جادههای امنتر، جانهای سالمتر در خراسان جنوبی

ایرنا/ اجرای پروژههای ایمنسازی شامل خطکشی بیش از چهار هزار کیلومتر، نصب بیش از ۱۰ هزار تابلو هشداردهنده و اصلاح نقاط حادثهخیز، خراسان جنوبی را در کاهش تصادفات جزو استانهای برتر قرار داده لذا میزان تصادفات جادهای به شکل چشمگیری کاهش یافته و این عامل توانسته امنیت سفرهای جادهای را بهبود بخشد.
امروزه کشورهای توسعهیافته دارای زیرساختهای مناسب حملونقل و به دنبال آن ایمنی در انواع عرصههای هوایی، جادهای، دریایی و ریلی هستند که نشان از توجه دولتها به حملونقل و اختصاص اعتبار کافی به آن دارد.
حمل و نقل ایران در حوزههای مختلف بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، موضوع ایمنی در حوزه تکالیف این وزارتخانه از اهمیت زیادی برخوردار است لذا باید مقوله جادهسازی بر پایه معیارهای فنی و مهندسی مورد توجه قرار گیرد زیرا جاده عنصر ایمنی در حمل و نقل است.
حمل و نقل از جمله بخشهای زیربنایی اقتصاد به شمار میرود که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار میدهد و پایه مبادلههای بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است، بر همین اساس بخش حملونقل را باید یکی از مؤلفههای اصلی در تشخیص جوامع رشدیافته دانست.
صدمات ناشی از ترافیک جادهای خسارات اقتصادی قابلتوجهی را برای افراد، خانوادههای آنان و به طور کلی ملتها وارد میکند. این خسارات ناشی از هزینه درمان و همچنین از دست دادن بهرهوری برای کسانی است که بر اثر جراحات کشته شده یا از کار افتادهاند و برای اعضای خانواده که برای مراقبت از مجروحین نیاز به مرخصی از کار یا مدرسه دارند.
تصادفات جادهای برای اکثر کشورها سه درصد از تولید ناخالص داخلی آنها را به همراه دارد.
طراحی جادهها میتواند تأثیر قابلتوجهی بر ایمنی آنها داشته باشد و در حالت ایدهآل، جادهها باید با در نظر گرفتن ایمنی همه کاربران جاده طراحی شوند.
طبق آمار اعلام شده استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۳ با کاهش ۱۴.۱ درصدی تلفات جادهای، رتبه سوم کشور در کاهش تلفات جادهای (شامل تلفات برونشهری و روستایی) را کسب کرده است. در همین دوره، این استان توانست به رتبه اول کشور در کاهش تصادفات درونشهری نیز دست یابد.
علت این موفقیت تلاشهای دستگاههای اجرایی و همت مردم در کاهش تلفات و ارتقای ایمنی جادهها بوده و این دستاوردها نشاندهنده موفقیت استان در حوزه ایمنی راهها و حمل و نقل در سطح کشور است.
از همین رو خراسان جنوبی در سالهای اخیر شاهد تحولات چشمگیر در حوزه ایمنسازی راههای مواصلاتی خود بوده است؛ اقدامی که در راستای کاهش تصادفات و حفظ جان مسافران انجام شده است.
در همین خصوص مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی ضمن تشریح جزئیات پروژههای ایمنسازی در این استان، بر تاثیر مثبت این اقدامات در کاهش سوانح جادهای تاکید کرد.
اسدالله جلال زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از مهمترین پروژهها اجرای خطکشی سرد در مسافتی بالغ بر چهار هزار و ۴۱۴ کیلومتر است که به رانندگان کمک میکند تا مسیر خود را بهتر شناسایی کرده و در شرایط مختلف جوی و نوری، کنترل بیشتری بر وسیله نقلیه داشته باشند.
وی یادآور شد: این اقدام، علاوه بر افزایش وضوح مسیر، موجب کاهش چشمگیر تصادفات ناشی از انحراف از مسیر شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی بیان کرد: در کنار خطکشی، بیش از ۱۰ هزار و ۳۴۷ تابلو شامل تابلوهای اخطاری، انتظامی، مسیرنما و سایر تابلوهای هدایت مسیر در محورهای ا��تان نصب شده که به رانندگان هشدارهای لازم را درباره شرایط مسیر، سرعت مجاز و خطرات احتمالی ارائه میکند.
وی ادامه داد: همچنین نصب و تعمیر ۷۵۰ متر مربع تابلوهای اطلاعاتی، افزایش دقت و سرعت اطلاعرسانی به رانندگان را ممکن ساخته است.
جلال زاده اظهار کرد: عملیات نصب گاردریل و نیوجرسی به طول ۱۷ کیلومتر یکی دیگر از اقدامات مهم برای جلوگیری از واژگونی خودروها و کاهش شدت تصادفات است.
وی ادامه داد: این حفاظها در نقاط حساس و پرخطر جادهها نصب شدهاند تا ضمن حفاظت از جان رانندگان، خسارات ناشی از تصادفات را کاهش دهند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی گفت: بهبود روشنایی در ۶ مقطع جادهای، اصلاح شیب شیروانی در ۱۰ کیلومتر، حذف و اصلاح ۶ نقطه حادثهخیز، از جمله پروژههای مهم دیگری است که بر افزایش ایمنی جادههای استان افزوده است.
وی افزود: همچنین احداث و تبدیل ۱۸ دستگاه آبنما به پل، تعریض ۴۰ دستگاه پل و تعمیرات اساسی ۶۷ پل، زیرساختهای حیاتی برای تردد امن وسایل نقلیه سنگین و سبک را تقویت کرده است.
این مجموعه اقدامات همهجانبه در زمینه ایمنسازی جادهها، نقش بسیار مهمی در کاهش تصادفات جادهای داشته و به گفته جلال زاده، روند کاهشی تعداد تصادفات و تلفات جادهای در سالهای اخیر نشاندهنده اثربخشی این برنامهها است.
آنطور که فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی درباره وضعیت تصادفات و تأثیر پروژههای ایمنسازی محورهای استان گزارش می دهد نشان از کاهش تلفات جاده ای در یک سال اخیر دارد.
سرهنگ محمد امیر کاظمی افزود: در پنج ماه گذشته تصادفات خراسان جنوبی در وقوع ۲ درصد و در تعداد متوفیان پنج درصد کاهش داشته است.
وی یادآور شد: سال گذشته ۸۶ تصادف فوتی داشتیم که ۱۱۰ نفر فوت شدند و امسال ۸۳ فقره که ۱۰۵ نفر فوتی داشته است.
فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی ادامه داد:بیشترین تصادفات و تلفات جادهای در محورهای استان به ویژه در محور سربیشه تا نهبندان، نهبندان تا زاهدان از کیلومتر ۱۹ تا محدوده حیدرآباد ، همچنین محور طبس – یزد (از کیلومتر ۶۰ تا ۹۰) و بیرجند- اسدیه رخ میدهد که این محورها عمدتاً دوطرفه هستند و بیشترین حجم تصادفات در این مناطق به وقوع میپیوندد.
وی افزود: در محور بیرجند- قاین هم هشت کیلومتر هنوز دوبانده نشده که معمولا بیشترین تصادفات در این محل رخ می دهد.
سرهنگ کاظمی درباره اثرات پروژههای ایمنسازی گفت: اجرای پروژههای ایمنسازی از جمله یکطرفه کردن برخی محورها و بهبود شرایط ایمنی، تأثیر قابل توجهی در کاهش تصادفات داشته است.
وی یادآور شد: برای مثال در پیچهای بعد از سرراهی روم محور قاین- آرین، سال گذشته بر اثر برخورد رخ به رخ بین یک دستگاه تاکسی هفت نفر کشته شدند اما پس از اقدامات ایمنسازی و بازگشایی هیچ حادثه منجر به فوتی در این محل رخ نداده است.
فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی ادامه داد:همچنین در کمربندی بیرجند به سمت زاهدان محدوده ورزشگاه غدیر سالانه پنج نفر فوت و ۳۳ نفر مجروح می شدند که از ۲ سال گذشته با اجرای باند دوم حتی یک فقره هم منجر به فوت نداشته ایم.
وی با اشاره به اقداماتی همچون اجرای یکطرفه شدن محورها و احداث پلها بیان کرد: انتظار میرود سازمان راهداری هر چه سریعتر نسبت به احداث پل و بهبود ایمنی در محدوده فرودگاه اقدام کند.
کاظمی اظهار کرد: با توجه به آمار و گزارشهای موجود، تأکید ما بر ادامه و توسعه پروژههای ایمنسازی در محورهای پرحادثه است تا ضمن کاهش تصادفات، امنیت جادهای برای شهروندان افزایش یابد.