نماد آخرین خبر

کاهش تصادفات در کردستان با تکمیل کریدور شمال- جنوب/ پروژه ۶۹ درصد پیشرفت دارد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کاهش تصادفات در کردستان با تکمیل کریدور شمال- جنوب/ پروژه ۶۹ درصد پیشرفت دارد

ایرنا/ سنندج- ایرنا- کریدور شمال غرب- جنوب غرب (شمال-جنوب) در کردستان، از پروژه‌های مهم و تاثیرگذار عمرانی در استان است که می تواند به کاهش تصادفات جاده ای، تلفات ناشی از این تصادفات و ارتقای ایمنی جاده‌ها کمک کند.

به گزارش ایرنا، استان کردستان بدلیل کوهستانی بودن، دارا بودن نقاط صعب العبور همواره در حوزه راه با مشکل مواجه بوده است و همین شرایط جغرافیایی و توپوگرافی منطقه، انجام پروژه های راهسازی را با مشکل مواجه کرده است.

یکی از پروژه‌های حوزه راه در استان که شرایط منطقه بر روی پیشرفت فیزیکی آن تاثیر زیادی داشته است، سهم ۳۲۰ کیلومتری از پروژه بزرگراهی شمال غرب- جنوب غرب(شمال-جنوب) به طول هزار و ۴۸۵ کیلومتر است که از بزرگترین پروژه‌های بزرگراهی کشور به شمار می رود.

مطالعات اجرای این پروژه در سال ۱۳۸۲ آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در کردستان سال ۱۳۸۴ برگزار و همان‌ سال نیز عملیات اجرایی شروع شد و در حال حاضر و با تلاش و پیگیری های انجام شده هم اکنون ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این کریدور از پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان، عبور می کند بنابراین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و دولت چهاردهم نیز اهتمام جدی بر تکمیل آن در سریعترین زمان ممکن را دارد.

پیشرفت ۶۹ درصدی پروژه

مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در کردستان نیز در رابطه با این پروژه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع ۳۲۰ کیلومتر سهم استان کردستان از این کریدور بین ۵۲ تا ۵۳ در۳صد زیربار ترافیک رفته است و در مجموع پروژه ۶۹ درصد پیشرفت دارد.

عرفان مرادی افزود: ۱۰۰ کیلومتر از مقدار باقی مانده از این پروژه در قالب هشت پیمانکار و هفت قطعه در دست اجرا قرار دارد و از ۴۵ کیلومتر باقیمانده نیز حدود ۲۶ کیلومتر آن کنار گذر شرقی سنندج است که فعلا وارد مناقصه نشده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ کیلومتر نیز در قالب ۲ قطعه در محور سنندج- کامیاران حدفاصل گاوشان تا انتهای حوزه کامیاران به سمت کرمانشاه باقی مانده که برآورد برای آن تهیه شده است و تنها قطعی باقی مانده، کنار گذر سنندج خواهد بود.

اختصاص حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه

مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در کردستان در ادامه گفت: وضعیت توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن استان، هزینه زیادی را به پروژه تحمیل می کند که این مساله یکی از مشکلات و چالش ها این پروژه است.

وی افزود: اعتبار سال ۱۴۰۴ این پروژه به پیوست قانون برای کل پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان ۲۳هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که با پیگیری‌های استاندار و معاون برنامه ریزی تمام این اعتبار به کردستان اختصاص یافت.

مرادی یادآورشد: همچنین از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال و از سوی نمایندگان مجلس نیز پنج هزار میلیارد ریال به این پروژه برای سال جاری کمک شده است.

بهره برداری ۲۰ کیلومتر از کریدور شمال جنوب در کردستان در آینده نزدیک

استاندار کردستان اوایل مرداد ماه امسال در نشست شورای نخبگان استان با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال- جنوب در استان گفت: در طول مسیر کریدور که پرحادثه‌ترین محور استان است، به غیر از کمربندی سنندج، عملیات اجرایی در حال انجام و یا در مرحله انتخاب پیمانکار است.

آرش زره تن لهونی افزود: سا�� گدشته، ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه راههای استان هزینه شد و امسال هم بصورت ویژه پیگیر تخصیص اعتبار بودیم.

وی اظهار کرد: با تلاش‌های مستمر و پیگیری های انجام شده برای تکمیل پروژه، ۲۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی شمال جنوب در استان تا سه ماه آینده بهره‌برداری شده و زیر بار ترافیک می رود.

ارتقای ایمنی راه‌ها از مطالبات جدی مردم کردستان است

معاون هماهنگی امور عمرانی کردستان نیز در رابطه با این پروژه اظهار کرد: بخش عمده تصادفات جاده‌ای استان در قطعات کریدور شمال غرب- جنوب غرب اتفاق می‌افتد لذا این پروژه در اولویت قرار دارد و به صورت جدی پیگیری می‌شود.

کیومرث حبیبی افزود: مطابق بررسی‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، جاده‌های کردستان غیراستاندارد و پرخطر تشخیص داده شده‌ است، بنابراین ارتقای ایمنی راه‌ها از مطالبات جدی مردم استان است.

وی اضافه کرد: کریدور شمال غرب–جنوب غرب در استان یکی از بزرگترین دغدغه‌ها و مسائل مهم در حوزه عمرانی است و اتمام آن تاثیر بسزایی در افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات دارد و امیدواریم با تزریق به موقع اعتبارات این مهم به نتیجه برسد.

کریدور شمال- جنوب دارای ویژگی‌های ملی، منطقه‌ای و بین المللی بوده و کوتاه ترین مسیر خشکی اتصال اتحادیه اروپا به خلیج فارس است که دریای مدیترانه را در کوتاه ترین فاصله به مرکز ایران وصل می کند.

کریدور شمال - جنوب ۱۰ پایانه مرزی غرب کشور را به داخل وصل کرده و یک سوم مرزهای کشور را پوشش می‌دهدکریدور شمال - جنوب ۱۰ پایانه مرزی غرب کشور را به داخل وصل کرده و یک سوم مرزهای کشور را پوشش می‌دهد و از لحاظ منطقه‌ای نیز این کریدور همسایه‌های غربی کشور، از جمله عراق را به قلب ایران، تهران و قم وصل می‌کند.





آخرین خبر کردستان در اینستاگرام : https://instagram.com/kurdistan.online

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر