نماد آخرین خبر

جاده لنده - تشان پس از ۵ سال توقف دوباره به جریان می‌افتد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
جاده لنده - تشان پس از ۵ سال توقف دوباره به جریان می‌افتد

تسنیم/ پس از پنج سال سکوت و توقف، پروژه ارتباطی حیاتی لنده - تشان که تکمیل‌کننده کریدور بین استانی و شاهرگ ارتباطی جنوب کشور است، با اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای فاز اول، بارقه‌ امید را در دل مردم شهرستان‌های لنده و بهمئی زنده کرده است.

پروژه ارتباطی لنده - تشان به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های راهسازی کهگیلویه و بویراحمد و تکمیل‌کننده بخشی از کریدور بین استانی در مدت 5 سال گذشته به طور کامل متوقف شده و امیدهای مردم شهرستان‌های لنده و بهمئی جهت بهره‌برداری اتز این پروژه را به یاس و ناامیدی تبدیل کرد.

عملیات اجرایی محور لنده - تشان بخشی از کریدور بین استانی خوزستان - کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان، دی‌ماه 98 با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی به طول 55 کیلومتر و با هدف خروج شهرستان لنده از بن‌بست ارتباطی با اعتبار اولیه بالغ بر 47 میلیارد تومان آغاز شد.

این پروژه طولی نکشید که به بهانه نداشتن مجوز ماده 23 اجرای این پروژه تعطیل شد. محور لنده - تشان از سمت شرق به محور پاتاوه - دهدشت و سپس در ادامه به محور لیکک - جایزان - امیدیه و بندر امام متصل می‌شود. این کریدور مسیر بندر امام و آبادان را در کوتاه‌ترین مسیر به اصفهان و مرکز کشور متصل می‌کند.

شهرستان لنده ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و معدنی فراوانی دارد، اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم به ویژه محورهای مواصلاتی سال‌ها از توسعه عقب مانده و در یک بن‌بست تاریخی به سر می‌برد.

نبود محورهای ارتباطی مناسب حتی سبب محرومیت مردم از دسترسی به امکانات بهداشتی، درمانی و تجهیزات رفاهی و همچنین کاهش تعاملات اجتماعی و سیاسی می‌شود. گذر از پروژه پاتاوه به دهدشت و اتصال آن به بهبهان و گذر از شهرستان کهگیلویه سبب خروج شهرستان لنده از بن‌بست ارتباطی می‌شود.

محور ارتباطی لنده - تشان تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب

طرح ملی محور «لنده - تشان» فاصله جاده‌ای استان‌های غربی مانند ایلام و خوزستان را تا استان‌های شرقی مثل فارس و سیستان و بلوچستان «اهواز - لنده - یاسوج - شیراز» حدود چهار ساعت نسبت به مسیر فعلی «اهواز - بهبهان - گچساران - باشت - بابامیدان - نورآباد - قائمیه - شیراز» کوتاه‌تر می‌کند و همچنین سبب کاهش حدود یک ساعتی فاصله استان‌های مرکزی کشور در امتداد مسیر «پاتاوه - دهدشت» تا مناطق جنوب غربی کشور و بنادر خلیج فارس در استان خوزستان می‌شود.

روان‌سازی تعاملات اجتماعی، منطقه‌ای و ملی برای تسهیل گردشگری فصلی، نوروزی، سفرهای زیارتی به خصوص اربعین، تکمیل کریدورهای جاده‌ای جنوب، افزایش ظرفیت ترانزیتی و تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه از اهداف این طرح ارتباطی است.

خارج شدن شهرستان لنده و روستاهای اطراف آن از بن‌بست، اتصال شهرستان بهمئی و شهر لیکک به سایر مناطق استان، تکمیل کریدور محور پاتاوه-دهدشت و اتصال کوتاه‌تر مرکز کشور به خوزستان و اتصال محورهای در دست ساخت پاتاوه-دهدشت به محور لیکک-جایزان از دیگر مزایای احداث این پروژه است.

اختصاص 40 میلیارد تومان برای اجرای فاز اول محور ملی لنده- تشان

سیدمحمد تقوی، فرماندار شهرستان لنده اظهار کرد: محور لنده - تشان اولویت نخست و مهمترین مطالبه مردم شهرستان‌های لنده و بهمئی و یک محور ملی است، این محور تکمیل کننده کریدورهای جنوب کشور است.

فرماندار شهرستان لنده افزود: این محور ملی در سال‌های گذشته به ویژه در مدت 3 سال گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته و عملا از دستور کار خارج شده و هیچ اقدامی روی آن انجام نشد. از زمانی که به عنوان فرماندار این شهرستان منصوب شدم، این پروژه را به عنوان اولویت اول در این شهرستان تعریف کردم و در سطح استانی و ملی پیگیر اجرای آن هستم.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای آغاز فعالیت این پروژه، تصریح کرد: در این زمینه با وزیر راه و شهرسازی و معاون شرکت توسعه زیرساخت کشور که مسئول ساخت راه‌های ارتباطی است تماس‌های متعددی داشتم همچنین در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به استان، استاندار پیگیر اجرای این پروژه شدند.

تقوی عنوان کرد: برای اجرای این پروژه از اعتبارات استانی و از محل توازن و پیوست بودجه مبلغ 80 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه گرفتیم، در سطح ملی هم قول‌هایی گرفتیم و در تلاش هستیم تا اعتباراتی در این زمینه جذب کنیم.

وی با اشاره به مشکلات محورهای ارتباطی و زیرساخت‌های جاده‌ای شهرستان لنده، گفت: شهرستان لنده حتی یک کیلومتر هم آزادراه ندارد و تنها مسیر این شهرستان از سمت جاده سوق به دهدشت است که بخاطر سخت‌گذر و حادثه‌خیز بودن تاکنون افراد زیادی در این مسیر جان خود را از دست دادند.

فرماندار شهرستان لنده با اشاره به محور لنده-تراب، عنوان کرد: قطعه اول محور لنده تراب به تازگی به بهره‌برداری رسید و قطعه دوم آن تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و تلاش می‌کنیم قطعه سوم آن تا یک ماه آینده کلنگ‌زنی شود

وی بیان کرد: بعد از کلنگ‌زنی محور لنده - تشان در دولت تدبیر و امید حدود 5 کیلومتر و نیم از این محور خاکبرداری شد که در مدت 3 سال گذشته متوقف شد و اکنون بیش از 40 میلیارد تومان برای اجرای فاز اول این پروژه در نظر گرفته شد.

تقوی با بیان اینکه با همدلی و وفاقی که بین استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده مردم، مدیران کشوری به ویژه در حوزه راه و شهرسازی وجود دارد انتظار داریم که این پروژه در یک بازه زمانی خوبی آغاز شود، خاطرنشان کرد: منتظر سفر رئیس‌جمهور و کاروان وفاق ملی به استان هستیم تا اجرای این پروژه با عنوان «محور امید» عملیاتی شود، خوشبختانه با نگاه مثبتی که در سطح استانی و ملی نسبت به این پروژه وجود دارد امیدواریم عملیات اجرایی این پروژه به زودی آغاز شود تا نقطه‌ امیدی برای مردم شهرستان لنده رقم بزند.

با تکمیل جاده ملی لنده - تشان و اتصال آن به بهبهان، این شهرستان از یک بن‌بست تاریخی خارج می‌شود. این محور تحت عنوان اصفهان-کهگیلویه و بویراحمد-خوزستان می‌تواند سبب توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ورود سرمایه‌گذاران به شهرستان شده و یک رونق اقتصادی در جنوب کشور به‌وجود می‌آید.

آخرین خبر کهگیلویه و بویراحمد در اینستاگرام :
https://instagram.com/yasuj_today