بهزیستی اردبیل ۹۳ مرکز برای مشاوره حضوری مردم راهاندازی کرد

ایرنا/ مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: ۹۳ مرکز غیردولتی با مجوز این اداره کل برای ارائه انواع مشاوره و آموزش در حوزه توانبخشی اجتماعی در این استان راهاندازی شده و طی سال گذشته، حدود ۳۸ هزار نفر از خدمات این مراکز بهرهمند شدند.
طاهره رزاق پور اظهار کرد: در مراکز مشاوره حضوری متخصصان و کارشناسان زبده حضور داشته و با مشاورههای سازنده و نتیجهبخش برای مقابله با آسیبها مداخله میکنند.
وی افزود: افرادی به این مراکز مراجعه میکنند که مشکلات آنها از طریق مشاوره تلفنی با خط ۱۴۸۰ برطرف نشده و یا حسب نظر کارشناسان بهزیستی به مراجعه حضوری آنها برای حل و فصل مشکلات مربوطه نیاز بوده است.
وی ادامه داد: خط تلفن ۱۴۸۰ برای مشاوره در بخش توانبخشی اجتماعی بهزیستی هر روز از ساعت هشت صبح تا ۲۴ دایر است و در سال گذشته حدود ۱۵ هزار تماس تلفنی با آن برقرار و خدمات مشاوره متنوعی به تماس گیرندگان ارائه شد.
بانوان بیشتر از مردان با خط مشاوره بهزیستی تماس میگیرند
رزاق پور گفت: فراوانی تماسها با خط مشاوره و آموزش بهزیستی اردبیل به ترتیب شامل اختلافات خانوادگی و تربیت فرزندان بوده و بیشترین تماسها را بانوان برقرار کردند.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل تصریح کرد: آموزشهای پیش از ازدواج، مهارتهای زندگی مشترک، خانواده و مسائل و موضوعات تربیتی فرزندان و پیشگیری از آسیبهای فردی و اجتماعی از خدماتی است که از طریق خط مشاوره و آموزش بهزیستی به مردم ارائه میشود.
او اظهار کرد: متاسفانه آقایان از خدمات بهزیستی استفاده چندانی نمیکنند ، در صورتی که مشاورههای بهزیستی برای آنها هم بسیار سودمند است و از رسانهها انتظار داریم برای آگاه سازی همه اقشار از خدمات مشاوره تلفنی بهزیستی تلاش کنند.
بازپیوند با خانواده، رویکرد مراکز روزانه سالمندی
مدیرکل بهزیستی اردبیل گفت: ۱۰ مرکز روزانه سالمندی با مشارکت بخش خصوصی در این استان فعال است و رسیدگی، مراقبت و نگهداری جامعه هدف در آنها به نحوی انجام میگیرد که سالمندان همچنان با خانوادههای خود مرتبط باشند.
رزاق پور اظهار کرد: راهبرد سازمان بهزیستی حفظ و تحکیم روابط سالمندان با خانوادههای مربوطه است و مراکز روزانه سالمندان زیرپوشش بهزیستی اردبیل از خانههای کوچک و مرتبی برخوردار است تا خدماترسانی به جامعه هدف ، ارتباط آنها با خانوادهها را حفظ کند.
وی افزود: کرامت سالمندان در جامعه ایرانی امری انکارناپذیر است و در استان اردبیل نیز پیوند عاطفی عمیقی بین سالمندان و خانوادههای آنها برقرار است و پیشگیری از معلولیت سالمندی از برنامههای مهم بهزیستی در این استان است.
وی ادامه داد: در این راستا سالمندی سالم و شاداب را با ارائه آموزشها و آگاهسازیهای لازم دنبال میکنیم و خانواده محوری، پیوست دائمی خدمات بهزیستی مربوط به سالمندان است.
برقراری ۲۱ هزار تماس با تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی
رزاق پور به استفاده از ظرفیت مربیان ورزشی و برگزاری دورههای فنی و حرفهای، مهارت آموزی و اردوهای تفریحی برای سالمندان اشاره و تصریح کرد: تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی استان اردبیل برای دریافت گزارشها، شکایات و پیامهای مردمی فعال است و برخی از مردم برای دریافت خدمات مشاوره نیز از آن استفاده میکنند.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: سالمندآزاری و معلول آزاری در استان اردبیل به ندرت مشاهده میشود و در سال گذشته ۲۱ هزار تماس با اورژانس اجتماعی بهزیستی استان اردبیل برقرار شده است.