دو امانت گرانبها

ایرنا/ اردبیل - ایرنا - آخرین فرستاده خدا از ثری تا ثریا از دردناکترین وقایع تاریخ اسلام است که مولا علی (ع) از آن به قطع وحی و مصیبتی عظیم یاد کرده است، اما پیامبر رحمت با سپردن دو امانت گرانبهای خود به امتش، رمز رستگاری دنیوی و اخروی را در تمسک به آنها دانست.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، منابع معتبر و مورد وثوق شیعه و سنی نقل کردهاند که حضرت محمد (ص) در حجالوداع از نزدیکی زمان رحلت خویش خبر داد و فرمود: شاید دیگر به حج نیایم و هرگز مرا در این جایگاه نخواهید دید و نزدیک است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت کنم.
عوام و خواص از سخنان پیامبر اسلام دچار نگرانی شدند و گزارش بیم مسلمان نسبت به زمان بعد از رحلت حضرت رسول (ص)، به شخص ایشان رسید و آن بزرگوار با اطمینان خاطر معنوی تاکید کردند: بدانید دو چیز است که از نظر من بین آن دو هیچ تفاوتی نیست.
ایشان فرمودند: اگر بین آن دو به اندازه تار مویی فرقی نمیگذارم و هر کس یکی را ترک کند مثل این است که آن دیگری را نیز ترک کرده است و آن دو، کتاب آسمانی و اهل بیت رسالت هستند، سفارش مرا در مورد آنها رعایت کنید.
مطابق حدیث شریف "ثقلین" اگر امت اسلامی از قرآن و اهل بیت (ع) اطاعت کنند، به آنها وعده "لن تضلوا" یعنی هرگز گمراه نمیشوید داده شده است.
توصیه اکید پیام آور مهر و رحمت به حدیث شریف ثقلین شهرت یافته است و "ثَقَل" در لغت به معنی چیز گرانبها و شایسته نگهداری آمده و این حدیث جزو مستندات قطعی صدر اسلام و مورد قبول مسلمانان شیعه و سنی است.
این حدیث شریف طبق مستندات، از ناحیه ۳۷ تن از صحابه رسول خدا (ص) روایت شده است، بنابراین به عنوان حدیث متواتر یعنی حدیثی که به تکرار از ناحیه پیغمبر (ص) و راویان معتبر بیان شده، شناخته میشود و از درجه اعتبار بالا برخوردار است.
وقایعی که بعد از خاموشی نور مبارک پیامبر رحمت در بلاد اسلام و میان امت اسلامی رخ داده و تاریخ به شرح آنها پرداخته، با میزان پایبندی جامعه مسلمان به سفارش آن حضرت تناسب دارد و عدهای مبتلا به جنگ ۷۲ ملت شدند و چون راه حقیقت را ندیدند بیراهه رفتند اما عدهای نیز بر رعایت حریم و حرمت هر دو امانت پایبند ماندند.
رستگاری در دنیا و آخرت با توسل به دو امانت
پیامبر اکرم (ص) عامل رستگاری امت را تمسک به قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) معرفی نمودند و حدیث ثقلین، منشور رستگاری امت اسلامی است و رستگاری و سعادت در گرو پیروی از آن دو امانت سنگین است.
گروهی از امت اسلامی پس از پیامبر اسلام (ص) بین آن دو امانت جدایی انداختند و عدهای دنبال قرآن رفته و اهل بیت (ع) را کنار گذاشتند و عده دیگر نیز اهل بیت (ع) را گرفته و قرآن را رها کردند.
فقط یک گروه به سفارش پیامبر (ص) عمل نموده و از قرآن و اهل بیت (ع) اطاعت کردند که بدون شک دسته اول و دوم در گمراهی بودهاند و تنها گروه رستگار و سعادتمند، دسته سوم است که هم از قرآن و هم از اهل بیت (ع) اطاعت کردند.
مطابق حدیث شریف "ثقلین" اگر امت اسلامی از قرآن و اهل بیت (ع) اطاعت کنند، به آنها وعده "لن تضلوا" یعنی هرگز گمراه نمیشوید داده شده است.
دقت کنیم که طبق قواعد زبان عربی، حرف "لن" برای نفی ابد به کار میرود، بنابراین اگر ما مطیع قرآن و اهل بیت (ع) باشیم، هرگز گمراه نخواهیم شد.
۱۴ قرن بعد از طلوع اسلام
تاثیر ثقلین در تحکیم قلعه اسلام در مقابل سنگ فتنه شیاطین در دنیای معاصر غیرقابل اغماض است به طوری که امام خمینی (ره) در سخنرانیهای خود بارها تاکید کرده است که " امروز باید قرآن، راهنمای مسلمین باشد و اگر امت اسلامی خواهان موفقیت است، باید قرآن و فرامین آن را سرلوحه رفتار و اعمال خویش قرار دهد".
ایشان تاکید کرده اند که باید توجه داشت که قرآن به تنهایی نمیتواند راهگشا باشد، بلکه نیازمند کسانی است که قرآن مجسم باشند تا کلام و رفتار آنان برای مردم اسوه باشد.
امروز اگر پیامبر مکرم اسلام (ص) در میان ما بود ما را به اتحاد دعوت و از ایجاد اختلافات جلوگیری میکرد.
در نظر امام (ره) هدف پیامبر خدا احیای قرآن و اهل بیت (ع) بوده است و تنها ملاک و معیار فهم و عمل درست، این دو ودیعه الهی است و اتحاد و اتفاق واقعی بین مسلمین در پرتو پیروی از این دو به دست میآید.
تدبیر امام امت در تعریف هفته وحدت اسلامی نیز به نوعی منبعث از حدیث ثقلین بود و البته برنامهها تاثیرات هفته وحدت اسلامی باید به همه هفته ها و ماه های سال تعمیم داده شود و منحصر به هفته خاص نباشد.
هر چه از زمان حیات پیامبر (ص) میگذرد باید اتحاد مسلمانان مستحکمتر شود و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص فرمودهاند: شعار اتحاد اسلامی، یک شعار مقدس است. امروز اگر پیامبر مکرم اسلام (ص) در میان ما بود ما را به اتحاد دعوت و از ایجاد اختلافات جلوگیری میکرد. ما اگر چنانچه علاقهمند به نبی مکرم اسلام هستیم، باید این خواسته قطعی آن بزرگوار را محقق کنیم.
تقریب مذاهب اسلامی
تقریب مذاهب، ایده ویژهای بود که در نشست بینالمللی شورای عالی مجمع در دیماه ۱۳۸۱ در تهران گامهای نخست آن برای تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب برداشته شد.
با وجود اینکه فلسفه انقلاب اسلامی همان تقریب مذاهب و تحکیم وحدت اسلامی بود اما راهاندازی مجمع جهانی تقریب مذاهب دلهای آحاد مسلمین را بیشتر متوجه مشترکات پیروان مذاهب مختلف کرد.
دو امانت گرانبها و بی نظیر پیامبر رحمت (ص) فراموش نشده و امت اسلامی همچنان به آنها چنگ توسل می زنند اما تشتت و تفرقه در این امت واحده هرگز به مصلحت نیست و امروز اگر وحدت اسلامی مدنظر رسول نور و ادب را به معنای واقعی تحکیم ببخشیم، آه مظلومی از دست ظالمی در هیچ گوشه جهان بلند نخواهد شد.
توسل قلبی و اعتقادی به امانت های بی بدیل پیامبر خدا (ع) می تواند عزم مسلمانان را برای مقابله با جنایات صهیونیسم و کشتار مظلومان غزه برانگیزد و شهد وحدت امت واحده اسلامی را به آحاد مسلمانان و آزادگان جهان بچشاند.
با اقتباس از
دانشنامه اسلامی
پرتال امام خمینی (ره)
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی