مهر متفاوت در ایلام؛ فصل تحقق عدالت آموزشی

ایرنا/ ایلام- ایرنا - با فرارسیدن مهر امسال، استان ایلام فصلی تازه در آموزش را آغاز میکند؛ روزهایی که همزمان با حذف مدارس غیراستاندارد، گرمای عدالت آموزشی جای سرمای کلاسهای کانکسی را میگیرد و صدای شادی دانشآموزان بر دیوارهای تازهساز میپیچد.
به گزارش ایرنا، هوا هنوز بوی تابستان میدهد اما نسیم خنک صبحگاهی، مژده پاییز و آغاز مدرسه را در دلها مینشاند؛ خیابانها شلوغتر از همیشهاند و صدای قدمهای کوچک، مثل نوای زنگ، در کوچهها میپیچد، شلوغی بازار و همههمه خرید کیف و کفش، نوشت افزار و لباس مدرسه و چشمهایی پر از برق امید، گواه آن است که حرکتی تازه و داستانی نو آغاز شده است.
اکنون که شهریور به روزهای پایانی خود رسیده است، فضای استان مملو از شور و شوق آغاز سال تحصیلی است، مهر امسال برای ایلام تنها شروع یک سال درسی نیست، بلکه آغاز فصلی جدید در آموزش و پرورش استان است.
فصلی که در آن مدرسه غیراستاندارد به تاریخ میپیوندد، عدالت آموزشی به واقعیت تبدیل میشود و همه دانشآموزان، از حاشیهنشین روستایی تا دانشآموز شهری، در کلاسهایی ایمن و مجهز، آیندهای بهتر را ورق خواهند زد.
در مهر امسال، استان ایلام شاهد یکی از گستردهترین طرحهای آموزشی تاریخ خود است؛ از حذف ۱۷ مدرسه کانکسی و جایگزینی آنها با بناهایی مقاوم و هوشمند، تا تخریب ۵۸ مدرسه سنگی فرسوده و ساخت مدارس نوین، گامهای بزرگی برداشته شده تا عدالت آموزشی در دورترین نقاط عشایری نیز جاری شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام با اشاره به تلاشهای انجام شده به منظور ایجاد فضایی بانشاط برای حضور دانشآموزان در مدارس، گفت: طرح شهید عجمیان برای شادابسازی مدارس با قوت در حال اجرا است و در این برنامه، ۲۰۰ مدرسه با ۸۰۰ کلاس درس، رنگآمیزی، تجهیز و ایمنسازی میشوند و میز و نیمکتهای تازهساز جایگزین وسایل فرسوده خواهند شد.
جلال حمره افزود: در این مسیر از ظرفیت خیران، گروههای جهادی و حتی دانشآموزان بهره گرفته میشود تا روح همدلی در مدرسه جاری بماند.
افزون بر این، پویش ملی ایران سرافراز قرار است در نخستین روز مهر اجرا شود، همه مدارس استان به پرچمهای نو مزین خواهند شد، نقشه ایران بهطور نمادین رونمایی میشود و سرودهای ملی و مذهبی در حیاط مدارس طنینانداز خواهد شد؛ تا سال تحصیلی با انگیزهای تازه و روحیهای ملی آغاز شود.
اما شاید نوآورانهترین اقدام ایلام، طرح بومی «کاسه همسایه» باشد؛ مدلی برگرفته از سنت کهن یاریرسانی میان همسایگان، که به مردم فرصت میدهد با هر توان مالی، در ساخت یا تجهیز مدرسهای در نقطه منتخب استان مشارکت کنند که این ایده، زمینهای تازه برای جذب مشارکتهای مردمی در حوزه آموزشوپرورش پدید آورده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام با اشاره به استفاده از ظرفیت خیران، گروههای جهادی و نهادهای حمایتی اظهار کرد: رایزنی با بنیاد علوی و بنیاد برکت در حال انجام است تا ظرفیت طرح به دو برابر افزایش یافته و همه ۱۴ منطقه آموزشی استان را پوشش دهد.
وی با بیان اینکه همزمان تمامی ۱۷ فضای کانکسی شناساییشده جمعآوری شدهاند تا مهر ۱۴۰۵ به نقطه عطف توسعه عدالت آموزشی در استان تبدیل شود، یادآور شد: مدرسههای جدید به سامانههای هوشمند، اینترنت پرسرعت و تجهیزات نوین آموزشی مجهز خواهند شد.
وی همچنین از تخریب ۶۸ مدرسه سنگی فرسوده خبر داد و افزود: بیش از ۶۰ درصد این مدارس جایگزین شده و مابقی در حال اجرا هستند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان ایلام تصریح کرد: در فاصله مهر پارسال تا مهر امسال، ۴۲ پروژه آموزشی با ۱۲۴ کلاس درس و اعتباری بالغ بر ۴۱۰ میلیارد تومان به بهرهبرداری رسیده و ۱۲۰ فضای آموزشی با ۵۶۰ کلاس درس به سامانههای گرمایشی و سرمایشی استاندارد مجهز شدهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام نیز روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای حضور دانشآموزان در مدارس و در آغاز سال تحصیلی جدید، برنامهریزیهای لازم انجام شده است، اظهار کرد: نامنویسی دانش آموزان در پایه هفتم تحصیلی در مدارس استان به طور کامل به پایان رسیده است.
ایرج زینیوند بیان کرد: در سایر پایهها نیز روند نامنویسی دانش آموزان در مدارس ادامه دارد و در مقاطعی که هنوز اقدام به نامنویسی نکردهاند، بیشتر با مشکلات هدایت تحصیلی مواجه هستند.
وی افزود: برای دانشآموزان پایه نهم که دروس افتاده و یا امتحانهای نهایی دارند نیز برنامهریزی شده که حداکثر تا بیستم شهریور، فرآیند هدایت تحصیلی تکمیل و نامنویسی از آنان در مدارس متوسطه دوم انجام شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام با اشاره به وضعیت تأمین کتابهای درسی مقاطع تحصیلی مختلف در استان، گفت که ۹۹ درصد از کتابهای درسی مورد نیاز دانشآموزان استان تأمین و به شهرستانها و مناطق تحویل شده است.
وی با اشاره به اینکه یکهزار و ۴۰۲ مدرسه در سطح استان فعال است، افزود: مدارس علاوه بر نقش آموزشی، بستر اصلی پرورش نسل آیندهساز کشور محسوب میشوند و تحقق اهداف توسعهای بدون تقویت این نهاد ممکن نیست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه عدالت آموزشی گفت: توانمندسازی معلمان، تجهیز فضاهای آموزشی و حمایت از مناطق محروم محور این طرح است و تاکنون ۱۲۰۰ دستگاه رایانه در مدارس نوسازی شده و مراکز جامع سلامت فرهنگیان در هشت منطقه راهاندازی شده است.
استاندار ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد که یکی از رویکردهای اصلی دولت چهاردهم و رئیس جمهور، توجه ویژه به حوزه آموزش و پرورش چه در زمینه توسعه فضاهای آموزشی که در قالب نهضت عدالت آموزشی دنبال میشود و چه در بازنگری و روزآمدسازی محتوای درسی متناسب با نیازهای روز جامعه است.
احمد کرمی توسعه عدالت آموزشی را از مهمترین راهبردهای استان برشمرد و افزود: سه محور اساسی شامل توزیع عادلانه امکانات آموزشی، حمایت از مناطق کمتر برخوردار و ارتقای کیفیت آموزش در سراسر استان، مبنای این مأموریت بزرگ است.
وی گفت: خوشبختانه، پس از سالها، حوزه آموزش و پرورش بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی کشور در نظام مسائل ملی مورد توجه قرار گرفته و دکتر پزشکیان نگاه مترقی و جدی به این حوزه دارند و این رویکرد، نقش و مسئولیت استانداران در پیگیری مسائل آموزش و پرورش را پررنگتر کرده است.
کرمی، نهضت ملی توسعه عدالت آموزشی را مهمترین برنامه استان در این حوزه دانست و تصریح کرد: این نهضت دارای دو محور اصلی توسعه فضای کالبدی و ساخت مدارس و فضاهای آموزشی جدید، با بهرهگیری از ظرفیت خیران، اعتبارهای استانی و ملی و توجه به غنیسازی محتوای آموزشی و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت، متناسب با نیازهای جامعه است که هر دو مورد در استان با جدیت دنبال میشود.
وی با بیان اینکه بخش قابلتوجهی از جمعیت استان ایلام را دانشآموزان، فرهنگیان و معلمان تشکیل میدهند، یادآور شد: همواره خود را عضوی از خانواده بزرگ تعلیم و تربیت میدانم و بر این باورم که سرمایهگذاری در این بخش، سرمایهگذاری برای آینده استان و کشور است.
استاندار ایلام اضافه کرد که در کنار اجرای پروژههای زیرساختی، پیگیری مسائل آموزش و پرورش در حوزههایی همچون احداث مدارس، بهبود فضاهای آموزشی و همافزایی با طرحهایی مانند نهضت ملی مسکن با جدیت و بهعنوان اولویت مدیریت استان دنبال میشود.
وی یادآور شد که تحقق اهداف یادشده بدون برنامهریزی منسجم و تمرکز بر سرمایه انسانی امکانپذیر نخواهد بود.
بوی مهر، فقط بوی کتاب و کاغذ نو نیست؛ بوی یک فرصت دوباره است، بوی رویش رویاها، دوستیهای تازه و آرزوهایی که امسال هم قرار است پا به دنیای امروز بگذارند.
کودکی که کیفش از دفتر و کتاب سنگین شده، سبکتر از پرنده در مسیر مدرسه میدود، چون میداند این راه به فردایی روشن ختم میشود.
سرود ملی در حیاطها به صدا درآمده و پرچم سهرنگ ایران، آرام و باشکوه بالا میرود، نسیم آن را به رقص درمیآورد و چشمها با غرور به آن خیره میمانند.
در این لحظه، همه یکصدا و یکدلاند؛ معلم، دانشآموز، والدین و حتی دیوارهای مدارس که به تماشای این شکوه ایستادهاند.
هر مهر که میرسد، قصهای تازه آغاز میشود، قصهای که قهرمانانش دانشآموزان و نویسندگانش معلماناند.
قصهای که به ما یادآور میشود شروع دوباره همیشه ممکن است و در نگاه مشتاق یک کودک، آیندهای روشن، آرامآرام نوشته میشود.