچه‌برون گفت: این منطقه به‌عنوان یک کریدور تجاری مهم میان کشورهای آسیای میانه، چین، هند، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان، ظرفیت بالایی دارد.

وی ادامه داد: این کشورها در حوزه اقتصادی قوی هستند و پیوند با این آنها می‌تواند مزایای زیادی برای اقتصاد گلستان به همراه داشته باشد.

سنگدوینی بیان کرد: مسیرهای تجاری از جمله چین-قزاقستان-ترکمنستان و دسترسی به آب‌های آزاد، هزینه‌های حمل‌ونقل را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد که این موضوع می‌تواند به تسهیل تجارت و بهبود شرایط اقتصادی کمک کند.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان همچنین به روند اجرایی شدن پروژه منطقه آزاد اینچه‌برون اشاره کرده و گفت: اساسنامه منطقه آزاد به‌موقع مصوب شد و اقدامات اجرایی آن در حال انجام است. اسناد رسمی منطقه آزاد نیز از سوی دستگاه قضا صادر شده و اکنون پتروشیمی گلستان نیز به این منطقه پیوسته است.

سنگدوینی تاکید کرد: منطقه آزاد اینچه‌برون با توجه به ظرفیت‌ها و موقعیت استراتژیک خود، به یکی از معدود مناطق آزاد تبدیل خواهد شد که می‌تواند تحولی عظیم در اقتصاد استان و کشور ایجاد کند.

استاندار گلستان، نیز این منطقه را فرصتی بی‌نظیر برای توسعه استان دانست و گفت: یکی از مسیرهای اصلی توسعه گلستان، منطقه آزاد اینچه‌برون است که با توسعه زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، می‌توانیم به اهداف کلان مناطق آزاد دست یابیم.

علی‌اصغر طهماسبی به استقبال بیش از ۶۰ شرکت داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در اینچه‌برون اشاره کرد و افزود: مزیت‌هایی مانند معافیت مالیاتی ۲۰ ساله، قوانین گمرکی ساده‌شده و دسترسی به بازارهای بین‌المللی، این منطقه را به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان هم اینچه‌برون را «نقطه اتکای تجارت گلستان با ترکمنستان» دانست و گفت: با بهبود زیرساخت‌ها، این منطقه می‌تواند به قطب لجستیکی منطقه‌ای بدل شود و تردد روزانه حدود ۲۰۰ تریلی از مرز اینچه‌برون، گواهی بر پویایی تجاری این منطقه است.

رمضان بهرامی خواستار بهسازی جاده‌ها، گسترش خطوط ریلی و ایجاد پایانه‌های مجهز باربری شد و پیشنهاد کرد اتصال اینچه‌برون به بندرهای شمالی، مانند بندر ترکمن، شبکه ترانزیتی چندوجهی ایجاد کند که تجارت را متحول خواهد کرد.

با وجود پتانسیل‌های عظیم، اینچه‌برون با موانعی مانند کمبود انبارهای مجهز، سردخانه‌ها و سیستم‌های هوشمند گمرکی مواجه است.

بهرامی گفت: «تفاوت ۱۰ تا ۱۵ درصدی قوانین اینچه‌برون با سرزمین اصلی، رغبت سرمایه‌گذاران خارجی را کاهش داده که باید با تسهیل قوانین، جذابیت‌ سرمایه‌گذاری این منطقه را بیشتر کرد.

منطقه آزاد اینچه‌برون، فراتر از یک پروژه اقتصادی، فرصتی استراتژیک برای تقویت جایگاه ایران در تجارت جهانی است. با رفع موانع و بهره‌برداری از پتانسیل‌های این منطقه، ایران می‌تواند دروازه‌ای طلایی به سوی آینده‌ای شکوفا بگشاید.





آخرین خبر گلستان در اینستاگرام : Instagram.com/golestan_today

آخرین خبر گلستان در اینستاگرام :
Instagram.com/golestan_today

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر